Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Var in på Saab för att köpa ett oljefilter till 9-5an.

I bilhallen så stod det en 9-5a med extraljus:
Bild

Självklart blev jag sugen. Så förutom oljefilter så fick jag även med mig 3st extraljus hem (damen kommer att bli sååå lycklig!) :lol: 8)

Saabs orginalsats för inkoppling kostade dels 800spänn och den klarade bara 2st extraljus så nu blir det till att koppla själv!
Jag tänkte köra med 100wattslampor så jag har tänkt mig 2st relän. Två lampor får dela på ett och en lampa får ett eget.
200W/12V=16.67A.

Jag tänkte mig då att köpa 2 satser av biltemas http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75843 och knåpa ihop en lösning utifrån det.
Men det står ju uttryckligen max 2x55W. Hur mycket klarar det Relät? 20A?
Är kablarna tillräckligt grova?

Blir det mer än 16.67A i startögonblicket?

Är kanske Classes sats bättre? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22463882

Pratade med en mek jag känner igen litegranna där på Saab ang. monteringen av extraljusfästet. Har köpt ett fäste som monteras bakom registreringsskylten och han påstod att dom bara brukar sätta fast det med många självgängande skruvar rakt in i plasten. Räcker verkligen det?

Fyll gärna på med tankar och idéer. Det var år och dag sen jag monterade extraljus senast. (Då körde jag iofs 2x100W på classes sats).

mvh
Anders
När jag hade min 240 så körde jag med ett 30A lelä på 3x100w. Det var kanske egentligen lite klent men det funkade bra under den tiden jag hade bilen i alla fall.
Vet att jag mätte spänningen till lampan någon gång och den låg i alla fall över 13v med motorn igång.
Hade nog satsat på två st 30A relän och sedan sett till att ha grova kablar.
Ett relä av kvalitet räcker, har haft ett st hella(Ingående i LightOn satsen) på 40A till 3x130W utan bekymmer.
Varför det står max 2x55W kan ju bero på att det inte finns lagliga 100W lampor i handeln, med det är som påpekat av enbart högst akademsikt intresse då 99% av extraljusen på svenska bilar ändå är olagliga mer eller mindre pga lampval, fabrikat eller andra "finesser" som gör ljusena minst sagt olagliga.

Skulle dock köpa löst relä på tex mekonomen/MECA och bygga egen sats av ett högkvalitetsrelä från Bosch eller Hella som uttryckligen är specade för 40A tex Bosch 12V 40A u. fästöra (plast) 0 332 014 134 och köpa den byggbara reläsockeln från feltema 42-314, använde den när jag byggde om till dubbelljus på min gammal S40 och den är kanon.
Strömbrytare är inte nödvändgt men om du vill ha en sådan köp original, snyggast och bäst.
Kabel, minst 4mm2,helst 6mm2 till varje x-ljus plus som jord, 2,5mm2 duger till styrningen av relät och minst 6mm2 från batteri till relä med hängsäkring på 8-16A.
Vet inte hur det är på Saab men till P2-bilar är det smidigast att köpa knapp och hanen till styrningen av relät så man slipper klippa och klistar i bilens elsystem så har du uttag som ger signal vid helljuset så är det bäst att handla denna kontakt som passar där.
Skulle idag aldrig komma på tanken att använda mig av en sådan där universal-sats med snören som är för veka för att leverera ström utan spänningsfall som i slutändan ger svagare ljus.
Köpa kabel på lösmeter samt kvalitetsrelä blir inte många spänn dyrare för bättre resultat.
Skulle sen piffa upp det hela med lite tät kabelslang så man slipper se dom fula kablarna och få det att se fabriksmässigt ut. Skulle kunna gissa på att du med Volvos och Saabs sats enkelt kan hänga på ett ljus till utan problem.
Det enda färdiga alternativet jag skulle fundera på är att köpa light-on kablaget löst då det är skräddarsytt för rep bilmodell och har kvalitetsrelä och enda man behöver göra är att buyta till krafigare kablar efter smak.
Tack för tipsen!

Har jag någon nytta av att montera klenare sladdar där jag inte behöver lika grov?
Annars borde det väl räcka med att handla:
6 mm² 5 m 34 A 35-3925 44,90 kr, ett paket svart och ett paket rött så har jag totalt 10m 6kvadratskabel?
Någon reläsockel behöver jag inte då jag har lediga platser i reläboxen i motorhuven, därför tänker jag heller inte köpa något dubbelrelä.
Vad kostar ett 30-40A relä i märket Hella på t.ex. mekonomen? Ca pris duger fint!
Men vart hittar jag en säkringshållare med 6kvadratskabel? Denna t.ex. är väl betydligt klenare? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76758

En orginal extraljusströmbrytare har jag, det är en vanlig mekanisk brytare till skillnad från volvos knapp i p2 så det är inga problem att koppla ihop en "fullösning" med den.

Ang. olagligt med 100watt så är min bil äldre än 1/1-05 så självklart är ju även extraljusen monterade före det ;)

mvh
Anders
Brainded skrev:Med det menar du att jag bör gå högre än 6^2mm?

mvh
Anders
6mm2 räcker för spänningsfallet blir inte stort med den dimensionen. HJade du däremot tagit snören av storleken 1,5 eller 2,5mm2 hade det riskera blivit under 12V där du med 6mm2 får över 13V och det märks direkt på lampan och du tror att lampan är paj.
Till styrningen skulle du kunna ta så snålt som 0,75m2 för där är det bara ström som drar relät och inget mera, men det blir rena lampsladden i förhållande till det övriga.

Vad ett relä går på idag har jahg mindre koll på.
Anledningen till att jag tänkte 6mm till styrningen är främst för att slippa köpa klenare sladd :oops:
Tips på hur jag löser säkringen? Är det ingen fara när det är så kort bit?

Har ni förresten något tips på hur jag ska göra för att inte få dem stulna? Sätta en svetsloppa på bulten känns inte så jätteintressant eftersom jag vill kunna få av dem själv med :???:
Finns det någon typ av låsmuttrar att köpa?

mvh
Anders
Hella har en reläsats för 2 ljus. dock hr jag ingen data på vad denklarar.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]