Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Soljutin
Hej allihopa!

Kan det vara skadligt för en "äldre" motor att köras på blyfri 95 med
ca 10% E85 iblandat? Alltså typ en bilmotor från ca 1995.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vanlig blyfri 95 innehåller ca 5% etanol redan.
Om du blandar i så lite som du tänker göra kan jag knappast tänka mig att det är skadligt för motorn.
Men vad är idèn med att blanda. :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
["Fluffen"]
Men vad är idèn med att blanda
.
Snålhets faktor antar jag :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
grammse skrev:["Fluffen"]
Men vad är idèn med att blanda
.
Snålhets faktor antar jag :wink:
Även på min volvo 340 så märkte jag en tydlig effektskillnad med blandtankning...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag skulle inte blanda i etanol på vintern om man inte har tillgång till motorvärmare. :D
av anp
Fluffen skrev:Jag skulle inte blanda i etanol på vintern om man inte har tillgång till motorvärmare. :D
Varför inte?

10% lär inte märkas speciellt mycket.
Min gamla förgasar 240 som gått runt 5000 mil på E85, startar utan motorvärmare eller andra hjälpmedel, i minusgrader.

Min nuvarande, är avställd över vintern. Så den kan jag ej svara för.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vet bara att vissa bilar kan bli kinkiga om man blandar i etanol på vintern. :D
av Rådlös
Jag håller med Anp. Det är först när man kommer uppåt 60 - 70 - 80 % etanol som startproblemen kan visa sig.
Begrunda följande: Förra vintern 2006 - 2007 visade det sig att det var startproblem för vissa FFV-bilar. Alltså bilar som körs på E85. Man införde då en vinterkvalitet E75, med som namnet anger 75 % etanol till 25 % bensin. Det ansågs över lag ha återställt startegenskaperna för FFV-bilar.
Så 5 eller 10 % har ingen som helst betydelse i det avseendet. Man kan ha mer så länge styrdatorn klarar att reglera. Och för dom flesta bilar brukar det ligga omkring 30 % etanol. Förgasarbilar är naturligtvis ett eget kapitel, men där handlar det om ca max 15 % etanol, om man kör okonverterat.
Jag har kört min 245 -92 med ca 30 % i mer än två år nu utan problem.
av anp
Fluffen skrev:Vet bara att vissa bilar kan bli kinkiga om man blandar i etanol på vintern. :D
Egen erfarenhet, eller läst på nätet?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har en granne som har laborerat i sina dussintals Saab 900 med olika etanolblandningar i tanken utan konvertering så där har jag hört en hel del samt att jag läst en del på http://www.etanol.nu om etanol i allmänhet.

10-15% gör nog inget på vintern men om man nu ska blanda mer så....

Tur att det finns folk som rättar en om man har fel. :lol: :wink:

Hur har du byggt om din 240 så den startar på E85 vid minusgrader när många nya miljöbilar tydligen har problem att starta i minusgrader på E85?
Bara lite nyfiken om jag ska bygga om nån bil någon gång i framtiden. :wink:
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]