Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Fick just ett antal sms om att det den 23 Maj kommer att demonstreras från åkerinäringens sida, och övriga chaufförer och bilisters sida, genom att blockera alla tankställen så att ingen kan tanka.

Någon mer som fått detta sms, och som faktiskt kommer att delta i demonstrationen?
Jag kommer att arbeta hela dagen, och knyta näven i fickan som en riktig svensk... :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har svårt att se syftet med en sådan aktion. Jag gillar inte att betala hutlösa priser för bränsle och ser de framtida farorna för svensk fordons och transportnäring, men skulle bli fly förbannad om någon blockerade min framfart när jag måste tanka !

/Thomas
av anp
En demonstration av det här slaget drabbar dessutom fel personer, mackägarna och inte de bakom besluten om höjda bränsleskatter.
Användarvisningsbild
av Scania
Blir väl inget större ekonomiskt avbräck för någon. Den bensin som inte inhandlas den 23:e köpes ju dagarna före eller efter. Förbrukningsbehovet är väl lika med eller utan den demonstrationsdagen.
av Steff 99
Det hade varit kul med lite av Fransk civil olydnad...man kan undra om det blir någon reaktion på utskickade SMS. :lol:
av borg
Fick själv liknande sms, men inget om att man skulle blockera bensinstationer. Uppmaningen var att man ska inte tanka o handla på bensinstationerna 23-26 maj.
borg skrev:Fick själv liknande sms, men inget om att man skulle blockera bensinstationer. Uppmaningen var att man ska inte tanka o handla på bensinstationerna 23-26 maj.
Vart ska man tanka då? Håller med Scania. Folk kommer ju tanka bilen ändå före eller efter. Och jag tror ju knappast att bensinbolagen kommer sänka bensinpriset för att folk inte köper snus eller korv just de här dagarna.

Är det inte viktigare att göra något för att påverka bensinskatten på 60-70% som inte ger något tillbaka.
Användarvisningsbild
av gundj
Det verkliga bensinpriset ligger väl kring 2 kronor skulle jag tro, resten är skatt, avgifter och moms.
Mackägaren fâr nog inte mânga ören per liter, därav behovet av mjölk och lektyr till försäljning pâ macken.
av Marbas
Om en bojkott av detta slaget skulle resultera i att vi handlar mindre bensin, så får ju miljövännerna mfl (de som vill ha höga bensinpriser) precis som de vill - mindre drivmedel används. Nej, vi skulle ju, trots kostnaderna, göra motsatsen, dvs köra ännu mer. Kanske med motivationen att det är bättre att köra mycket nu än senare eftersom priserna kommer att sticka iväg i höjden om miljömupparna får som de vill...

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]