Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
#211852
Om man vill konvertera till xenon på bilen. Vad behöver då bytas utan att SBP börjar surna?? Man ska tydligen ha Aut höjdinställning på halvljuset, går detta att fixa i efterhand?? Något annat??
Om man bara byter ut panelen där man nu justerar höjden på halvljuset manuellt mot ett från en bil med xenon, borde de dåå inte gå på det?? Det står ju ingenstans att bilen inte har xenon från leverans...
av matzen10
#211898
Ja, det är tyvärr så illa som redan skrivits i flera trådar här på forumet..

Ibland önskar man att det vore lätt att få till en säkerhetshöjande detalj, som att konvertera lyset, i efterhand. Utan att köpa ny(are) bil.

En sak som du ändå kan göra för att förbättra ljuset är att köpa extraljus med xenon. Kanske kan vara en idè nu inför vintern?!

M V H
---> Matz
av anp
#211947
Varför skulle xenonljuskonvertering ( halvljus ) ses som säkerhetshöjande?

kanske är jag som tidigare diskuterats, väl känslig för ljus från mötande.
Men flertalet av dessa efterkonverterade bilar med xenonljus tycker jag har en ljusinställning som är mycket störande.
Ett par bilar som plötsligt haft xenonljus har också efter en tid återgått till vanligt ljus.
Är det böter eller dålig kvalitet på konverteringssatsen som är orsak till återgången?
av matzen10
#211960
anp skrev:Varför skulle xenonljuskonvertering ( halvljus ) ses som säkerhetshöjande?
Det är bättre ljusbild & längre.. Klart det är bättre på både halvljus och helljus..
Om vi diskuterar utifrån att det var möjligt att göra det på laglig, korrekt väg, precis som om det vore orginal, så är det ju helt klart att föredra xenonljus framför halogen.
TS har ju utformat sin fråga utifrån vad som är lagligt.. Det du beskriver är en traditionell "ful"konvertering som kan bli knas.

Så visst vore det väl kul & bra om det var möjligt att konvertera sina gamla halogen till xenon på ett godkänt vis, för att minska mörkret?

*Tänk om man kunde eftermontera, avpassade, sidokrockkuddar/krockgardiner; det skulle nog många vilja ha, tror jag..! Speciellt till baksätet.*

M V H
---> Matz
av *pettson*
#211961
anp skrev:Varför skulle xenonljuskonvertering ( halvljus ) ses som säkerhetshöjande?

kanske är jag som tidigare diskuterats, väl känslig för ljus från mötande.
Men flertalet av dessa efterkonverterade bilar med xenonljus tycker jag har en ljusinställning som är mycket störande.
Ett par bilar som plötsligt haft xenonljus har också efter en tid återgått till vanligt ljus.
Är det böter eller dålig kvalitet på konverteringssatsen som är orsak till återgången?
Kan ju vara en kombination. Men sen är det ytterst poppis att inhandla lampor som ligger i den lila sektorn på ljus. Dom lamporna är extremt snygga men du ser inte ett skit egentligen på en mörk vägbana. Maxintensiteten för att se bra på vägen är 6000 grader kelvin. Poppisfolket har 8000grader för som sagt det är snyggare. Kikar man på volvo orginal så är det väl 4000grader dom använder om jag inte minns fel. Dom är betydligt bättre på vägen men ser gulare ut.
Ett annat problem iallafall för mej var att lamporna gick sönder på grund av vibrationer. Dom sprack i glaset och tändtråden släppte. Kanske unikt för min bil.
Men jag ska efter besiktningen hänga på mina xenon inför vintern igen då det var det bästa jag haft just under snöfall och annat. Det var extremt bra ljus under såna förhållanden.
av anp
#211970
matzen10 skrev:
anp skrev:Varför skulle xenonljuskonvertering ( halvljus ) ses som säkerhetshöjande?
Det är bättre ljusbild & längre.. Klart det är bättre på både halvljus och helljus..
Om vi diskuterar utifrån att det var möjligt att göra det på laglig, korrekt väg, precis som om det vore orginal, så är det ju helt klart att föredra xenonljus framför halogen.
TS har ju utformat sin fråga utifrån vad som är lagligt.. Det du beskriver är en traditionell "ful"konvertering som kan bli knas.

Så visst vore det väl kul & bra om det var möjligt att konvertera sina gamla halogen till xenon på ett godkänt vis, för att minska mörkret?

*Tänk om man kunde eftermontera, avpassade, sidokrockkuddar/krockgardiner; det skulle nog många vilja ha, tror jag..! Speciellt till baksätet.*

M V H
---> Matz
Ej att förglömma, och det jag tycker är lika viktigt vad gäller trafiksäkerhet, är hur medtrafikanter uppfattar ljuskonverteringen.
Att du ser bra, och tycker det är trafiksäkert betyder inte nödvändigtvis att jag upplever samma sak då jag möter dig och kanske bländas.
av matzen10
#211986
anp skrev:Ej att förglömma, och det jag tycker är lika viktigt vad gäller trafiksäkerhet, är hur medtrafikanter uppfattar ljuskonverteringen.
Att du ser bra, och tycker det är trafiksäkert betyder inte nödvändigtvis att jag upplever samma sak då jag möter dig och kanske bländas.
Nej, jag håller med! Skriver & menar att det såklart ska vara lika bra och godkänt som orginalmonterat!
Annars förlorar man ju trafiksäkerheten eftersom man bländar mötande.

Jag möter en och annan "ful"konverterare i byn där jag bor och jag blir oxå bländad. Tror åtminstone de 2 ungdomarna har försökt sig på en konvertering; annars har de mixtrat med ljuset på annat sätt..Bländar så in i vassen gör det hur som helst.. Men då slår jag på min ljusramp med 600w (om det är fritt för övrigt från trafik) som en markering.
av anp
#211995
matzen10 skrev:
anp skrev:Ej att förglömma, och det jag tycker är lika viktigt vad gäller trafiksäkerhet, är hur medtrafikanter uppfattar ljuskonverteringen.
Att du ser bra, och tycker det är trafiksäkert betyder inte nödvändigtvis att jag upplever samma sak då jag möter dig och kanske bländas.
Nej, jag håller med! Skriver & menar att det såklart ska vara lika bra och godkänt som orginalmonterat!
Annars förlorar man ju trafiksäkerheten eftersom man bländar mötande.

Jag möter en och annan "ful"konverterare i byn där jag bor och jag blir oxå bländad. Tror åtminstone de 2 ungdomarna har försökt sig på en konvertering; annars har de mixtrat med ljuset på annat sätt..Bländar så in i vassen gör det hur som helst.. Men då slår jag på min ljusramp med 600w (om det är fritt för övrigt från trafik) som en markering.
Ja då är jag med på hur du menar, de som bara konverterar med en sats från *valfri biltillbehörsfirma* utan tanke på hur övriga uppfattar ljuset. Det är de jag vänder mig emot och ifrågasätter en påstådd ökad "trafiksäkerhet".
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]