Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänkte det vore kul att höra lite om vad ni "råkat" ut för.
Jag ombes min bil igår,skit lång kö.
Hade dålig bak broms v bak samt rost skadad broms skiva samt h framhjulslager.
1 bromskoll
2 koll av skiva "hade putsat den försiktigt"
3 lagerkoll, lyfte upp bilen och stog under och slog ett slag på däcket (min dotter slår hårdare) Sänkte ner bilen och skrev ut ett papper och sa 200:-
Påpekande på glapp i länkarmen fram. Skickade bilen till volvoverkstad som konstaterade att den såg ut som ny... Killen på bilprovningen måste haft en dålig dag eller nåt...

Hade en trasig fjäder på min förra merca, som de inte hittade på besiktningen på 3 gånger. Sen sålde jag bilen...

Snacka om spridd kvalitet!
min 244-gl 75 (som var rostfri under) började den käre besiktningsteknikern banka på undersidan av den nedre fjädertallriken, detta fortsatte i ca 45 sek till en minut för att sedan konstatera att den buktade uppåt vilket resulterade i en 2:a för rostskada?????
Detta har suttit i mitt huvud och irriterat mig i 10 år minst.
i övrigt kan jag irritera mig på reg.bes. av dragkrokar, knappast värt priset för att någon skall lysa med ficklampa på bultarna och sedan läsa mont. anv.
har inget emot besiktningen, den tycker jag är bra men priset kan väl vara satt efter arbetsinsatsen
Fick ombesiktning på en yttre styrled HÖGER sida, ok bytte den å åkte in på efterkontroll, blev invinkad i hallen på det plana golvet inte på lyften gubben böjer sig lite ner på VÄNSTER sida å tittar, KLART...
Besikta 460:in i södertälje för några år sedan.
Sitter i kaffehörnan under tiden besiktning pågår, kaffe o tidning intas i godan ro.
Då smäller det till ganska rejält, alla i lokalen tittar upp :shock:
Japp , på en viss 460 har mittendämparen på avgassystemet tagit i tvärgående lyften på deras fyrpelarlyft när bilen skulle köras ned.
Och flänsen mellan främre rör och katt har gett med sig litet så det blev lite raggarljud på avgassystemet :-(O)
Iofs var där ett litet läckage innan smällen, men trodde nog det skulle gå igenom.
Ville/orka inte bråka så mycket, det slutade med efterkontroll utan kostnad.
Att fixa skadan kostade mig endast tid.
Efter nått år byttes avgassystemet ,köpte på biltema.
Den hade rundad mellandämpare och den hade alldrig fastnat på sbp:s lyft.

Det som är bra med gamla bilar är att man inte blir så upprörd när det händer något.
Bakaxeln på min Audi 100 ramlade av när jag bromsade vid ett rödljus (ena sidan släppte helt, totalt genomrostad). 10 min tidigare hade jag kört i full fart på motorvägen... Ett par dagar tidigare gick bilen igenom Bilprovningen utan anmärkning.

Att bilprovningen inte fungerar är dock ingen överraskning. Så blir det utan undantag i centralplanerade verksamheter utan konkurrens.
945S skrev:Bakaxeln på min Audi 100 ramlade av
vad kan man kräva av sbp?
här har de tydligt inte gjort vad dom ska.
hade man bott i amerika så kunde man stämt dem och fått råd o köpa en ny rostfri bil :-)-)
Tänkte jag skulle berätta om en händelse som hände för snart tio år sedan när jag var på Bilprovningen med min förra bil. Efter att ha avklarat den första delen med koll av lysen och avgasvärden samt bromsarna kördes bilen upp på lyften. Samtidigt, på lyften bredvid, stod en Golf GTI från tidigt 80-tal och blev undersökt. Plötsligt hördes det ett högt knakande ljud och därefter skrek någon DUCKA!! när bakänden på Golfen sjönk ihop med ett ljudligt brak. :shock: Samtidigt ser man både bilägaren och besiktningsmannen ducka för att inte få bilen i skallen. Det visade sig att de bakre fjäderbenens övre infästning i karossen var lite för rostiga för att hålla upp karossen (konstigt att det inte hade hänt tidigare). Tur i oturen klarade sig bakrutan med några centimeters marginal från att bli sönderslagen av fjäderbenen. Det hela slutade med att jag och han som besiktigade min bil fick hjälpa till med att lyfta ut Golfen ur hallen.

/Håkan
Schyst behandlad av SBP.

Farsan besiktigade sin S70 förra veckan och det enda fel de hittade var ojämn bromsverkan bak. Killen som besiktigade bilen sa att "det blir en två'a men jag kan ta en sväng med bilen och försöka fixa till bromsarna för du gubbkör väl du". Killen far iväg och efter en kort stund kommer han tillbaka och testar bromsarna igen och vips så var där jämn och fin bromsverkan, rent papper och nöjd gubbe. Detta tyckte farsan var mycket vänligt gjort iaf.

// Larse
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]