Hasse63 skrev:Ännu intressantare är att det betyder att EGENTLIGEN har dom rätt att ta betalt för min bil om den är riktigt illa smälld. För då finns inget av värde att ta på bilen (möjligen katalysatorn) och därmed får bilen belastas med kostnad.
Nej det måste vara en generalmiss det här systemet..
Saknas delar som motor och låda så har de tydligen rätt att ta en avgift, men om bilen är mos och bara ett solskydd är helt så har de ingen rätt att ta ut avgift de får betalt per kg då den går till Stena
Nja, vill jag nog säga/tro.
Bilskrotens främsta inkomst är väl försäljning av begagnade reservdelar, och det tror jag är grundorsaken till detta nya skrotningsförfarande.
Tidigare fick bilägaren, eller den som skrotade fordonet, full skrotpremie utbetald oavsett hur fordonet såg ut.
I praktiken kunde du lämna in chassienumret och reg,papprerna för skrotning, och själv sälja resten av bilen i delar.
Idag är den möjligheten undanröjd i.o.m de nya skrotningsreglerna. Fast många skrotar har tagit sitt förnuft tillfånga, och tar kostnadsfritt emot okompletta fordon ändå.
Och en totalskrotad bil ( trafikolycka ) skulle nog kunna betecknas som "okomplett" i.o.m att inga delar är säljbara. Men fortfarande är fordonet tvunget att återvinnas/tömmas enligt de regler som gäller för bilskrotning idag.
Jag tror inte alla skrotar är villiga att ta alla de kostnaderna rakt av, ifall de får in många sådana fordon. Och då ligger nog en avgift nära till hands, som bilägaren får betala.