Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Jag har inte skrivit på listan och kommer inte att göra det så länge skattebetalarnas förening ligger bakom,en bunt tokstollar på högerkanten. 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
Oavsett vilken partitillhörighet man har, eller sympatiserar med, så är bensinskatten på tok för hög.
Det är väl bra om man kan enas om vissa saker utan att blanda in partifärg.

Men vissa tycker ju att det är häftigt att betala skatt. Moona 8)
av anp
Henke850 skrev:Ja väck med straffbeskattningen. Cykla kan vi göra när oljan är slut. :)
Ja det var ju en enkel inställning till problematiken :roll:
Hur länge räcker oljan utan nuvarande skatteutveckling världen över? ( undantaget de länder som subventionerar(!?) oljan till sina medborgare )
Hur skulle utvecklingen av alternativa bränslen/uppvärmningssystem, och bränslesnålare motorer sett ut om inte skatter lagts på oljan?

Nu är jag inget fan av höga skatter på något vis, höga skatter är sällan av godo.
Men jag är övertygad om att ekonomisk styrning måste till för att skapa en hållbar utveckling.
Nu kör jag visserligen fulkonverterad etanolbil, med okända avgasutsläpp som pettsson påpekade. Och jag väl är medveten om, men om bensinen varit så billig som många önskar så hade jag ( med flera ) förmodligen kört något där stickersen "Riktiga bilar drar över 2 Liter milen" platsat utmärkt.
Jag ( med flera ) hade också fortsatt värmt mitt hus med olja istället för att söka andra uppvärmningsalternativ.

Hur lång tid skulle jag då ha på mig att köpa en ny cykel?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:
Henke850 skrev:Ja väck med straffbeskattningen. Cykla kan vi göra när oljan är slut. :)
Hur länge räcker oljan utan nuvarande skatteutveckling världen över? ( undantaget de länder som subventionerar(!?) oljan till sina medborgare )
Hur skulle utvecklingen av alternativa bränslen/uppvärmningssystem, och bränslesnålare motorer sett ut om inte skatter lagts på oljan?

Nu är jag inget fan av höga skatter på något vis, höga skatter är sällan av godo.
Men jag är övertygad om att ekonomisk styrning måste till för att skapa en hållbar utveckling.
Nu kör jag visserligen fulkonverterad etanolbil, med okända avgasutsläpp som pettsson påpekade. Och jag väl är medveten om, men om bensinen varit så billig som många önskar så hade jag ( med flera ) förmodligen kört något där stickersen "Riktiga bilar drar över 2 Liter milen" platsat utmärkt.
Jag ( med flera ) hade också fortsatt värmt mitt hus med olja istället för att söka andra uppvärmningsalternativ.

De skattemiljarder vi bilister betalar i form av skatt öronmärks INTE ! De slantarna sugs upp & används till..... allt annat än att befrämja forskning & framtagning av alternativa drivmedel osv. Pengarna används INTE till att bygga bättre & säkrare vägar. Böterna som betalas som ett resultat av kameraskåpen öronmärks INTE.

Jag slutar aldrig att förvånas över att svensken är så tacksam att pungslås på pengar. Vad får han/hon för det?
av anp
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:

De skattemiljarder vi bilister betalar i form av skatt öronmärks INTE ! De slantarna sugs upp & används till..... allt annat än att befrämja forskning & framtagning av alternativa drivmedel osv. Pengarna används INTE till att bygga bättre & säkrare vägar. Böterna som betalas som ett resultat av kameraskåpen öronmärks INTE.

Jag slutar aldrig att förvånas över att svensken är så tacksam att pungslås på pengar. Vad får han/hon för det?
Sant, men jag är övertygad om att viss ekonomisk styrning måste till för att främja utvecklingen av bränslen och förbrukning mm.

Vad henke menar med straffbeskattning vet jag inte, men ofta kan skattediskussioner kring bränsle (miss)tolkas som att ingen skatt alls bör ligga på bränslet. Fri fart och fri bensin typ...

Jag är också emot straffbeskattningen av bilister ( och löntagare ), men kan se nyttan av skattestyrning. Idag har vi dock spårat ur fullständigt vad gäller fordonsrelaterade skatter och nyttan av dessa.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev: Sant, men jag är övertygad om att viss ekonomisk styrning måste till för att främja utvecklingen av bränslen och förbrukning mm.

Vad henke menar med straffbeskattning vet jag inte, men ofta kan skattediskussioner kring bränsle (miss)tolkas som att ingen skatt alls bör ligga på bränslet. Fri fart och fri bensin typ...

Jag är också emot straffbeskattningen av bilister ( och löntagare ), men kan se nyttan av skattestyrning. Idag har vi dock spårat ur fullständigt vad gäller fordonsrelaterade skatter och nyttan av dessa.
Jo. jag håller med dig. Problemet som jag ser det från politiker håll är att de fan i mig hoppar jämnfota av glädje varje gång oljebolagen höjer priserna pga att (straff)skattepålägget ökar proportioneligt. Hur fan har de tänkt att de som bor utanför stan & har x antal mil till jobb ska orka med drivmedelspriserna? Bensin/diesel kommer ju knappast att bli billigare.... i början av Juli beräknas ett fat olja kosta $150..... & det lär ju knappast gå ner i framtiden.

Därför vore det lämpligt att SÄNKA skattepåläggen på drivmedel. Jävla hycklande politiker! Själva berörs de ju aldrig av den kostnad som en vanlig svensson möter vi pumpen pga sina "fria" taxir, tåg & flyg resor. I slut ändan så drabbar detta indirekt oss "vanliga" dödliga genom att åkerier & transportnäring tvingas öka sina priser.... som till slut betalas av slutkunden.
Användarvisningsbild
av Henke850
Nej jag förespråkar inte fri fart och fri bensin, tycker bara att skatten är alldeles för hög. Varför ska vi ha högst skatt? Miljömupparna lägger hela ansvaret på oss i Sverige för hela klimatfrågan och försöker tvinga oss att ändra på våra vanor när det praktiskt taget är omöjligt för många bilister. Självklart ska vi pröjsa skatt men någonstans går ju gränsen.
av Primus
Dream on... Dels kommer det inte hända och dels bör det inte hända! Finns inte på kartan för regeringen att sänka denna skatt. Att sedan Kd var ute och cyklade i valrörelsen borde de snarare ha pisk för. Det var så populistiskt att man tog sig för pannan. Hur kan ett riksdagsparti göra en sådan otrolig missbedömning? Dessutom så är det i sak helt uppåt väggarna. Att regeringen skulle försöka sänka skatten för att kompensera världsmarknadspriset funkar ju inte. Skulle priserna fortsätta uppåt är ju skattesänkningen uppäten. Sedan nämner jag inget om miljön just nu. Den frågan har ju en viss betydelse också...

Skulle vara kul att höra hur mycket ni tycker det ska sänkas? Min känsla är att många tänker sig flera kronor då det kanske inte spelar så himla stor roll om man sänker skatten med 25 öre?

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]