- mån 21 apr 2008, 10:25
Jag flyttar tråden och ändrar rubriken då den är intressant för så många fler volvoägare än bara de som äger en V70XC eller övriga bilar i denna forumsdel. Se:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 72#p226472
Gammal rubrik: Trasiga Tändstift V70XC -99, motor 5254T
Jag har även sammanfogat denna tråd med tråden "Lösa mittelektroder i tändstiftet!"
Mvh
Brainded
Hej!
Kör en V70XC -99, motor 5254T.
Har råkat ut för tändstifts haveri där mitt elektråden lossnat och trillat ner i motorn, keramiken var helt lös i gängdelen.
Bytte tändstift och körde hem tog komp prov dagen efter OK, men döm om min förvåning keramiken på 4 av 5 tändstift var lös, går att snurra runt och är glapp.
Båda omgångarna av tändstift var Volvo orginal.
Kollade på dom gamla stiften igen, där kan man se en brun rand mellan gängdelen och keramiken upp till nivån där tändhatten börjar.
Kompressionen har sipprat förbi keramiken upp till tändhatten på båda omgångarna stift.
Då keramiken inte sitter fast så blir värme talet fel och dom skakar sönder.
Har nån på forumet råkat ut för något liknande eller sett en brun rand på keramiken åvanför gängdelen på Volvo original platina stift.
Stiften verkar sitta på dom flesta turbo snurror.
Mina tändstifts omgångar kommer från 2 olika batcher.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 72#p226472
Gammal rubrik: Trasiga Tändstift V70XC -99, motor 5254T
Jag har även sammanfogat denna tråd med tråden "Lösa mittelektroder i tändstiftet!"
Mvh
Brainded
Hej!
Kör en V70XC -99, motor 5254T.
Har råkat ut för tändstifts haveri där mitt elektråden lossnat och trillat ner i motorn, keramiken var helt lös i gängdelen.
Bytte tändstift och körde hem tog komp prov dagen efter OK, men döm om min förvåning keramiken på 4 av 5 tändstift var lös, går att snurra runt och är glapp.
Båda omgångarna av tändstift var Volvo orginal.
Kollade på dom gamla stiften igen, där kan man se en brun rand mellan gängdelen och keramiken upp till nivån där tändhatten börjar.
Kompressionen har sipprat förbi keramiken upp till tändhatten på båda omgångarna stift.
Då keramiken inte sitter fast så blir värme talet fel och dom skakar sönder.
Har nån på forumet råkat ut för något liknande eller sett en brun rand på keramiken åvanför gängdelen på Volvo original platina stift.
Stiften verkar sitta på dom flesta turbo snurror.
Mina tändstifts omgångar kommer från 2 olika batcher.
Senast redigerad av 1 Kvalitetsbrist, redigerad totalt 0 gånger.