Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Donnie_D
För drygt 8 år sedan införskaffade mina svärföräldrar en S80 140 hp av 2000 års modell. Förutom den 1:a servicen hos Bildeve på orten har svärfar som är en GDS:are själv servat bilen 1 gång per år efter c:a 1.000 mils körning.

Den oljan som han använts vid oljebytena har varit en helsyntetisk olja som rekommenderats av bildelsföretaget som sålt motoroljan till honom. Motoroljan är av s k "Eget märke". Bilen har körts i huvuddelen av de 7.500 milen som bilen gått på just den oljan. Oljan har införskaffats i rätt volym (och lite till) inför varje servicetillfälle.

Under en biltur en söndag eftermiddag ute på den skånska landsbygden börjar den oljetryckslampan att lysa. Han kör intill kanten och stannar motorn omgånde. En titt under bilen visar att bilen inte läcker motorolja. Koll med oljestickan visar det finns gott om olja i motorn. Bilen står några minuter och en ny startprodecedur görs. Fortfarande lyser oljelampan, så motorn stannas ånyo.

Bilen bärgas på platsen och när den autoriserade Volvoverkstan på orten tömmer bilen på oljan så visar det sig att den "koxxat" och att vevlagerna har skurit. Motorn uppvisar genom oljans utseende också tecken på att den är starkt kontaminerad invändigt påstår Volvoverkstaden som tar kontakt med bildelsföretaget som sålt oljan. En reprensetant från bildelsföretaget hämtar oljefiltret med rester i av den kristalliserade oljan som förmodligen förstört motorn. Efter 4 veckor får svärfar en kopia på en laborratorierapport som uppvisar att oljan är helt normal och att uppmätta värdena ligger innom de s k gränsvärdena och att bildelsförtaget INTE anser att deras produkt (=motoroljan) INTE förstört Volvomotorn.

De t o m påstår i telefonen att Volvo inte kan göra moterer. Svärfar vill ha detta skriftligt men de nekar förståss.

Volvoverkstan som demonterat motorn hävdar med bestämdhet att motoroljan är det som orsakat motorhaveriet och anser att bildelsförtaget bör ta sitt ansvar. Volvoverkstans prisförsörslag på att byta motor med material arbete samt utbytesmotor ligger på c:a 55.000 kr inkl moms.

De oturliga i sammanhanget är att motorgarantitiden hade gått ut med ungefär 2 månader. Konsumntvägledaren på orten är vidtalad, men undertecknad tror inte på någon större hjälp den vägen i ärendet. Skall tilläggas att svärfar har kvitton på inköpen av produkterna kvar samt även olja kvar i dunk från den 'batchen' som senast byttes i bilen.

Är det någon idé att låta göras en 2:a analys av ett oberoende lab? Om Ni hade drabbats hur hade Ni gått tilläga för att få rätsida/angripa problemet??

För mig som är lekman på området låter det onekligen som om det är motoroljan som är det som är boven i dramat, men hur får man rätt mot ett företag som inte vill kännas vid undermånliga produkter och ta sitt produktansvar. Måste man stämma dem i domstol för att få rätt i sak?? Svärfar har givetvis ringt runt en hel del under den här tiden och någon kontakt på försäkringsbolaget hade sagt att han kan ta det på vagnskadeförsäkringen eftersom det varit något yttre (=motoroljan) påverkan som orsakat haveriet. Låter märkligt för mig eftersom jag har lärt mig att vagnskadedelen avsåg just "Skada på alt i vagnen" (=chassi e t c).

Har sedan förut försökt få svärfar att inse det viktiga att inte dumsnåla på vissa utgifter, kanske har han nu kommit till insikt. Trist dock om det kommer att kostar honom 50 Tkr eller mer...

Tack på förhand :-)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lämna in oljan till en egen analys så att du verkligen vet att det är den oljan de analyserar, kanske var det en annan olja de analyserade för att komma undan. :lol:
Kanske var det så att tillsatserna i oljan inte var tillräckligt renande som gjorde att kokset satte igen oljekanaler som i sin tur resulterade i havererad motor. :roll:
Att volvo inte kan göra motorer är bara skitsnack från deras sida. :-(O)
Vore mycket intressant att veta vilken olja vi pratar om. :wink:
av jbl
En tanke kan vara att test tillfället på oljan visar att den fortfarande är tjänlig. Det intressanta hade varit att få ett svar på hur oljan är efter 1 år och 1000mil.

Jag tror också att detta beror på just oljan och inte Volvos motor konstruktion. Hur många koksade motorer hade det inte varit då. Vad jag vet så är det sällsynt på en Volvo femma.

Vad heter oljan samt vilken klassning API, ACEA, viskocitet. Det skulle kunna vara så att oljan han har köpt är en lågpris syntetolja med låg klassning och därav är den nedbryten innan 1år och 1000mil.

Det kan vara så att om han ska fortsätta att köra på denna olja så måste han byta olja och filter var 500:e mil.

Många kallstarter och korta körningar sliter enormt mycket på oljan då oljan späds ut av bensinen samt att det blir vatten i oljan.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle också vilja veta vilket oljefabrikat det gäller så att inte fler går på samma mina om det är oljan som felar, håller för övrigt med "jbl" om att om det är många kallstarter och korta körningar så slits ju oljan ut snabbare men det kan ju också bero på ren "gubbkörning" som inte heller är speciellt bra för motorn.
av V40
Jag vill också veta vilket fabrikar det gäller. Finns väl ingen anledning att hålla något hemligt på detta "öppna" forum. Inget företag bör skonas om det nu är något allvarligt fel.

Jag har under de senaste 1000 milen kört med Biltemas helsyntetsolja. Vad jag har hört så är inte den sämre än tex OKQ8 olja? Vet också en som har en Volvo 940 som han byter olja och filter var 500:e mil. Han kör med Biltemas olja och filter. Den har nu rullat lite drygt 60.000 mil..

// V40
Användarvisningsbild
av Jensen
Donnie_D skrev: Måste man stämma dem i domstol för att få rätt i sak?? Svärfar har givetvis ringt runt en hel del under den här tiden och någon kontakt på försäkringsbolaget hade sagt att han kan ta det på vagnskadeförsäkringen eftersom det varit något yttre (=motoroljan) påverkan som orsakat haveriet. Låter märkligt för mig eftersom jag har lärt mig att vagnskadedelen avsåg just "Skada på alt i vagnen" (=chassi e t c).

Har sedan förut försökt få svärfar att inse det viktiga att inte dumsnåla på vissa utgifter, kanske har han nu kommit till insikt. Trist dock om det kommer att kostar honom 50 Tkr eller mer...
Laboratorietester, Stämma bildelsfirman mm, låter ju som rena CSI fasonerna.
Försäkringsbolaget menar väl att det täcks utav maskinskadeförsäkringen och inte vagnskadedelen??
Det är ju bara att använda sig utav maskindelen, varför göra det värre än vad det är.
av Donnie_D
Jensen => Om läser mitt första inlägg så skriver jag faktiskt att garantitiden för motorn har passerats med två månader enligt Volvia och de är benhårda på den gränsen. Regler är regler menar de bestämt.

Att analysera oljan på ytterligare ett 2:a oberoende labb kan jag inte förstår varför Du anser det vara CSI-fasoner. Finns minst 50.000 skäl att utreda detta ordentligt. Kan ju högst kosta en tusing eller två extra. En stämning är ju den sista utvägen om två parter är oöverens, eller hur?

Jag är inte bil-mek till yrket men t o m jag inser att en olja som uppför sig normalt inte skall kristallisera och förstöra en motor bara sådär. Jag är ju part i målet, men min svärfar som som börjar närma sig de 70 lovar jag att han buskört en söndag eftermiddag med S80:an som om den var en Subaru Imprezia och detta sättet fått oljan att ge upp och förstöra motorn.

För mig luktar det som om produkten helt enket inte hållit måttet och för Er som undrar så kommer den från en stor bilddelskedja som associerar på ett ord där TEMA och BIL finns med namnet.

(produkttext: "Helsyntetisk motorolja 5W–50. Helsyntetisk motorolja med stort arbetstemperaturområde. Har hög viskositet för att ge bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer när motorn får arbeta extra tungt, t.ex. vid rally och husvagnskörning. Har också bra lågtemperaturegenskaper, som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt med höga temperaturer. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motoroljor. Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3").

Är själv väldigt skeptisk till produkter från det företaget, men som jag läst på detta forumet, så kändes det ändå som om det ändå kunde vara seriösa produkter därifrån - även om jag aldrig skulle hälla på den oljan den egna bilen.

P.S - Kanske kan lägga upp analysresultatet i en pdf-fil på forumet om någon får ut något av det - D.S
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kollade lite på Biltemas sida och hittade följande sak som inte direkt är tillen fördel för dig. :cry:

Under garantitiden som räknas från ursprungligt inköpsdatum, gäller följande:
Garantin gäller om någon vara trots normal användning/montering skulle gå sönder. Vid material eller tillverkningsfel, reparerar eller byter vi varan.
Garantin omfattar inte:
– Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
– Kostnader för reparation vid annan verkstad.
Resekostnader.
–Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.
– Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.
Jag tolkar det som att Biltema bara behöver ersätta dig för oljan om det var nått fel på den. (S)
av jbl
Biltemas 5W50 är en sämre olja än deras 5W40. 5W40 är lite bättre klassifierad. Sedan är viskocitet spannet större med 5W50. Finns ingen anledning till att köra på deras 5W50 till denna sugmotor. 5W50 kan man ha i en sliten motor som tar olja. Nu i detta fallet så leder det till högre friktion sämre smörjning under viss tid vid kallstart jämfört med 5W40.

Men det borde inte leda till koks på så här få mil och byte av oljan per år.

Vidare så kan inte biltema fuska med klassningen av oljan. Deras syntet oljor har en mycket bra klassifiering och den ska räcka gott och väl till en motor ifrån 2000.

Svärfar bör använda en olja med mindre viskocitet spann annars eldar han bara för kråkorna.

Jag skulle tro att detta även kunde ske med en Castrol eller Mobil olja.

Anledningen kan vara för mycket korta körningar och då ska man byta oljan oftare. Läs det finstilta i instruktions boken om svåra förhållanden så ska du se att Volvo säger byte av olja och filter var 6:e månad samt 600mil om jag inte missminner mig.

En 5W50 är sämre ur kallstart synpunkt då den inte smörjer lika snabbt pga att den är tjockare jämfört mot 5W40.

Har oljan tappat sina egenskaper och har man börjat få koks, avlagringar i motorn så får den mycket sämre kylning, smörjning = flöde och oljetryck mer föroreningar att hålla flytande i oljan. Detta oavsett om man kör lugnt eller hårt.
Detta gör att det blir sämre och sämre förutsättningar för oljan till att ge motorn den behöver.

Det är oerhört svårt att svara på vad som exakt kan vara orsaken. Men visst kan det bero på oljan pga för lång tid den använts med svärfars kör förhållanden och därmed brutits ned i förtid. Men tror att det blir mycket svårt att få biltema att ta skulden.
av *pettson*
jbl skrev:Biltemas 5W50 är en sämre olja än deras 5W40. 5W40 är lite bättre klassifierad. Sedan är viskocitet spannet större med 5W50. Finns ingen anledning till att köra på deras 5W50 till denna sugmotor. 5W50 kan man ha i en sliten motor som tar olja. Nu i detta fallet så leder det till högre friktion sämre smörjning under viss tid vid kallstart jämfört med 5W40.

Men det borde inte leda till koks på så här få mil och byte av oljan per år.

Vidare så kan inte biltema fuska med klassningen av oljan. Deras syntet oljor har en mycket bra klassifiering och den ska räcka gott och väl till en motor ifrån 2000.

Svärfar bör använda en olja med mindre viskocitet spann annars eldar han bara för kråkorna.

Jag skulle tro att detta även kunde ske med en Castrol eller Mobil olja.

Anledningen kan vara för mycket korta körningar och då ska man byta oljan oftare. Läs det finstilta i instruktions boken om svåra förhållanden så ska du se att Volvo säger byte av olja och filter var 6:e månad samt 600mil om jag inte missminner mig.

En 5W50 är sämre ur kallstart synpunkt då den inte smörjer lika snabbt pga att den är tjockare jämfört mot 5W40.

Har oljan tappat sina egenskaper och har man börjat få koks, avlagringar i motorn så får den mycket sämre kylning, smörjning = flöde och oljetryck mer föroreningar att hålla flytande i oljan. Detta oavsett om man kör lugnt eller hårt.
Detta gör att det blir sämre och sämre förutsättningar för oljan till att ge motorn den behöver.

Det är oerhört svårt att svara på vad som exakt kan vara orsaken. Men visst kan det bero på oljan pga för lång tid den använts med svärfars kör förhållanden och därmed brutits ned i förtid. Men tror att det blir mycket svårt att få biltema att ta skulden.
Först är det tråkigt att nåt koksat ihop och gått o havererat.. men det finns skäl till detta oftast och SÄLLAN är det oljan som faktiskt är problemet.
Men vi måste hålla isär några saker..
*En 5W50 är sämre ur kallstart synpunkt då den inte smörjer lika snabbt pga att den är tjockare jämfört mot 5W40.*

Dom två viskositeterna är EXAKT lika då dom är kalla..(5W) det är först som varma som dom skiljer sej åt.. (40-50W).. så en 50 blir tjockare än en 40 då den blir varm..

Sen är det så att en olja måste hettas upp, det är livsviktigt för den då den inte kan göra sej av med en massa spädning annars. Blir spädningen kvar blir det koks i förtid. Oljans tvättande förmåga går helt enkelt bort direkt.
Oljan måste hamna runt 80grader C för att sköta avångningen av sämre ämnen. Så om man kör mycket kallstarter och korta körningar så klarar man helt enkelt inte ens 1000 mil på oljan. Utan 5-600 mil är ett absolut maxtak. Då spelar det absolut ingen roll om det är biltema eller castrol eller elf.. utan alla oljorna har samma problem om dom som sagt inte hettas upp som önskat. Så ni som kör korta mil, se till att köra bilarna riktigt varma då och då för att koka ur oljan.
Problemet med garantier oavsett vart man fått dom precis som du är inne på... problemet är, att det är ytterst den som lägger i oljan som ska avgöra EXAKT vilken spec just ditt fordon ska gå på. Även om tillverkaren säger en spec och du köpt den så är du inte skyddad. Du som påfyllare ska dessutom avgöra om bilens motorslitage ska påverka oljevalet. Att köra på t.ex en 0w 50 olja för att tillverkaren säger det i sin bok då bilen var ny. Kan ju i värsta fall vara döden för bilen när den gått 49000 mil, den är då sliten i lagren och får inte upp trycket på 0W oljan vid starten så att filmen kan skydda så effektivt som möjligt...

Frågan om priset på att göra ett byte är intressant. Vi pratar 9,2 betalda timmar.. och en motor som på skroten inbetingar ett pris runt 15000 till 20000 för privatkund (motor som gått MAX 7500mil..) skrotarna är lycksökare (T5 årsmodell 2000 med 3 trasiga kolvar i för 20000kr?)
Sen är det ju vad olja, filter, glykol samt då dom där 9,2 timmarna kostar..
Det blir säkert 50k på en volvoverkstad. Men å andra sidan så finns det andra verkstäder som tar mindre i timman.. Och känner man nån som har fritid och är duktig så sjunker ju arbetssumman dramatiskt..

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]