Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag kan inte hitta den.

Jag har en bekant som år 2004 köpte en Daewoo Matiz 3stjärnor i Ncap.. :evil:

Nåväl, nu när jag kollade närmare p¨å bilen så hade den TRUMBROMSAR BAK! Stenålder :roll: ??? Volvo hade skivbroms bak år 1970 :wink:

/Kalle
Inte otänkbart, inlägg har försvunnit spårlöst för mig också...

En Daewoo Matiz kanske kostar typ femtio spänn i inköp, kan ju ha med det att göra. Bakbromsarna är ju betydligt mindre viktiga än frambromsarna.
på en så lätt bil funkar nog trumbromsar alldeles ypperligt och kanske är det ett mindre servicebehov i längden gentemot skivbromsar.
Grabbar, har ni inte hört talas om CENSUREN?
Snart är detta inlägg borta. :wink:
Som tur är, har Forumet fått en ny moderator som tidigare blev censurerad i tid och otid. Så förhoppningsvis blir det bättre. :) Heja grammse :D :lol:

Daewoo Matiz, är det ett köksredskap eller något man använder i trädgården?
Trumbromsar kanske ändå inte är så tokigt på en mindre bil. Har hört att det är mindre problem med dessa.
Själv tror jag nog att det kan vara mindre problem om du är en sån som ligger och "fiskör" hela tiden och knappt använder bromsarna. Bromsar man däremot rejält då och då så tror jag nog inte det är någon större skillnad.

Vad jag har sett så är det vanligast med trumbromsar bak på småbilar.
Okej så det kanske är vanligt på mindre bilar då :shock: men jag blev allt förvånad!

Kan tillägga att serviceprotokoll fanns i instruktionsboken

/Kalle
toyota,fiat m fl kör trumbromsar på sina småmodeller. Det är ju bara pensionerer som kör dessa om med skivor bak så skulle det kärva inom en månad :wink:

Vad exakt hette din tråd om jag ska köra lite detektiv arbete :wink:
Du ar ju så många trådar en om prius t e x som är en miljöbil :mrgreen:
grammse skrev:toyota,fiat m fl kör trumbromsar på sina småmodeller. Det är ju bara pensionerer som kör dessa om med skivor bak så skulle det kärva inom en månad :wink:

Vad exakt hette din tråd om jag ska köra lite detektiv arbete :wink:
Du ar ju så många trådar en om prius t e x som är en miljöbil :mrgreen:
Den hette något i stil med:

Miljöbil? Om du krockar då?

Kan ha varit nåt ord före miljöbil också.

/Kalle
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]