Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har en son som envisas med att köpa en SAAB 900 Turbo 95:a (när det finns VOLVO 850 som jag har)... men inget jag kan göra något åt... fritt land vi lever i. Men har en fråga som kanske någon på forumet har svar på, det är så att när man lägger i BACKEN och börjar rulla så händer det ibland att växelspaken hoppar ur, någon som har en lösning på problemet??? har försökt på Saab forum här på nätet men inget svar. Kanske detta lilla problem finns på Volvo oxå?? Kan det vara någon justrering vid spaken eller vid lådan eller kan det vara så hemskt att det är inne i lådan som det felar. Ursäkta en gång till att det blev en fråga om SAAB på ett VOLVO Forum.
Kanske "Pettson" kan något om detta. Tacksam om relevanta förslag då det är jag som skall reparera hemskheten.
Hälsning från en solig huvudstad.
av *pettson*
kenlav skrev:Har en son som envisas med att köpa en SAAB 900 Turbo 95:a (när det finns VOLVO 850 som jag har)... men inget jag kan göra något åt... fritt land vi lever i. Men har en fråga som kanske någon på forumet har svar på, det är så att när man lägger i BACKEN och börjar rulla så händer det ibland att växelspaken hoppar ur, någon som har en lösning på problemet??? har försökt på Saab forum här på nätet men inget svar. Kanske detta lilla problem finns på Volvo oxå?? Kan det vara någon justrering vid spaken eller vid lådan eller kan det vara så hemskt att det är inne i lådan som det felar. Ursäkta en gång till att det blev en fråga om SAAB på ett VOLVO Forum.
Kanske "Pettson" kan något om detta. Tacksam om relevanta förslag då det är jag som skall reparera hemskheten.
Hälsning från en solig huvudstad.
tja det finns ju möjligheter som att spakleden är glapp (golfsyndromet).. annars är det nog lite värre. Vet att peugeot har samma trassel men där handlar det tyvärr om växellådsbyte.
av Red Dragon
När jag köpte min 1:a Saab 900 vid 18 års ålder, så frågade bilmeken mig om jag visste vad namnet SAAB stod för? Svar: SÄLJ ASET ANNARS BYT.
Detta elände till bil, var nog ett av mitt livs största besvikelser, bilfaan var sönder jämt & ständigt. Det var en SAAB 900 Turbo -92.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
den här killen gjorde motorservice så slutade växlarna hoppa ur http://www.vestgote.se/saab/900t8/motor/motormek.htm scrolla ned till 2004-07-18

mekade ford på slutet av 80talet där fanns en fjädrande kula som höll växlarna på plats, kanske liknande på saab?
det var en pinne som var avrundad i ena änden, slipade en litet agressivare vinkel på den, det var på litet nyare bilar 2-4000 mil kanske
fusklagningar är bra när dom funkar ;-//
Har inga konkreta råd men har ägt/kört just S**B 900:or i många år, dels privat dels som tjänstebil. Tyvärr är just växellådan ökänd vad gäller 900:orna (vi hade säkert en 30-40 manuella 900:or samtidigt i tjänstebilsparken när det var som mest). S**B hade något "fiffigt" stöldskydd på tidiga 900 med tändningsnyckel mellan stolarna dvs nära växelspaken, det gick inte att ta ur nyckeln om inte backen var i. Många lådor tog stryk den vägen för folk som hade bråttom rullade fram, stannade nästan och slängde i backen, vred om ur med nyckeln upp med kopplingen - alltsammans medan bilen fortfarande rörde sig lite framåt. Inte bra för lådorna. De flyttade på tändningslåset och ändrade så man inte behövde ha backen i på senare modeller.

Min 3e och sista 900 var en tjänstebil årsmodell 1990 på 128 hkr. Plockade ut den splitterny, körde försiktigt, jag var den enda föraren som använde den, lämnade in den på första 1000-milaservicen och klagade på att växlarna var tröga att få i. 2 VECKOR VAR DEN PÅ VERKSTADEN. De fick riva ur, klyva och renovera växellådan. Efter 1000 mils varsam körning ! Tyvärr hade en hel del av mina kollegor liknande erfarenheter av 900:or.

Även om det visar sig att det inte är något allvarligt fel på växellådan nu så finns det stor risk att något otrevligt väntar runt hörnet. Du kan inte avråda honom ?
Användarvisningsbild
av Örnen
Hej
Eftersom ni frossar i Saab fel så kan jag komma med ett bidrag. En kompis till mig utbildade sig till polis på polishögskolan. Där ingick avancerad körträning. Ni har säkert sett eller själva provat på köra i hög fart framåt, tvärnita och sedan full fart bakåt och göra en 180 gradsvändning mha broms och rattvridn åt så man tar sig från faran så snabbt som möjligt. Då min kompis skulle prova detta lyckades han haverera lådan *kapoff*. Bilen var en Saab såklart...med automat :D Dock blev han ändå polis och faktiskt en bra sådan.
av *pettson*
Örnen skrev:Hej
Eftersom ni frossar i Saab fel så kan jag komma med ett bidrag. En kompis till mig utbildade sig till polis på polishögskolan. Där ingick avancerad körträning. Ni har säkert sett eller själva provat på köra i hög fart framåt, tvärnita och sedan full fart bakåt och göra en 180 gradsvändning mha broms och rattvridn åt så man tar sig från faran så snabbt som möjligt. Då min kompis skulle prova detta lyckades han haverera lådan *kapoff*. Bilen var en Saab såklart...med automat :D Dock blev han ändå polis och faktiskt en bra sådan.
jepp och saabverkstan älskar polisen.. i AW lådorna är det en hylsa som flyttar sej av det enorma oljetrycket som uppstår när man gör så med bilen. Hylsan stryper sen oljetillförseln så bilen går bara att sakta rulla..
Under tiden jag jobbade på opel (Samma hall och lyftgranne med saab) så kom det in i snitt 3 polisbilar i månaden med det felet.. Men till skillnad från volvo så är det så att saab säljer alla delar och renoverar det mesta till både automat och manuell (alla opels delar är märkta izuzu..*skratt). Så en automatlåda är det till att splitta, slå in hylsan ordentligt och sen packa om och montera ihop. Varje gång det hände så kostade det runt 10k för våra skattepengar..
En man som jag tyckte var helt fantastisk hade jobbat i 30 år på samma företag och sysslade med två olika jobb. Kamkedjebyten och växellådsrenoveringar/byten. Att se honom jobba var som en orgie i kunskap, slänga ned lådan öppna den kasta ut varenda drev i nåt som såg ut som organiserat kaos. Kasta diverse bitar rakt av i tunnan bara. Ta fram en renoverings sats och bara plocka i. Inga papper inga tvivel. Och allt blev som nytt.
Användarvisningsbild
av Örnen
Jaha så det är nån slags "polisutbildningsritual".

"Lyckades du blåsa lådan"
"Nej, den höll, tyvärr" :( :cry:
"DU ÄR KUGGAD"

"Blåste du lådan ?"
"Nja jag lyckades inte riktigt helt, bilen går att köra sakta på driven" :)
"Happ Okej då du får godkänt"

"Du då! Blåste du lådan ? "
"Japp det gjorde jag, rejält. Den går inte köra en meter" :D :lol:
"Du får MVG, bra jobbat"
Fast jag måste ändå säga en sak till S**B-lådornas försvar: Den 9000 CSE som jag plockade ut 1993 när den sista 900an föll för 3årsstrecket hade en låda som faktiskt höll för hela frugans körutbildning. Minns bl a när hon skulle lära sig att axxa på motorvägspåfarten, jag sitter bredvid och hetsar att hon ska upp i fart; gasa, varva ur, växla upp, upprepa tills du nått rätt fart, hon varvar på påfarten genom 2an, sen 3an, ska växla till 4an MEN FÅR I 2AN IGEN och glömmer dessutom att stötta med gasen då hon släpper kopplingen. Tvärnit nästan, jag som var helt oförberedd satt som ett frimärke i bilbältet. Och hetspellen som låg och sniffade i aktern på oss lämnade nog en halv däcksuppsättning på asfalten. Tutan fungerade tydligen på hans bil oxå. Hursomhelst, den växellådan överlevde det och många andra missöden.

Så jag antar att det trots allt kan finnas en och annan S**B-låda som håller måttet. Ursäkta att det blev lite OT.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
När jag var i övningskörningstagen för en sisådär 20 år sedan hade farsan en 900 med bara ett par på nacken och det var en pärs varje gång vi skulle ut å åka, för som riktig gröngöling var det inte lätt att hålla reda på alla saker plus en S**B-låda med växellägen som inte fanns...hände t.o.m. att vi blev ståendes i korsningar när inte ens farsan fick i en växel åt mig utan att trilskas! (i morsans Toyota däremot hoppade växlarna nästan i av sig själva)
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]