Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte bara säga att:

Det är många som köper billiga,bränslesnåla bilar för att spara pengar!

Men...krocksäkerheten är = 0!

Vad ska man då med pengarna till om man krockar och avlider? :cry:

Nä, satsa på en säkrare bil och kör hellre lite mindre istället! :-)-)

http://www.blocket.se/vi/14970273.htm?ca=1_3_s

[youtube]J0KPH742qgw[/youtube][youtube]4yiJqrc6usQ[/youtube]

http://www.euroncap.com/tests/daewoo_lanos_1998/31.aspx

http://www.euroncap.com/tests/daewoo_matiz_2000/65.aspx

*RYSER*

Köp ingen skitbil ur krocksäkerhetssynpunkt och spara liv! /Tack
/Kalle
De där filmerna såg väl inte så vansinnigt illa ut vad jag kunde se. Kupén såg ju iaf hyfsat intakt ut. Bilprogrammet Fifth Gear krockade en Volvo 740 mot en nyare och mindre (men modernare) Renault-MPV. Volvons förarplats blev platt som en pannkaka, Renaultens var relativt oskadad. Sensmoral: köp en modern bil, inte en gammal, om du planerar att krocka.
Eller ännu hellre: köp vilken bil du vill, och krocka inte.
ja, men 2 resp. 3 stjärnor i ncap, hur bra är DET? år 2008 för Matiz iallafall.

Såg det där med Volvon, men det är klar att en nyare är bättre än en bil från 80?-talet, 940 var säkra på sin tid och dessutom där bilarna snuddar vid varandras sidor (20%). Jag har sett bilder där kupén hållit intakt på en 740/940 men då pratar vi riktig frontalkrock, inte nå 10-20% överlappning.

Köp inte en sån här bil:

[youtube]caOqD54oxRA&feature=related[/youtube]

Okejdå , nu hade du nog vela sitta i volvon:

[youtube]NQPca-aTlL0&feature=related[/youtube]

:wink:
Tomas88 skrev:Och jag som just börjat kolla efter en nyare mindre bil.

Hur står sig en Golf ca årsmodell 95 mot en 240 från 83 tros?
[youtube]jyU7oqPEFxs[/youtube]

[youtube]g9A5A4_Odmg&feature=related[/youtube]

Döm själv :wink:

/Kalle
Jag är litet skeptisk till de där konstgjorda krocktesterna, speciellt Euro Ncap. De har ju en uppsättning bestämda krockar som de testar år efter år. Resultatet blir att biltillverkarna bygger bilarna så att de skall klara just dessa test så bra som möjligt, och övriga "krocktyper" blir mindre viktiga.
Och sen är det generellt för hög tonvikt på den passiva säkerheten. Det vore bättre med mer fokus på aktiv säkerhet, för att undvika att krocka öht. Ta t ex antisladdsystem. De har sannolikt räddat massor med liv i tysthet genom att häva sladdar som kunde slutat i olyckor.
945S skrev:Jag är litet skeptisk till de där konstgjorda krocktesterna, speciellt Euro Ncap. De har ju en uppsättning bestämda krockar som de testar år efter år. Resultatet blir att biltillverkarna bygger bilarna så att de skall klara just dessa test så bra som möjligt, och övriga "krocktyper" blir mindre viktiga.
Och sen är det generellt för hög tonvikt på den passiva säkerheten. Det vore bättre med mer fokus på aktiv säkerhet, för att undvika att krocka öht. Ta t ex antisladdsystem. De har sannolikt räddat massor med liv i tysthet genom att häva sladdar som kunde slutat i olyckor.
Det ena behöver inte förta det andra. (Beträffande passiva system)

Men håller med dig beträffande de aktiva systemen. Jag har svårt att förstå att presumtiva bilköpare väljer bort sådan säkerhetsutrustning på begagnatmarknaden. För en del tycks bling-bling ligga i fokus.

Det värsta tycker jag: När man man köper en liten "skitbil" till frun så att hon kan hämta barnen och åka till affären.
Betyder inte fru och barn mer?
Pappa åker fin ny Volvo, och "tanten" rostig Mazda 323 från -82!!!!! :shock: ??:-/
Aktiva säkerhetssystem i all ära, de är säkert bra men lite vett bakom ratten hade varit ett bra "option" :-O)
Ofta känns det som systemen används av en del förare som falsk trygghet: "Fyrhjulsdrift, dubbdäck, antispinn, antisladd & ABS vad kan gå fel? Jag kan blåsa på i slasket, för jag är oövervinnerlig"
Sen har man mycket att vinna på att "känna" sin bil, lite "lek" (på bra plats) i början på varje vinter för att veta hur bilen beter sig när den släpper tycker jag borde vara obligatoriskt.
Det viktigaste "aktiva säkerhetssystemet" är människan, det får aldrig glömmas.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]