Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
Observera att denna tråd EJ skrivs för att "higlighta" min säljesannons. Den skrivs enbart för att lufta frågeställningen kring begagnatmarkaden/andrahandsvärde vs. bensinpris och/eller andra faktorer.

Hur mycket påverkar bensinpriset andrahandsvärdet på en "ansedd bränsletörstig" bil? Eller finns det alltid köpare av "mer exklusiva" och "mer extrema" bilmodeller? Har miljöhaussen gått in i varenda folkhem och samtliga vill köra Prius/Etanol/Gas/EL, you name it?

Vad finns det för erfarenheter kring detta? Har ni fått "ge" bort bilar p.g.a. dessa omständigheter?

Åsikter mottages tacksamt.
Sålde min S60 T5 (skänkte dock inte bort den alls!) och köpte en ny C30 flexifuel pga dyr besin, höga skatter, parkeringsavgifter etc etc..

Så är det i ett av världens tyngst beskattade länder.
Senast redigerad av 1 rickardrules, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Tror säkerligen den uppmärksamhet miljödebatten fått i media kommer bidra till att många kommer fundera över vilken sorts bil man skall välja.
Folk kommer välja det man åker billigast på. I tidningarna läser man "kör på E-85, tjäna minst 1kr/mil". Tror absolut att det man läser påverkar folk.

Stiger drivmedelspriset ytterligare så kommer man säkert märka av effekter på begagnatmarknaden.
skulle i första hand tro att andrahandsvärdet på "miljöbilar" möjligtvis ökar lite. Men har svårt att tro att t.ex. en fullutrustad S80 - V8 skulle tappa mer i värde än tidigare.
Det finns alltid några som vill ha det värsta, oavsett kostnaden.

Tycker det är riktigt svårt att sia om framtiden.
Vänta tills alla har elbilar och el-priset skjuter i höjden.
Och när E-85 har blivit klassat som lika stor miljöbov som bensin. Och det kostar lika mycket att köra på det som andra drivmedel.

Men på kort sikt kommer vi säkerligen se att marknaden för bensinsnåla och miljövänliga bilar kommer växa.
Användarvisningsbild
av Loner
Tror inte vi sett genomslaget på beg-marknaden ännu, men det kommer om priserna fortsätter uppåt..
Så nu gasar jag som varje dag vore den sista :roll:

/L
av Lövet
"Spara 1 kr per mil." Hurra, då sparar jag 120 kr i månaden. Bensinpriset är, om man inte kör väldigt många mil, ofta den minsta kostnaden i ett bilägande, åtminstone om man har en hyffsat ny bil. Värdeminskning och försäkring överstiger ofta bensinen men det tänker inte Svensson på när han köper en ny V70 för 270.000kr och får 120.000kr för den efter tre år :roll:
Användarvisningsbild
av hållundan
Tack för modereringen/trådflytt. Korkat av mig att inte lägga den i denna forumdel direkt.

Intressanta inlägg i tråden. Jag ska/borde väl inte dra några direkta jätteväxlar av det hela än, men hur det än är, så verkar begmarknaden rysligt sval/kall. Det kanske har andra orsaker än just bensinpris dock.

Man kan ju spinna vidare på det här med bensinpriset då... Hur länge kommer vi, nickande svenskar, att "stå ut"? Jag svär och knyter näven i fickan när jag tankar 40 liter för 550kr, men lik förbannat tankar jag ändå. Finns det någon "smärtgräns"?

Jag fick ett intressant kedjebrev igår angående bensinpris. Visst, tanken är väl god att något behövs göras, men att en "preem-mackägare" ska skicka ut budskap som att bojkotta OK/Q8 och Statoil, för att starta priskrig, det är mest löjligt.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jo jag känner också hur svetten nästan rinner längs pannan när man tankat fullt och mätaren stannar strax under 1000:-

Svårt att bryta gamla vanor, kanske har man långt till jobbet. Det krävs säkert stora förändringar hos många för att kunna dra ner på bilåkandet.
I dagsläget har vi ett allt för stort oljeberoende.

Har också fått samma kedjebrev, men som sagt att bojkotta bensinbolag är löjligt.
De olika bolagen köper så mycket drivmedel kors och tvärs av varandra att säga att man slutar tanka på statoil skulle innebära att de blir tvugna att sänka priset tror jag inte en smula på.

Om priset på bensin fortsätter öka, så kommer vi nog se en förändring på begagnatmarknaden.
Men samtidigt så säljs säkert fler mindre och bränslesnåla bilar, vilket innebär att deras antal också ökas på begagnatsidan framöver.
av Lövet
Det är inte bensinbolagen som vi ska vara sura på utan skatterna. Men det är ju samma i hela västeuropa så att vi helt plötsligt skulle få sänkt bensinskatt är dessvärre osannolikt.
av Kroken
Håller inte med dig alls Andreas, du tycker alltså att det är ok att Oljebolagen ska få tjäna hur mycket pengar som helst (och jag menar inte de stackars mackägarna som inte tjänar särkilt mycket pengar) genom att ta ut s.k. världsmarknadspriser av oss konsumenter när de själva har helt andra kostnader/priser (läs "mycklet lägre") för att utvinna, raffiner och transportera oljan/bensinen till macken...idag så tjänar Statoil, Shell, Exxon och övriga oljebolag med egna oljetillgångar sjukt mycket pengar, med vinstmarginaler som andra typer av företag bara drömmer om...skattepengarna går ju på ett eller annat sätt åtminstone tillbaka till oss svenskar, fast kanske inte just till dig...
av Lövet
Eftersom olja säljs till ett världsmarknadspris så kostar oljan så mycket som vi är beredda att betala för den. Detta är en marknadsmässig regel som sätts ur spel av skatter. Jag är mer förbannad på skatterna än oljebolagen.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]