Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
kom på en sak jag måste fråga er om. min flicvänns familj har en V70 Classic -07/08 med 170 hästar. Va ute å körde me den här om dagen och drog då ur den på ettan och tvåan. min flickvänn tkr inte om när jag gör så men men. enligt min filosofi tkr jag det är bra att varva ur dem ibland. men flickvännen hade väll sagt de någon gång till hennes mamma att jag gjort de någon gång. och det var inte alls populärt. de två "tant" kör och varvar aldrig över 3000. nu undrar jag om det är bra att varva ur den ibland, för någon större skada tar den väll inte?!
av Christian_m
Tompa R skrev:kom på en sak jag måste fråga er om. min flicvänns familj har en V70 Classic -07/08 med 170 hästar. Va ute å körde me den här om dagen och drog då ur den på ettan och tvåan. min flickvänn tkr inte om när jag gör så men men. enligt min filosofi tkr jag det är bra att varva ur dem ibland. men flickvännen hade väll sagt de någon gång till hennes mamma att jag gjort de någon gång. och det var inte alls populärt. de två "tant" kör och varvar aldrig över 3000. nu undrar jag om det är bra att varva ur den ibland, för någon större skada tar den väll inte?!
Det finns ju, eller har funnits iaf, vissa rekommendationer om att inte varva motorn alltför mycket när bilen är ny. Men är bilen inkörd ska det inte va nån fara så länge du inte drar ända upp till varvstopp vilket säkert inte är nyttigt i längden, samt ser till att inte göra det när motorn inte nått rätt temperatur.

Sen kanske du bör fundera på om det är vettigt att köra någon annans bil på ett sätt de inte uppskattar, inget fel på din filosofi men kanske bäst att hålla sig till den när du kör din egen bil. Men det är ju en annan fråga och det är ju inte vi utan du som behöver fundera på vilken relation du vill ha med svärmor ;)

Det du kallar tantköra kallas för övrigt eco-driving nuförtiden ;)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag ser heller inga fel i att varva ur bilen ibland och kanske bromsa hårt några gånger samtidigt så bromsarna får röra på sig. :D
av Tompa R
bilen har gått äver 3000mil. nä klart man acepterar att de inte vill att man ska göra så me bilen. men varva ur den lite då å då ska man väll göra. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nä farligt kan det väl knappast vara om motorn uppnått normal driftstemp och för övrigt är i god kondition. Men kan det vara så att det till och med är BRA för motorn att varvas rejält ibland. Har hört vissa som säger detta men det är inget som jag vet. Det kanske beror på vilken motor. Bensin/Disel osv...

*Pettson* vet säkert. :wink:
av Christian_m
Tompa R skrev:bilen har gått äver 3000mil. nä klart man acepterar att de inte vill att man ska göra så me bilen. men varva ur den lite då å då ska man väll göra. :roll:
Okej, har den gått 3000 mil är det lugnt, oavsett om rekommendationerna finns kvar eller ej. Du får väl be dem att logga in här och läsa att det är lugnt så att de accepterar att du varvar över 3000 varv, kanske blir de lite vilda av sig och varvar upp till 3500 varv själva t.o.m.! :lol:
Användarvisningsbild
av Phantom
Det borde väl vara ok att varva ur en bil ibland...med hänsyn. Ett bättre flöde genom alla system någon gång ibland är inte fel.
Du vill ju inte att det ska finnas ett inslitet stoppläge på gaspedalen vid 70 km/h om du lånat svärmors bil utan lov...och gjort dottern med barn :wink: ;-//
Användarvisningsbild
av Funk
En bilmotor mår bra av att köras på varierande varvtal. och följaktligen då även på höga varv då och då..
Bland annat katalysatorn behöver en rejäl genomkörare då och då för att få komma upp i ordentligt i temperatur och bränna bort rester ordentligt. Det är ju det första som sker på bilbesiktningen om värdena inte är OK, att besiktningsmannen kör lite hårt en vända för att få upp tempen på katen innan ommätning.

/Thomas
av Robban_T5-R
Om inte jag minns fel så har det även att göra med om det är en förgasarmotor, en motor med förgasare mår ju alldrig bra om den exvis bara går på tomgång, då sotar den igen och då behövs en urvarvning för att bränna bort sot och slag men en motor med insprutning är ju optimerad i tändning över hela registret så att säga så där finns ju inte det problemet på samma sätt :shock:

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]