Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Min bror har skaffat sig en Mazda 626 -88 han har nyligen tagit körkort och så har han bytt oljan.

Min pappa hade då någon dunk med 15-40 olja som är inköpt på Granngården tror jag, och denna olja hällde han i.

Jag funderar lite på om inte oljan är för tjock. Nu på sommaren borde de väl gå bra men till vintern vid kallstarter...?
Vad tror ni? Jag har tyvärr inte specifikationerna på oljan men de borde ju uppnås.

(Och jo jag försökte in i det sista att få honom att skaffa Volvo men... "nä jag vill inte ha någon traktor" låter det.) :evil:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tror morsan kör med 5W-40 i sin Mazda 626 2.0 -86 Så det är nog inte helt omöjligt att 15 blir för tjock....?

/Kalle
av *pettson*
Tomas88 skrev:Min bror har skaffat sig en Mazda 626 -88 han har nyligen tagit körkort och så har han bytt oljan.

Min pappa hade då någon dunk med 15-40 olja som är inköpt på Granngården tror jag, och denna olja hällde han i.

Jag funderar lite på om inte oljan är för tjock. Nu på sommaren borde de väl gå bra men till vintern vid kallstarter...?
Vad tror ni? Jag har tyvärr inte specifikationerna på oljan men de borde ju uppnås.

(Och jo jag försökte in i det sista att få honom att skaffa Volvo men... "nä jag vill inte ha någon traktor" låter det.) :evil:
fortsätter han med 15w40 framåt hösten vintern så kommer han att skaffa en volvo.. För mazdan lär gå begränsat antal meter..
Slå på nätet eller kika i din handbok på volvo. Leta efter en tabell på viskositet så ser du lämplig viskositet/temperatur.. 15W är KNAPPT lämpligt för en svensk sommar..
av Amarace
*pettson* skrev:
Tomas88 skrev:Min bror har skaffat sig en Mazda 626 -88 han har nyligen tagit körkort och så har han bytt oljan.

fortsätter han med 15w40 framåt hösten vintern så kommer han att skaffa en volvo.. För mazdan lär gå begränsat antal meter..
Slå på nätet eller kika i din handbok på volvo. Leta efter en tabell på viskositet så ser du lämplig viskositet/temperatur.. 15W är KNAPPT lämpligt för en svensk sommar..
Kalla sommrar hos dig då eftersom 15w* kan användas ner till -15 som lägst (som jämförelse kan 10w* användas ner till -25 grader, och för inte så längesen var 10w* det dom flesta använde, trots kalla vintrar).

Men jag håller med till viss del, 15w* är inget för höst/vinter, även om viskositeten ska klara ner till -15 så är den väldigt trög i minusgrader = dålig smörjning vid kallstart.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag kan nämna att han hade inne bilen för koll innan besigtning på en Mazdaverkstad. Där frågade han om det var okej att köra med sån olja på vintern, och det skulle inte vara några problem enl mekaniker

Nu hörde ju inte jag själv vad han sa men tycker det är konstigt att han sagt så nu när jag hör vad *petterson* säger eftersom jag vet att han är mycket motorkunnig.

Men *petterson*, tar du ändå inte i lite nu? Eller är det verkligen så farligt?
av *pettson*
Amarace skrev:
*pettson* skrev:

Kalla sommrar hos dig då eftersom 15w* kan användas ner till -15 som lägst (som jämförelse kan 10w* användas ner till -25 grader, och för inte så längesen var 10w* det dom flesta använde, trots kalla vintrar).

Men jag håller med till viss del, 15w* är inget för höst/vinter, även om viskositeten ska klara ner till -15 så är den väldigt trög i minusgrader = dålig smörjning vid kallstart.
FLYTBARHET är till minus 15... Hur bra är pumpen på att suga?. Klarar den lite segare olja efter 15-20.000 mil?. Det är det som bestämmer. MEN sen ska vi åt andra hållet med. Pumpen ska trycka ut denna oljan när den är seg.. De går inget vidare i riktigt trånga kanaler framåt höstkanten.. Så om jag tar i? Tja.. Allt är ju vad man gör det till..Rikligt med olja är viktigast i starten och där är det som sämst med en 15w.
Då vi använde 10W olja så var lagerspelen dom dubbla och oljekanalerna var nästan dubbelt så stora som idag.så det är inte på nåt sätt jämförbart. Tyvärr..
av *pettson*
Tomas88 skrev:Jag kan nämna att han hade inne bilen för koll innan besigtning på en Mazdaverkstad. Där frågade han om det var okej att köra med sån olja på vintern, och det skulle inte vara några problem enl mekaniker

Nu hörde ju inte jag själv vad han sa men tycker det är konstigt att han sagt så nu när jag hör vad *petterson* säger eftersom jag vet att han är mycket motorkunnig.

Men *petterson*, tar du ändå inte i lite nu? Eller är det verkligen så farligt?
Ta ut garantin skriftligt...
Kör med oljan..
Hans val..

om han har en vanligt två liters.. med FE motorn i.. är klassningen..

KALLT KLIMAT 5w30 (vintern, svensk vår och försommar)
MODERAT KLIMAT (det är svensk SOMMAR) 10w30
VARMT KLIMAT (då talar vi tropikerna) 20W40

problemet med avläsningen är ju egentligen att vi pratar om kallt.. normalt och varmt klimat.. slår vi ut temperaturerna istället så ser det ut som jag skrivit bakom i paranteserna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Tack för svaren. Skall framföra detta. Jag hade i alla fall inte kört med oljan, men det har jag redan sagt till honom.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]