Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Detta meddelande lämpar sig för SAAB-experter (Jag vet att vi har en :wink:)

Igår såg jag en SAAB 9-5 årsmodell före facelift, den körde omkring med backljusen tända! :shock:

Idag såg jag en till, årsmodell efter facelift, den startade och for iväg, med backljusen tända, men jag är inte säker på hur länge de var tända, men åtminstone 20 meter när han körde framåt

Vad är det för någon dålig konstruktion :?:
/Kalle
Användarvisningsbild
av Brainy
Aldrig hört talas om.
Vilken facelift tänker du på? första eller andra? Från 02 har de ju nämligen vita bakljus, de hade inte bara satt in en ljus lampa där?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Den ena bilen hade klarglas, den andra inte iaf.

Men om man sätter in en ljus lampa i backljuset så har man nog inte alla hemma?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
~Kalle~ skrev:Den ena bilen hade klarglas, den andra inte iaf.

/Kalle
Inte alla hästar hemma, eller så hade han inte alla besicken i lådan, eller inte alla cornflakesen i paketet. :D
Men vad var det för märke han körde? :wink: Sorry Brainded
Användarvisningsbild
av Brainy
~Kalle~ skrev:

/Kalle
Jag trodde det var lag på att ha ljust(vitt) ljus från backljuset jag... Har du kikat på de röda bakljusen och trott att de varit backljus? ;)

var det olika modeller på lyktorna så bör det väl vara något fel som jag inte känner till.

/Anders
av Robban_T5-R
Detta hittade jag

-Vad det gäller backljus så är lagkraven lite olika beroende på hur ny bil du har. Bilar efter ungefär årsmodell -95 är helfordonsgodkända. Detta för att tillverkaren skall slippa få bilen godkänd i varje land för sig. En helfordonsgodkänd bil blir automatiskt godkänd i hela Europa.
För dessa bilar gäller att backljus skall finnas. Backljuset skall återkasta vitt ljus, och inget annat!
För äldre bilar finns inget krav om dessa lysen.
Är du tveksam om vad som gäller just din bil så titta i registreringsbeviset. Där skall det för nya bilar finnas en kod i stil med T14AE1*938100... T14A betyder just att bilen är helfordonsgodkänd. :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jo jag vet var backlyktorna sitter på en SAAB 9-5 :wink:

Brainded; jag trodde du menade en ljus lampa som lös hela tiden.

Men det var ju så att det var FRAMÅT han/hon körde
Användarvisningsbild
av Nexus
kan ju vara så enkelt som fel på backljuskontakten :wink: varför krångla till det hela tiden kalle :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
grammse skrev:kan ju vara så enkelt som fel på backljuskontakten :wink: varför krångla till det hela tiden kalle :mrgreen:
:idea: Så du menar att i lilla Boden, på 2 dagar, ser jag 2 lika modeller som kör med backljusen framåt? :arrow:

Kanske samma modellfel som V70 har, att det klonkar :???:
Du får 1 poäng där :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
~Kalle~ skrev:
grammse skrev:kan ju vara så enkelt som fel på backljuskontakten :wink: varför krångla till det hela tiden kalle :mrgreen:
:idea: Så du menar att i lilla Boden, på 2 dagar, ser jag 2 lika modeller som kör med backljusen framåt? :arrow:

Kanske samma modellfel som V70 har, att det klonkar :???:
Du får 1 poäng där :-)-)
härligt :D 1 p till mig. Sen var det faktiskt kalle själv som hade sett 2 st lika modeller med backljus på fast körande frammåt :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]