Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JH
#196487
Risker/problem med ac-påfyllning (R134a) på burk från t ex Ebay?

Mängd?
En 850 ska ha runt 800 gram köldmedium. Burkarna innehåller 6-11 oz (runt 0,2-0,3 liter?), vilket låter som lite? Behövs flera? Hur mycket brukar fattas om AC:n fortfarande kyler lite. För mycket sägs kunna skada kompressorn, men hur känsligt är det. Man borde väl annars kunna dutta i lite tills man tycker att AC:n funkar OK? Vissa har ju inbyggd manometer, kan man lita på den?

Olja?
Läcker oljan också ut. Dvs ska man köpa en burk med eller utan olja? Risk för att oljan inte är kompatibel eller att det blir för mycket?

Burkar som innehåller läcktätning/tätningsuppmjukare är jag dock skeptisk till.
av JH
#197430
Ingenting är så enkelt som det verkar först...

Verkar som att min är konverterad till R134a. Gäller det bara 92:orna?

Fyllventilen/service-porten har utvändig gänga som R12-portar ska ha, men gängdiametern är större (14mm) än de adaptrar man hittar "(1/4" Flare (7/16" SAE)". Frågan är var man hittar en passande adapter? Även på den länkade Citroen-sajten nämns att R12-porten är 11 mm över gängorna.

Det finns också en service-port med stor svart plasthatt till höger (i körriktningen) om den ovan nämnda, men den finns inte i Volvos skisser. Frågan är vad det är för något, men det ser inte ut att vara en R134a-port.

Såg nu att Volvo hävdar att kompressoroljan inte försvinner vid långsamt läckage.
av *pettson*
#197460
JH skrev:Ingenting är så enkelt som det verkar först...

Verkar som att min är konverterad till R134a. Gäller det bara 92:orna?

Fyllventilen/service-porten har utvändig gänga som R12-portar ska ha, men gängdiametern är större (14mm) än de adaptrar man hittar "(1/4" Flare (7/16" SAE)". Frågan är var man hittar en passande adapter? Även på den länkade Citroen-sajten nämns att R12-porten är 11 mm över gängorna.

Det finns också en service-port med stor svart plasthatt till höger (i körriktningen) om den ovan nämnda, men den finns inte i Volvos skisser. Frågan är vad det är för något, men det ser inte ut att vara en R134a-port.

Såg nu att Volvo hävdar att kompressoroljan inte försvinner vid långsamt läckage.
Alla 850s levererades med R134A mej veterligen? Alla senare också..
Men varför inte byta förångaren som garanterat är problemet och sen fylla den på vanligt vis? Förångaren handlar om 1800ca (billigare finns). Den byter du själv. Sen en tömning/provtryckning/ fyllning går på ca 1400kronor totalt. Då går systemet många år till. Är du osäker på vad som är problemet så ber du dom provtrycka systemet först.
av JH
#197470
*pettson* skrev: Alla 850s levererades med R134A mej veterligen? Alla senare också..
Men varför inte byta förångaren som garanterat är problemet och sen fylla den på vanligt vis? Förångaren handlar om 1800ca (billigare finns). Den byter du själv. Sen en tömning/provtryckning/ fyllning går på ca 1400kronor totalt. Då går systemet många år till. Är du osäker på vad som är problemet så ber du dom provtrycka systemet först.
AC:n kyler, men dåligt och kompressorn slår av/på ofta. Marginell försämring de senaste åren. Med största sannolikhet behövs endast påfyllning och det är roligare att fixa det själv för 400-600 kr och lära sig nåt för framtiden än att låta nån, med stor sannolikhet klåpare, gå lös på bilen. Men det hade varit enklare om det suttit en R134a-serviceport på bilen redan (såvida det inte finns ytterligare lågtrycksportar på annat ställe än bredvid pressostaten?). Som sagt, porten där det hänger en gul skylt (för R134a) har utvändig gänga på ca 14 mm (ingen snabbkoppling).
av JH
#197477
Såg f ö ett papper för min bil från 1996 om att man fyllt på 1,5 kg R134a i samband med byte av kondensor+tryckvakt. Volvos egna spec handlar om antingen 825 eller 850 gram. Överfyllt? Detta gjordes på Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]