Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tycker inte att en servicebok är värd ett sk*t. För att ta ett exempel: En hyrbil är servad enligt bok, men ändå (i många fall) idiotkörd av en eller flera idioter. Serviceboken säger mao ingenting om hur bilen sköts och hanterats.

Det man ska kräva (och värdesätta) är att servicen och bilens historia är dokumenterad. Om det är gjort i en servicebok eller i ett Excelark tycker jag är helt ointressant.

Jag utför de flesta reparationer och servicar själv på mina bilar. Detta dokumenterar jag i ett Excelark och kvitton etc samlas i en pärm. Jag påstår att detta ger ett seriösare intryck och säger mer om mig och bilen än vad en fullstämplad servicebok gör.
Åsikter är ju olika men jag kan berätta att om du kommer med ett hemmaskrivet excelark när du ska byta in bilen så jämförs det med att bilen inte är servad alls. Servicebok är en värdehandling som höjer priset på bilen.

Har man äldre bilar som inte kommer i närheten av en bilfirma är skillnaden sannolikt så liten att man ändå tjänar på att serva själv.
andreas_lofgren skrev:Åsikter är ju olika men jag kan berätta att om du kommer med ett hemmaskrivet excelark när du ska byta in bilen så jämförs det med att bilen inte är servad alls. Servicebok är en värdehandling som höjer priset på bilen.

Har man äldre bilar som inte kommer i närheten av en bilfirma är skillnaden sannolikt så liten att man ändå tjänar på att serva själv.
Well, jag byter inte in bilen hos någon bilhandlare. Då är det ju lättare att dumpa priset 35000 kr och sälja den på fyra minuter på blocket. Jag har svårt att se bilhandlarnas prissättning som någon vägledning i detta.

Enda anledningen till att bilhandlarna prisätter på det sätt du beskriver är ju att man måste få ihop ekorrhjulet. Du straffas för att servicebok saknas och kan bara lösa det genom att serva hos handlaren själv, det handlar bara om att driva affärer till serviceverkstaden. Klockrent säljknep från bilhandlarna!
bobken1 skrev:Mathias: vad menar du?
När man läser annonser på blocket eller var det nu är så ser man ofta att det står "komplett ifylld servicebok" det måste väl ändå betyda att den har ett värde vid försäljningen?

Mvh
Det kanske har betydelse privat också men inte lika stor.

Kan ju säga att jag knappast hade velat köpa en lite nyare bil utan någon dokumentation på service etc.
I valet mellan att köpa en bil med korrekt ifylld servicebok från märkesverkstad eller ett hemmaifyllt excelark är solklart för mig. Den verkstadsservade alla dagar i veckan! Jag har ju ingen aning om du som hemmamekaniker är föredetta F1 mekaniker eller inte kan se skillnad på en skruv och slangklämma. Det är helt enkelt en kvalitetsstämpel att bilen är servad hos någon som har kompentens för det. Det är fullt möjligt att du har kompetens att serva bilen men ett hemmasnickrat excelark övertygar inte mig.

För att återgå till den ursprungliga diskussionen så anser jag att Bilprisers uppskattning låter rimlig. Att det skulle skilja 10.000kr mellan en bil med korrekt servicebok respektive utan.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Skulle tro att skillnaden mellan ifylld servicebok och icke ifylld servicebok snarare är större vid privatköp än vid bilhandlarköp.

Att Mathias S sedan anser det motsatta kan ju, tämligen sannolikt, ha att göra med att han servar sin bil själv.
bobken1 skrev:Mathias: vad menar du?
När man läser annonser på blocket eller var det nu är så ser man ofta att det står "komplett ifylld servicebok" det måste väl ändå betyda att den har ett värde vid försäljningen?

Mvh
Det står också att bilarna är "tjejkörda". Betyder det att dom bilarna är mer värda? Bara för att säljaren vill tillskriva något ett värde betyder det ju inte att bilen är värd mer i praktiken.

Återigen. Alla företagsbilar är servade enligt bok. Betyder det att du köper en bil som är ompysslad, välskött osv? Nej, tvärtom i många fall. Många verkar tro att man köper en välskött bil bara för att det är fullt med stämplar i serviceboken. :roll:

Andreas L: När du köper en beggad bil, vad tittar du på förutom att bilen har stämplad servicebok? Räcker det för dig när du väljer bil? Jag vill prata med ägaren till bilen och bilda mig en uppfattning, jag vill se på bilen och själv avgöra skicket. Sist vill jag se någon typ av dokumenterad historia på bilen. Egen eller via servicebok. Serviceboken tillför ingenting förutom att den dokumenterar servicehistorian. Någon kvalitetsstämpel är det knappast. Den som gör sig besväret att serva bilen själv gör det antagligen med större omsorg än vad verkstäderna gör.

Jag tror att den som betalar flera tusen för att verkstaden ska byta olja och kolla lufttrycket i däcken gärna vill tillskriva detta ett värde så att man inte känner sig toklurad. Serviceboken är det synliga monumentet för alla pengar man lagt ut och det är därför naturligt att framhålla den som boken som är viktigare än Bibeln.

Det är helt riktigt att jag servrar bilarna själv. Olja, filter, bromsskivor, belägg, avgas, torkare osv hanterar jag själv. Kamremmar håller jag mig borta ifrån och lämnar bort. Turbobyte bangar jag också på, mest för att jag inte har tid.

Jag ser till att dokumentera och sköta bilarna väl. Det blir också uppenbart när man säljer bilen. Ordning och reda talar ett tydligt språk. Visst kan man undra om jag verkligen kan byta olja, men kanske är det så att det märks när vi träffas och pratar om bilen som ska säljas? Jag har inte sålt många bilar i mitt liv, men några har det blivit. Jag har gjort på samma sätt i samtliga fall. Öppna kort, ärliga svar, ordning på alla papper och en tydlig historik på bilen - köparna har vid två av tre tillfällen påpekat att detta varit viktiga skäl till att man köpt just min bil. Slutsats: Serviceboken har marginell betydelse.

För den som inget kan om bilar känns det kanske tryggare att köpa en bil med servicebok, just för att detta är en sak som går att ta på. Kanske är det bättre att ta med sig någon som förstår sig på bilar eller låta göra ett konditionstest på bilen om man är osäker.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]