Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vi blev lovade en servicebok med bilen när vi köpte en begagnad V70 på en bilfirma i Uppsala, tyvärr levererades den aldrig och nu undrar jag hur mycket man skulle kunna tänka sig att kräva i ersättning? Att låta köpet gå tillbaka är svårt eftersom vi inte har kvar gamla volvon och vi behöver bilen dagligen.
Det står i köpeavtalet att servicebok skall ingå.
Bil: V70 -04 (140HK) ca. 10000 mil.

Mvh,
Lurad?
Till att börja med, är bilen servad på märkesverkstad så skall alla servicar gå att hitta i datorsystemet. Dom skall du ha utskrivan för ditt välbefinnande. Hur du skall göra med ersättningar kan bara du avgöra...

Men ett stort varningstecken tycker jag att det är ! Det är en sak att boken ej är fullstämplad på en mil med +10000mil , t.ex jag gör alla mina servicar själv numera. Saken är en helt annan om den saknas helt tycker jag, vill man dölja något ? Är det en import så är det bara att häva köpet, absolut minimikrav för en sådan affär är en ifylld servicebok med stämplar från märkesverkstad.

/Thomas
Personligen så kollar jag serviceboken innan köp... saknas det stämplar så är det trevligt om ägaren har kvitton på det som är gjort.... Mest för att jag skall känna mig tryggare. Men vad det kan vara värt i rena pengar är svårare att säga.
Visst är det lättare att sälja en bil med servicebok, då följer det med en liten trygghet, även om den mest är inbillad då man inte kan vara helt 100 på att den stämmer. Är den servad på märkesverkstad i sverige så går det att kolla upp även om man kanske inte gör det.
Tack för era svar. Den är svensksåld enligt bilregistret/vägverket. Ja, vi borde ju ha väntat med att ta ut bilen innan vi fick serviceboken men man litar ju på en bilhandlare som också sitter med i MRF Uppland.....
Vi fick det iallafall inskrivet i köpekontraktet att den skulle levereras vid ett senare tillfälle (som nu passerats med råge) men det har alltså inte skett.
Både MRF's jurist och konsumentrådgivningen tycker en reducering av priset är rimligt men de kan inte avgöra hur många procent som är rimlig nivå.
Det är därför jag ställer frågan här på forumet.
Tack på förhand!
Och, hur gick det för trâdstartaren?
Dags att rensa upp trâden och försöka fâ reda pâ hur det gick i detta fallet?
Hej,

Tack alla ni som engagerat er i tråden. Kommit lite off topic ibland men sånt får man ta.
Jag gjorde givetvis en så grundlig undersökning av bilen som jag kunde under de förutsättningar som fanns. Jag har hobby meckat i 25 års tid så jag vet en del... Vi gjorde också en M-test på bilen som visade att bilen var i bra skick. Jag var tveksam till köpet pga av serviceboken men vår gamla Volvo hade gått nästan 40000 mil och hade dåligt styrservo (tungstyrd) vilket gjorde att frugan inte "klarade" av den längre. Så jag föll för pressen och vi accepterade säljarens argument (han gav ju oss sitt ord! Ha,ha). Vi har ännu inte fått boken men jag har nu kontakt både med MRF och Konsument Uppsala som enhälligt stöder oss i kampen för rättvisa :D

Mvh
Bobken
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]