Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sauron
Vi sitter på jobbet och diskuterar släpvagnsvikter och blir inte kloka på hur man ska tolka detta men men. Volvo har skrivit in i regpapperna att jag får bara dra 500kg med min s70glt-99 med obromsad vagn. Jag tolkar det så här. Max 500 MED last. Släpet är för övrigt ett 4p 2002 120x250 eu-vagn 750kg. Vad blir straffet/böterna om jag har 520kg? Släpet väger 160kg och maxlast är 590kg. Det blir ej överlast på vagnen då jag ej uppnått detta. Ej heller på bilen då jag drar 520kg mot godkända 1600kg för kulan. Någon som har ett bra svar på detta?
av Marbas
Har du inte BE kort så är det totalvikten som räknas. Så även om du drar det släpet tomt så kör du olagligt eftersom släpets totalvikt överstiger det bilen får dra enligt regpappren.
av Amarace
Det har inget med BE att göra eftersom man alltid får dra ett lätt släp på 750kg (i detta fall måste det dock vara bromsat då).

I detta fall har biltillverkaren satt en begränsning på just Obromsat, att dess bruttovikt då får vara max 500kg (bruttovikt är tjänstevikt + den last som för tillfället är på).

Det som antagligen händer är att du endera får lasta av vagnen tills dess att vikten är rätt eller så får du lämna vagnen på plats, alternativt att dom inte direkt bryr sig (vilket är mest troligt dåd et handlar om 20kg).

ÖVerlast är det ju iomed att du överskrider vad Bilen får dra, spelar ingen roll om kulan är godkänd för 1600kg då det är en begränsning på vad du får dra obromsat.

Så med andra ord KAN du råka ut för att måsta lämna vagnen, men troligen händer inget alls, för det första måste dom ha utrustning för att väga vagnen, för det andra lär dom inte ens tänka på det då det är en liten lätt vagn bakom en stor bil. Men är det nån som kan/vet så är det ju såklart värre.
av krippa
Överlast är inte bara att överkskrida vad bilen får dra utan kan också vara att du lastar mer än vad släpet får lasta.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]