Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Statoil jobbar hårt på att slå ihjäl alla lågpriskedjor som pressar ned priserna på diesel och bensin.

Man har tex köpt både Hydro och Jet, nu väntar man bara på att konkurrensverken ska godkänna det hela. Sen kommer vi att få se priserna rusa uppåt i rekordfart. :-O)
Statoil blir den dominerande spelaren… upp mot 45% av bensinmarknaden om Jet inkluderas.

Då är det egentligen bara en prispressare kvar som man kan räkna med, dvs Preem. Men det är nog ganska långsökt att hoppas på ett fortsatt läge med priskrig om de små aktörerna försvinner…

Motormännen har anmält Statoil/Jet till EU… någon som vet hur ärendet utvecklas?

/
Man får verkligen inte hoppas att Statoil köper upp Jet. Där jag oftast tankar (i Ljungby) så brukar Jet vara billigast och Statoil / Preem vara dyrast.

Ibland ligger Tanka (Volvo) om man har volvokortet lika "billigt" som Jet också.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Man får verkligen inte hoppas att Statoil köper upp Jet. Där jag oftast tankar (i Ljungby) så brukar Jet vara billigast och Statoil / Preem vara dyrast.

Ibland ligger Tanka (Volvo) om man har volvokortet lika "billigt" som Jet också.
Men lite skojjigt är det ändå att TRO att det ens finns nån konkurrens? Konkurrens finns bara när dom som förestår mackarna är sugna på detta.
En händelse i slutet av förra året fick mej att haja till. Karteller är ju förbjudna. Men vet egentligen mackägarna VAD EN KARTELL ÄR?.
Då jag stod på volvo i min hemstad så ursäktade sej plötsligt en person bakon disken och flög ut igenom dörren med en kikare. När denna där kom tillbaka sa personen.. * Ja du får ursäkta men jag var tvungen att kika så Jet skötte sej du vet. Vi har kommit överens här på gatan att ta samma pris för bensinen men dom på jet verkar ha gott om tid att bråka du vet. Dom kan sätta om priset ett par ggr om dagen ibland o då får ju jag med ställa om. TROTS att vi alla liksom kommit överens.*
På samma gata återfinns Jet, Okq8, Tanka, Hydrodiesel, Uno X.
Jag frågade då igen om alla var överens och om vaddå?. Och glatt svarade denna där att jodå ingen vill ju tjäna mindre på gatan än dom andra så priset på bensin ska vara samma för alla mackarna..
DET ÄR VÄL KARTELL?
Jag frågade inget mera utan satt hemma o funderade på vem man ska anmäla det hela till? Vem gör man sånt till? För jag är inte intresserad av att betala mera än bensinen faktiskt kostar bara för att dom *kommit överens* Tyvärr är väl bevisaspekten svår för är dom någorlunda smarta så antar jag att dom ändå gjort det hela muntligt. Men ändå.. det är fördjävligt. :(
Tomas88 skrev:Man får verkligen inte hoppas att Statoil köper upp Jet.
Nu har ju Statoil redan köpt Jet.... Man väntar bara på att konkurrensverket säger sitt ...

Tror Helena Fornstedt, informationsdirektör för Statoil i Sverige att alla svenskar är totalt efterblivna eller när hon säger så här.....

Nu får ni bort en prispressare från marknaden, var det tanken?
"- Jet har många stationer i städerna. Det gör att konkurrensen kommer att vara intensiv även i fortsättningen, säger Helena Fornstedt."

Öhhhh om alla stationerna har samma ägare så blir det ju massor av konkurens eller tänkte jag baklänges nu ....
VolvoB20 skrev:

"- Jet har många stationer i städerna. Det gör att konkurrensen kommer att vara intensiv även i fortsättningen, säger Helena Fornstedt."

Öhhhh om alla stationerna har samma ägare så blir det ju massor av konkurens eller tänkte jag baklänges nu ....
Haha! Ja, antingen måste hon vara korkad, eller så tror hon att alla andra är det.

Men hur är det med de här mindre kedjorna ex.vis St1, Tanka och Bilisten. Är det någon av de stora som döljer sig bakom de namnen.
Tyvärr väldigt typiskt för lilla Sverige med ett par stora aktörer inom många av de olika branscherna. En apa vet att sådant är konkurrenshämmande. Dock når inte våra folkvalda upp till samma intelligensnivå som detta djur.

Å andra sidan - jag var i Polen nyligen och där är medellönen ca 3500 zloty. (Ungefär 10 000 SEK.) Inkomstskatten är visserligen rejält lägre än i Sverige, men ändå.
95 oktan blyfritt låg kring 4,50 zloty vilket är ca 12,85 SEK. Dieseln var några tioöringar billigare.
Snacka om höga bränslepriser. Vi ska klaga vidare, men det kan vara intressant med perspektiv...

Sen kan jag väl nämna att en lärare tjänar betydligt under meddellönen - för att inte tala om en nybakad polis. Lön ca 1700 zloty/månad!

Som sagt, perspektiv...
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]