Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilman
Har svetsat nya plåtar under mattorna framför framsäten.Vad är bästa rostmedlet att ha under mattorna?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska du göra det riktigt så är det:
Bli av med den blanka ytan på plåten, inget fäster på den. En sån där scotchbrite/grovrengörare är bra.
Tvätta med thinner
Täta alla skarvar med fogmassa. Brukar heta limma-täta eller så. INTE silikon! Klipp av en smal pensel så det bara är en cm borst så blir den lagom styv att smeta ut fogmassan med.
Grundfärg, gärna zink. Läs på fogmassan, ofta målar man vått-i-vått på den.
Täckfärg. Nu kommer den där gamla sprayburken med färg till förra bilen till användning :wink:
Ev ett vaxbaserat rostskydd på det.

Sen är frågan om man ska täta skarvarna under med, eller bara spruta i tunt rostskydd innan man öser på det tjocka. Men slipa, tvätta och grunda plåten är bra.
av metalHJ
Svetsade golvet på Golf 4'an jag har! I skarvar där använde jag karosseri kitt, som är en flexibel massa som blir klibbfritt efter ett dygn ungefär... Funkade kanon, var lättarbetat och blev en bra finnish för att vara en "massa" så att säga!

Grundade sedan med grå rostskydds primer (Grå lyser inte igenom lika lätt på slutliga lacken till skillnad från den röda om det är en ljus lack) Slutligen arbetade jag med slipgrund på de ställen där lacken inte är dold av inredning eller annat. Sen skickades bilen på lack! Men jag bytte även A-stolpe och tröskel som är synligt, så i ditt fall är det överkurs med slipgrund och noga slipning för lack då det ändå knappt kommer att synas :)

Lycka till!
av metalHJ
Att tillägga körde jag sedan med linoljebaserad rostskyddsmedel! Kopplade på tryckluften och sprutade in i tröskel och a-stolpe... Då du svetsat och det blivit hög värme, kan ditt gammla skydd i tröskeln smält och förlorat sin skyddande täckförmåga!

Jag skulle täta även skarvarna under, då underredsmassan inte alls tätar lika bra som karrosseri kittet!
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
du matz det kan jag svara på! vanlig silicone innehåller åttika som ju är en syra gissa om det rostar :shock: om man ska använda silicone på på bil måste man försäkra sej om att den inte innehåller just detta ämne tex glas silicone kan funka då det är ättiks fritt

en annan nackdel med silicone är att färg inte fäster på detta
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Då ämnet inte är modellspecifikt flyttade jag denna tråd till denna forumsdel.

//David
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]