Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Är helt ny här.
Har just köpt, men ännu inte fått, 3 st Hella Luminator Xenon.
Ska ha dessa på min Landcruiser 100. Men här i Stockholms innerstad där jag bor, florerar tyvärr en massa människor som inte kan skilja på mitt o ditt.
Så min fråga är - Finns det någon lösning som gör att man enkelt kan plocka loss extraljusen när man parkerat bilen?
Nästa fråga - Kan någon rekomendera verkstad el. liknande som kan montera dessa ljus åt mig till en vettig penning här i Stockholm?
Något särskilt man ska tänka på då man låter få dessa monterade? (Jag tänker på typ av kablar osv..)

Har läst på nätet att dessa ljus är bra (Är de det, eller finns det även uppfattningar att de är kassa?
Det mittersta ljuset är pencilbeam.

tack Peter
Lightonbåge är klockrent när man vill ha grejor kvar. Fast med tanke på att ballaster är externa, för det är väl som på NBB HID så blir det mindre praktiskt då man vill ha ballster inlåsta under huven och inte hängande ute så tjuvar kan få med sig rubbet genom att ta av bågen om man är oaktsam och att dra kablar kors och tvärs gör ju smidigheten betydligt mindre med denna lösningen.
Kommer därav att byta till qpax-båge i vinter med speciella låsmuttrar du inte kan demontera för även om lightonbågen är väldigt bra är inte den optimala lösningen för stabil montering men klart mycket stabilare än nummerplåtsfästet som är vanligt idag och qpax kan demonteras vid behov ändå även om det tar mer än dom 2 min det tar att demontera en lighton båge, men det är ju även bättre ur stöldsynpunkt att det tar lite mera tid och med larmslinga i dom så är risken attman har dom kvar större än utan slingan.
Qpax rostar inte heller pga att det är aluminium vilket lighton och alla plåtfästen gör förr eller senare men mera ofta än sällan är inom 1-2 år för lighton med salt och skit.
Absolut bästa, effektivast och billigast är att sätta ljusena på ett takräcke som mussepiggöron och montera rubbet på räcket med dolda kablar då det inte behövs grova kablar och ta av det varje gång. Snygghetsfaktorn avsäger man sig när man köper extraljus ändå så varför fjolla med snygghet när det ändå är mörkt och ingen ser hur bilen ser ut?

Finns speciella kabelsatser för xenonljus men jag har modifierat Lighton kablaget genom att ta bort 95% av det efter rälät och därav fått det att passa till NBB:s och det var inga svårigheter då man kopplar som halogenljus plus på plus och minus på minus med undantaget att du inte behöver ha grova kablar för bästa ljus då stömstyrkan är betydligt mindre och kravena på hög spänning mindre med xenon.
Snabbkontaktar ar det minsta problemet. Har du nummerskyltfaste kan du ha dem med vingmuttrar, dock blir soedstaget lite pilligare. Plockar du loss dem utan att markera ursprungliga positionen ar det ett helvete att rikta in dem varje gang...
Användarvisningsbild
av ER
Infide skrev:Snabbkontaktar ar det minsta problemet. Har du nummerskyltfaste kan du ha dem med vingmuttrar, dock blir soedstaget lite pilligare. Plockar du loss dem utan att markera ursprungliga positionen ar det ett helvete att rikta in dem varje gang...
Kulleder och/eller gaffellänkar på typ M5/M6 gängstång gör att det dels blir stabilt men även lätt att ta av och behålla samma pos för stagena varje gång och mera krav än lyx om man inte vill att ljusena skall hänga med huven upp på dom bilarna. Denna snålversion av LightOn finns beskrivet på svenska85x70klubben.se.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]