Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilman
Vad omfattar underredet egentligen :?: Är det från tröskel till tröskel och från stötfångare till kofångare :?: Hur kommer man åt för att kleta över avgasröret :?:

Då denna fråga ej är modellspecifik flyttar jag den till Allmän bildiskussion!

//David - Moderator
Användarvisningsbild
av Tomas88
Behöver man egentligen behandla över avgasröret. Tycker inte det brukar rosta där. Är väl pga värmen.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu komer min personliga åsikt.
en ny volvo har tilräkligt bra rostskydd.

på en äldre bil riskerar man bara att stänga in rost & smuts, något jag tror är en försämring
av matzen10
Beror nog på hur man gör det. Med tryckspruta är det ju inga problem att komma åt i skrymslen o vrår..
Fast jag skulle inte våga mig på det själv med tanke på risken att det kanske inte blir rengjort ordentligt innan man lägger på extraskyddet. Då bygger man in skiten istället så det får gotta sig i godan ro..*brr*
Jag lämnade iväg min bil till firma för att få Noxudol rostskydd lagt både på underredet och i hålrummen. Kostade visserligen en slant men det kändes så rätt att få det gjort. Och det kanske är möjligt att Volvo har bättre skydd än andra bilar men det lär inte bli sämre om man låter en fackman fylla på skyddet, tänkte jag.

Hittade på den här sidan för några år sedan: http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8342. Såg att den var lite omgjord sedan senast jag var där men det finns säkert fortfarande bra information där!

M V H
---> Matzen10
av *pettson*
robinmoppe skrev:vad innebär oljebehandling av underredet?

är det någon oljeblandning man sprutar på ?
borde det inte vara bättre på gammla bilar där det redan finns rost?
Oljebehandling är nåt man gjorde och gör på gamla bilar där det inte finns annat rostskydd. Vitsen med olja (om rätt typ av olja används) är att den binder damm och bildar ett fett skikt som tätar och är vattenavvisande under bilen. På nyare bilar så löser oftast oljan upp det befintliga skyddet och gör att saken blir ännu värre..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad är det för typ av olja som skall användas då?
På min 240 jag hade innan där det på vissa ställen inte fanns något rostskydd så blandade jag underredsmassa och spillolja och kletade dit.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja ja, jag förstår piken. :) Men när man är fattig student så försöker man komma så billigt undan så möjligt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Allvarligt alltså, det funkar. :lol:
Läste ett repotage i Klassiker Nr 6, då var det ett repotage om hur de rostskyddade deras gamla redaktionsbil med just linolja.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]