Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
By Phantom
#193159
Jag har tidigare hört att när man laddar ett bilbatteri så ska det laddas i minst 12 timmar för att inte förstöra batteriet, och få full laddning.
Jag sa det till en kompis som höll på att ladda ett bilbatteri genom en timer för motorvärmare. Ladda i 30 min för att sen slå av-ladda i 30 min osv. Ibland laddas batteriet ett par timmar för att sen inte laddas mer förrän kanske nästa dag.
Han höll inte med om det jag sa, utan jag fick som svar att det blir ju samma sak som när batteriet laddas när man kör och är det då kortare sträckor blir det samma sak. Dessutom var ett blybatteri konstruerat för att kunna laddas på detta sätt.
Jag ansåg iaf att man förstör batteriet om det laddas som han gör :???:

Finns någon kunnig om detta, som kan ge en enkel förklaring om det stämmer som jag fått lära mig, eller spelar det ingen roll hur man laddar ett bilbatteri?
*fundersam*
Användarvisningsbild
By Funk
#193187
Blysyra batterier har inte samma "minne" som vissa andra batterityper har så det är OK att ladda i småportioner. Det är alltid att föredra att ladda fullt på en gång, men jag antar att han gör någon form av underhållsladdning på sättet du beskriver.
Det enda som är riktigt dåligt är att tömma ett blysyrabatteri helt..

/Thomas
Användarvisningsbild
By Funk
#193300
Det finns så kallade gelbatterier också, men jag tror knappast att dom sitter originalmonterade i någon vanlig bil.. Laddningståligheten är dock densamma med den viktiga skillnaden att dom oftast tål att laddas ur hårdare. Dom lämnar också som regel högre startström, så bortsett från priset så är dom kalas.
Men dom kan lätt vara dubbelt så dyra som vanliga batterier.

/Thomas
By jbl
#193310
Ingen fara alls att ladda som han gör. Har man inte en intilligent laddare som typ Ctek är så är det bra att göra som han gör. För det är så att förutom urladdning så är även överladdning inte bra på ett bilbatteri..

Det optimala är förståss att ha det fullt laddat med underhålls pulser.
By JK24T
#196740
Inte rikitigt utrett ännu.....
Om du monterar ett nytt icke laddat/delvis laddat batteri i din bil så är det förstört. Det kommer aldrig att ha högra kapacitet än det hade från början som delvis laddat. Dvs. monterar du batteriet vid macken där du köpte det, kör hem och laddar så är det ändå förstört.
Ett nytt batteri (direkt från batterifirman aldrig suttit i bil) som kommer från batterifirman/depån SKALL laddas helt fullt INNAN montering i fordon för att presera angiven effekt. Detta gäller alla blyakumulatorer som monteras som startbatterier och laddas av bilen/gräsklipparen/båtmotorn/Mc/moped etc.
Batteriet skall laddas med Max 10% av batteriets Ampertimmar, ett 60Ah batteri laddas då som max av en 6amp laddare.
Användarvisningsbild
By Funk
#196774
Om du monterar ett nytt icke laddat/delvis laddat batteri i din bil så är det förstört. Det kommer aldrig att ha högra kapacitet än det hade från början som delvis laddat. Dvs. monterar du batteriet vid macken där du köpte det, kör hem och laddar så är det ändå förstört.
Blysyrabatterier har inget minne (om jag minns rätt) vilket t.ex NiCd-batterier hade, där ditt påstående stämmer.
Om så vore fallet så skulle alla Volvos fabriksmonterade batterier vara kass, eftersom dom ibland står ganska länge innan dom hamnar i bilarna, och jag lovar att dom inte laddas innan dom används för att starta bilen..

Mitt minne verkar vara hyggligt: http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664114, det gäller både i och urladdningar.., en rätt bra sida om batterier generellt.


/Thomas
Användarvisningsbild
By VolvoB20
#196891
Funk skrev:
Om du monterar ett nytt icke laddat/delvis laddat batteri i din bil så är det förstört. Det kommer aldrig att ha högra kapacitet än det hade från början som delvis laddat. Dvs. monterar du batteriet vid macken där du köpte det, kör hem och laddar så är det ändå förstört.
Blysyrabatterier har inget minne (om jag minns rätt) vilket t.ex NiCd-batterier hade, där ditt påstående stämmer.
Om så vore fallet så skulle alla Volvos fabriksmonterade batterier vara kass, eftersom dom ibland står ganska länge innan dom hamnar i bilarna, och jag lovar att dom inte laddas innan dom används för att starta bilen..

Mitt minne verkar vara hyggligt: http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664114, det gäller både i och urladdningar.., en rätt bra sida om batterier generellt.

/Thomas
Håller med dig Funk, man kan säga att både NiCD och Blysyra har "minne" men helt olika "minne".

Ett NiCd skall laddas ur helt innan uppladdning annars kommer det att minnas nivån när man påbröjade återladding och kapaciteten minskar.

Ett BlySyra skall inte laddas ur under 50% (startbatteri) annars kommer batteriet att minnas djupurladdningen och inte gå att ladda upp för fullt så kapaciteten minskar.
Användarvisningsbild
By jojjeblom
#196996
JK24T skrev:Inte rikitigt utrett ännu.....
Om du monterar ett nytt icke laddat/delvis laddat batteri i din bil så är det förstört. Det kommer aldrig att ha högra kapacitet än det hade från början som delvis laddat. Dvs. monterar du batteriet vid macken där du köpte det, kör hem och laddar så är det ändå förstört.
Ett nytt batteri (direkt från batterifirman aldrig suttit i bil) som kommer från batterifirman/depån SKALL laddas helt fullt INNAN montering i fordon för att presera angiven effekt. Detta gäller alla blyakumulatorer som monteras som startbatterier och laddas av bilen/gräsklipparen/båtmotorn/Mc/moped etc.
Batteriet skall laddas med Max 10% av batteriets Ampertimmar, ett 60Ah batteri laddas då som max av en 6amp laddare.
Hur mycket laddar då en generator efter en start i minus 20 grader :???: .

Då skulle man ju behöva byta batteri dagligen, eller har jag missuppfattat alltihopa :???: .
Optisk kabel

vänta lite, under FÖRAR-stolen? inte pas[…]

Om du har företagsabonnemang med obegrän[…]

Skakningar v50

Hej. Min V50 har börjat skaka i framvagnen n&[…]

https://www.bildelsbasen.se/?index=default&lin[…]