Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dme
Hej Volvo-vänner!

Jag har ett angenämt problem som jag hoppas kunna få relevanta synpunkter på från Er. Jag står i valet och kvalet till att byta bil inom en nära framtid. Antingen det, eller behålla den jag har. Så här är det:

Jag kör en svart S40N T5 -05 Summum som gått dryga 7300 mil. Avverkar runt 3000 mil varje år, vilket väl får anses vara ganska mycket. Älskar min bil, men är lite oroad för värdeminskningen p.g.a. många mil körda. Givetvis är den regelbundet servad på Volvo och allmänt väl skött.

Min tanke är att antingen sälja denna bil och byta till mig en nyare (t.ex. årsmodell 2008) av samma modell, eller någon annan av Volvos fina modeller. Är lite småsugen på en C70 ;) Min andra tanke är att fortsätta köra denna bilen några (1-2) år till, och då lägga mer pengar på den istället.

Hur lyder Era råd? Gör jag bättre affär om jag byter nu snart, eller har min nuvarande bil många mil kvar innan andrahandsvärdet börjar rasa allt för kraftigt?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få!
Det låter som om du bör satsa på en Diesel om du byter,- men då är nog inte C70 att tänka på med tanke på knattret :wink: , men annars så är C70 den enda cabben som ser snygg ut med taket uppe, man ser knappt att det är en cab.

Men det verkar som om du har fått ett bra exemplar utan större skavanker? Då kan du fortsätta köra några år till och inte tänka på värdeminskningen så mycket.

/Kalle
Den stösta vädeminskningen har du säkert redan avverkat. En nyare bil minskar ju mer i värde och kostar mer.

Om du är nöjd och trivs med bilen tycker jag du ska behålla den.
av dme
Hej, och tack för svar!
~Kalle~ skrev:Det låter som om du bör satsa på en Diesel om du byter
Jag har faktiskt haft tankarna på att byta till diesel nästa gång, men med det vansinniga drivmedelspriset som det blivit för diesel är jag inte längre säker på att det lönar sig? Tro det eller ej, men min T5:a är faktiskt ganska bensinsnål när man inte buskör ;) Jag kör mest längre sträckor, och brukar snitta runt 0,7 liter/mil.
Tomas88 skrev:Den stösta värdeminskningen har du säkert redan avverkat.
Sant. Kanske har jag överdrivit min värdeminskningsnoja, bättre att njuta av bilen istället :D Men om jag frågar så här, finns det någon "inofficiell" miltalsgräns där man bör börja tänka på byte när man passerat denna?
dme skrev:
Sant. Kanske har jag överdrivit min värdeminskningsnoja, bättre att njuta av bilen istället :D Men om jag frågar så här, finns det någon "inofficiell" miltalsgräns där man bör börja tänka på byte när man passerat denna?
Finns ingen sån gräns på Volvo :D :wink:
av 945S
Värdeminskningen på en bil är alltid snabbast i början (0 mil, eller samma sekund som man skriver på köpekontraktet) och blir sedan mindre och mindre med tiden och milen. Det finns inga magiska gränser. Att köpa en ny bil är en garanterad förlustaffär. Det är priset man betalar för nöjet att köra en fräsch och modern bil.
av dme
Visa ord 945S, jag börjar inse att jag snöat in lite väl mycket på värdeminskning och antal mil :wink:

Tack för många bra synpunkter allihopa, lutar mer och mer åt att jag behåller bilen ett tag till...
En grov uppskattning är att värdeförlusten på din bil var ca 100 000 de första två åren. Nästa två år kommer den att tappa mindre än 50 000 kr.

Att köpa ny bil kan vara en hyfsad affär om man är beredd att behålla den ett tag. En biltidning gjorde en jämförelse för några år sedan på att köpa nytt och behålla länge eller att byta till sig en "ny" begagnad ett par tre gånger under samma tid. Såvitt jag minns gick det på ett ut.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]