Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,
Jag undrar vad det finns för åsikter om biltemas motoroljor. Är det "prisvärda" oljor eller eller har de dålig kvalitet? Jag ska byta olja i min 855:a (5252s) som rullat 30k mil (är dessutom student=dålig ekonomi) och känner att jag inte vill lägga ner för mycket pengar på olja men vill samtidigt inte köpa dålig olja. Funkar biltemas halvsyntet 10-40 eller bör man köpa dyrare oljor?
av *pettson*
EdOr skrev:Hej,
Jag undrar vad det finns för åsikter om biltemas motoroljor. Är det "prisvärda" oljor eller eller har de dålig kvalitet? Jag ska byta olja i min 855:a (5252s) som rullat 30k mil (är dessutom student=dålig ekonomi) och känner att jag inte vill lägga ner för mycket pengar på olja men vill samtidigt inte köpa dålig olja. Funkar biltemas halvsyntet 10-40 eller bör man köpa dyrare oljor?
Du kan med gott samvete köpa den halvsynteten till din bil. Den är över dom spec som krävs och oljan är absolut inte dålig.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Precis som pettson säger fungerar Biltemas olja mycket bra.
Jag kör med deras helsyntet i 854:an sedan flera år.
V70:in har jag inte servat ännu men det blir Biltema i den med när det är dax.

Den skillnad jag märkt mot andra sk dyra oljor är att plånboken blir gladare av detta

:) .
av patrix
Det här ämnet har stötts och blötts förut (den som söker skall finna). Själv har jag använt Biltemas helsynt 10w-40/5w-40 sedan jag köpte bilen 2002 och bytt olja+filter en-två ggr år.

Vad gäller semi- eller halvsyntoljor så är det egentligen mineraloljor med glorifierade namn, och eftersom prisskillnaden inte är stor så tycker jag att man lika gärna kan köpa helsynt. Och jag tror det definitivt är bättre att köpa Biltema helsynt än någon semi/halvsyntetisk märkesolja för samma pengar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bara specifikationerna uppnås så är det väl lungt att använda vilket märke som helst.

Tror folk ofta hakar upp sig på vad det är för märke på dunken i stället för att se vad det står för specifikationer på baksidan.

Lycka till med oljebytet!
Användarvisningsbild
av EdOr
Tack för alla svar!
Verkar som panelen är enig (för en gångs skull?)
av leonardo
Hej alla glada mekare!

Har använt Biltemas helsyntet i säkert 15 år. Gick en oljekurs på jobbet,där kursledarn sa att biltemas helsyntet olja höll samma klass som Mobil One.Jag kan bara hålla med.Inte lika flashig förpackning däremot,men ett mycket trevligare pris.Varför köpa delsyntet,där Du får en olja uppblandad med mycket lite helsyntet,Du betalar dyrt och tillverkaren tjänar mycket.Byter alltid olja+ oljefilter var 1.000:e mil.

Med oljiga hälsningar
av RoadRunner1
Biltemas olja har samma klass som många betydligt dyrare oljor med finare påklistrade märken.Bättre att byta lite oftare med en billig olja än att köra för länge på en dyr.Folk som pyttsar i 600:- olja i bilar som mått minst lika bra av en 150:- olja.Men så är det ibland i en värld där tro kan försätta berg.Däremot bör man hålla reda på om bilen trivs bäst med mineral eller syntet.Halvsyntet är bara ett stort skämt.
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]