Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
http://www.bilsweden.se/skrotning.asp

Edit: skall bli intressant att se hur naturen kommer att se ut om 5-10 år ifall dessa skrotningsregler fortsätter gälla.
Om folk inte orkade skrota sin bil då de fick upp till 1700 kronor för den, hur skall de då orka skrota den när de endast får besvär och kanske t.o.m utgifter för det?

Vissa skrotar betalar visserligen ut en mindre summa för en komplett bil, men det är långt ifrån de nersättning som tidigare betalades ut.
Vissa skrotar tar också bra betalt för att ta emot en bil idag, så kolla innan du skrotar bilen.
av *pettson*
anp skrev:http://www.bilsweden.se/skrotning.asp

Edit: skall bli intressant att se hur naturen kommer att se ut om 5-10 år ifall dessa skrotningsregler fortsätter gälla.
Om folk inte orkade skrota sin bil då de fick upp till 1700 kronor för den, hur skall de då orka skrota den när de endast får besvär och kanske t.o.m utgifter för det?

Vissa skrotar betalar visserligen ut en mindre summa för en komplett bil, men det är långt ifrån de nersättning som tidigare betalades ut.
Vissa skrotar tar också bra betalt för att ta emot en bil idag, så kolla innan du skrotar bilen.
Intressant är.. alla som betalt skrotningspremie (5000kr) på sin bil då den inhandlades antingen det var import eller köpt i sverige, inte ens får lämna den helt gratis om det vill sej illa.
Trots att min gamla 94 belastades med 5000kr vid inreggningen gäller det här *Alla mottagningsställen har rätt att begära ersättning
för att skrota en bil som saknar värdefulla komponenter
som till exempel motor, växellåda eller
katalysator (om den fanns från början).*

Ännu intressantare är att det betyder att EGENTLIGEN har dom rätt att ta betalt för min bil om den är riktigt illa smälld. För då finns inget av värde att ta på bilen (möjligen katalysatorn) och därmed får bilen belastas med kostnad.
Nej det måste vara en generalmiss det här systemet..
av Marbas
Skrotarna plockar ju oftast ut halva nypriset på begagnatdelarna när de säljs. Då skulle ju vi som skrotar våra bilar åtminstone få en fjärdedel av nypriset på bilen... :roll:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ännu intressantare är att det betyder att EGENTLIGEN har dom rätt att ta betalt för min bil om den är riktigt illa smälld. För då finns inget av värde att ta på bilen (möjligen katalysatorn) och därmed får bilen belastas med kostnad.
Saknas delar som motor och låda så har de tydligen rätt att ta en avgift, men om bilen är mos och bara ett solskydd är helt så har de ingen rätt att ta ut avgift de får betalt per kg då den går till Stena
av *pettson*
Hasse63 skrev:
Saknas delar som motor och låda så har de tydligen rätt att ta en avgift, men om bilen är mos och bara ett solskydd är helt så har de ingen rätt att ta ut avgift de får betalt per kg då den går till Stena
Problemet är att det står inte i nån klartext nånstans. Förvisso är det oftast ett försäkringsbolags problem men ändå? Tycker hela iden stör mej.. För min bil har 5000kr inbetalat i skrotningsavgift liksom några miljoner andra bilar. Men dom pengarna är tydligen upphandlade av pappa staten och därmed så riskerar man att få betala för bilen istället en gång till.
av anp
Hasse63 skrev:
Nja, vill jag nog säga/tro.
Bilskrotens främsta inkomst är väl försäljning av begagnade reservdelar, och det tror jag är grundorsaken till detta nya skrotningsförfarande.
Tidigare fick bilägaren, eller den som skrotade fordonet, full skrotpremie utbetald oavsett hur fordonet såg ut.
I praktiken kunde du lämna in chassienumret och reg,papprerna för skrotning, och själv sälja resten av bilen i delar.
Idag är den möjligheten undanröjd i.o.m de nya skrotningsreglerna. Fast många skrotar har tagit sitt förnuft tillfånga, och tar kostnadsfritt emot okompletta fordon ändå.

Och en totalskrotad bil ( trafikolycka ) skulle nog kunna betecknas som "okomplett" i.o.m att inga delar är säljbara. Men fortfarande är fordonet tvunget att återvinnas/tömmas enligt de regler som gäller för bilskrotning idag.
Jag tror inte alla skrotar är villiga att ta alla de kostnaderna rakt av, ifall de får in många sådana fordon. Och då ligger nog en avgift nära till hands, som bilägaren får betala.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]