Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Man har ju hört att man ska motorbromsa så mycket som möjligt, för att köra mer bränslesnålt.

Att motorbromsa genom att bara släppa upp gasen är ju en sak, men hur nyttigt är det att lägga i en lägre växel och motorbromsa, då tex varvtalet kommer upp i 5000 varv. Hur bra är det för motorn?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har funderat på samma sak!

och ECOdriving, hur miljövänligt är det att köra på vintern med en bil som aldrig kommer upp i driftstemp, eftersom man kör på högsta möjliga växel

/Kalle
av *pettson*
autumnleaf skrev:Man har ju hört att man ska motorbromsa så mycket som möjligt, för att köra mer bränslesnålt.

Att motorbromsa genom att bara släppa upp gasen är ju en sak, men hur nyttigt är det att lägga i en lägre växel och motorbromsa, då tex varvtalet kommer upp i 5000 varv. Hur bra är det för motorn?
Tekniskt sett är det inte nåt problem för motorn eftersom den smörjs av olja som iallafall både stänker upp och pressas in i alla lagerlägen.
Att hålla sej över 2500rpm vid motorbromsningen är själva iden eftersom dom flesta inte stänger av bränslet förräns just efter en viss tid över 2500rpm med gasspjället stängt.. Det som däremot KAN hända är att man får ökad oljeåtgång på grund av motorbromsningarna. Exakt samma varning som fabrikanten berättar i handboken till bilen gällandes t.ex alpkörning.
av *pettson*
~Kalle~ skrev:Jag har funderat på samma sak!

och ECOdriving, hur miljövänligt är det att köra på vintern med en bil som aldrig kommer upp i driftstemp, eftersom man kör på högsta möjliga växel

/Kalle
Driftstemp når man ändå. Men intressantare är ju att man förutsätter att ALLA motorer fungerar bäst på lågt varv och högt vridmoment. Nåt som är omöjligt på en motor på 40hk och 1000cc. Att snålköra med ecodriving på t.ex min fiat uno med hiskeliga 88nm i vridmoment och drygt 40hk är att glömma. Du kan inte slänga i en högre växel och en högre till om du inte vill tävla med grannens moped. Den KRÄVER att varvas eftersom momentet ligger så till i varvtalsregistret. Förvisso är den mycket trevlig bränslemässigt ändå med sina dryga 0,53 med mest stadskörning och lite blandat. Samt då att italienarna KRÄVER att bromsarna används. Konstruktionen på oken fram är så bristfällig :idea: Att den är vidöppen för fukt och salt. Använder vi då bromsen mindre så kärvar det ihop totalt på nolltid.
Användarvisningsbild
av Funk
När jag gick ecodrivingkursen så sade dom att det primära är att komma upp till den fart och växel du tänkt använda ganska raskt, inom rimliga gränser. Om det passar att hoppa över en och annan växel så är det bra, men inte en absolut sanning. Framför allt klara de flesta bilar av att man går från 1-2:an på bara någon billängd.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu frågar trådskaparen visserligen om motorbromsning. Men när vi ändå är inne på eco-driving så har jag tänkt på en sak.
Man säger ju att man ska ligga på så hög växel så möjligt och femmans växel redan i 50. Jag tycker sällan det passar att göra detta, så fort det går lite uppför och du har 5 ans växel i i 50 km/h så känns det ganska ansträngt. Har svårt att tro att det skulle vara någon besparing på detta, vilket vissa tycks tro bara för att de hört att man sparar bränsle på hög växel.
Jag brukar själv ligga på fyran när jag kör i 50 på farthållaren.
av Infide
Att tok-motorbromsa en tvåtaktare utan separatoljesmörjning är inte så bra. Resten kvittar. Dock drar den mer olja iom. undertrycket som blir i förbränningsrummet.
av LarsBd
autumnleaf skrev:Hur bra är det för motorn?
För att svara på frågan så är 5000 rpm motorbroms i princip lika nyttigt som 5000 rpm acceleration.
av *pettson*
LarsBd skrev:
autumnleaf skrev:Hur bra är det för motorn?
För att svara på frågan så är 5000 rpm motorbroms i princip lika nyttigt som 5000 rpm acceleration.

Faktiskt är motorbromsningen nyttigare.. Då har vi inget förbränningstryck på stakarna.. :idea:
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Tack för svaren. Hur är då den ultimata motorbromsningen, tex när man kommer från motorväg och har 200 m att stanna sedan man kört av motorvägen?

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]