- tis 25 dec 2007, 13:55
#160450
För drygt 8 år sedan införskaffade mina svärföräldrar en S80 140 hp av 2000 års modell. Förutom den 1:a servicen hos Bildeve på orten har svärfar som är en GDS:are själv servat bilen 1 gång per år efter c:a 1.000 mils körning.
Den oljan som han använts vid oljebytena har varit en helsyntetisk olja som rekommenderats av bildelsföretaget som sålt motoroljan till honom. Motoroljan är av s k "Eget märke". Bilen har körts i huvuddelen av de 7.500 milen som bilen gått på just den oljan. Oljan har införskaffats i rätt volym (och lite till) inför varje servicetillfälle.
Under en biltur en söndag eftermiddag ute på den skånska landsbygden börjar den oljetryckslampan att lysa. Han kör intill kanten och stannar motorn omgånde. En titt under bilen visar att bilen inte läcker motorolja. Koll med oljestickan visar det finns gott om olja i motorn. Bilen står några minuter och en ny startprodecedur görs. Fortfarande lyser oljelampan, så motorn stannas ånyo.
Bilen bärgas på platsen och när den autoriserade Volvoverkstan på orten tömmer bilen på oljan så visar det sig att den "koxxat" och att vevlagerna har skurit. Motorn uppvisar genom oljans utseende också tecken på att den är starkt kontaminerad invändigt påstår Volvoverkstaden som tar kontakt med bildelsföretaget som sålt oljan. En reprensetant från bildelsföretaget hämtar oljefiltret med rester i av den kristalliserade oljan som förmodligen förstört motorn. Efter 4 veckor får svärfar en kopia på en laborratorierapport som uppvisar att oljan är helt normal och att uppmätta värdena ligger innom de s k gränsvärdena och att bildelsförtaget INTE anser att deras produkt (=motoroljan) INTE förstört Volvomotorn.
De t o m påstår i telefonen att Volvo inte kan göra moterer. Svärfar vill ha detta skriftligt men de nekar förståss.
Volvoverkstan som demonterat motorn hävdar med bestämdhet att motoroljan är det som orsakat motorhaveriet och anser att bildelsförtaget bör ta sitt ansvar. Volvoverkstans prisförsörslag på att byta motor med material arbete samt utbytesmotor ligger på c:a 55.000 kr inkl moms.
De oturliga i sammanhanget är att motorgarantitiden hade gått ut med ungefär 2 månader. Konsumntvägledaren på orten är vidtalad, men undertecknad tror inte på någon större hjälp den vägen i ärendet. Skall tilläggas att svärfar har kvitton på inköpen av produkterna kvar samt även olja kvar i dunk från den 'batchen' som senast byttes i bilen.
Är det någon idé att låta göras en 2:a analys av ett oberoende lab? Om Ni hade drabbats hur hade Ni gått tilläga för att få rätsida/angripa problemet??
För mig som är lekman på området låter det onekligen som om det är motoroljan som är det som är boven i dramat, men hur får man rätt mot ett företag som inte vill kännas vid undermånliga produkter och ta sitt produktansvar. Måste man stämma dem i domstol för att få rätt i sak?? Svärfar har givetvis ringt runt en hel del under den här tiden och någon kontakt på försäkringsbolaget hade sagt att han kan ta det på vagnskadeförsäkringen eftersom det varit något yttre (=motoroljan) påverkan som orsakat haveriet. Låter märkligt för mig eftersom jag har lärt mig att vagnskadedelen avsåg just "Skada på alt i vagnen" (=chassi e t c).
Har sedan förut försökt få svärfar att inse det viktiga att inte dumsnåla på vissa utgifter, kanske har han nu kommit till insikt. Trist dock om det kommer att kostar honom 50 Tkr eller mer...
Tack på förhand
Den oljan som han använts vid oljebytena har varit en helsyntetisk olja som rekommenderats av bildelsföretaget som sålt motoroljan till honom. Motoroljan är av s k "Eget märke". Bilen har körts i huvuddelen av de 7.500 milen som bilen gått på just den oljan. Oljan har införskaffats i rätt volym (och lite till) inför varje servicetillfälle.
Under en biltur en söndag eftermiddag ute på den skånska landsbygden börjar den oljetryckslampan att lysa. Han kör intill kanten och stannar motorn omgånde. En titt under bilen visar att bilen inte läcker motorolja. Koll med oljestickan visar det finns gott om olja i motorn. Bilen står några minuter och en ny startprodecedur görs. Fortfarande lyser oljelampan, så motorn stannas ånyo.
Bilen bärgas på platsen och när den autoriserade Volvoverkstan på orten tömmer bilen på oljan så visar det sig att den "koxxat" och att vevlagerna har skurit. Motorn uppvisar genom oljans utseende också tecken på att den är starkt kontaminerad invändigt påstår Volvoverkstaden som tar kontakt med bildelsföretaget som sålt oljan. En reprensetant från bildelsföretaget hämtar oljefiltret med rester i av den kristalliserade oljan som förmodligen förstört motorn. Efter 4 veckor får svärfar en kopia på en laborratorierapport som uppvisar att oljan är helt normal och att uppmätta värdena ligger innom de s k gränsvärdena och att bildelsförtaget INTE anser att deras produkt (=motoroljan) INTE förstört Volvomotorn.
De t o m påstår i telefonen att Volvo inte kan göra moterer. Svärfar vill ha detta skriftligt men de nekar förståss.
Volvoverkstan som demonterat motorn hävdar med bestämdhet att motoroljan är det som orsakat motorhaveriet och anser att bildelsförtaget bör ta sitt ansvar. Volvoverkstans prisförsörslag på att byta motor med material arbete samt utbytesmotor ligger på c:a 55.000 kr inkl moms.
De oturliga i sammanhanget är att motorgarantitiden hade gått ut med ungefär 2 månader. Konsumntvägledaren på orten är vidtalad, men undertecknad tror inte på någon större hjälp den vägen i ärendet. Skall tilläggas att svärfar har kvitton på inköpen av produkterna kvar samt även olja kvar i dunk från den 'batchen' som senast byttes i bilen.
Är det någon idé att låta göras en 2:a analys av ett oberoende lab? Om Ni hade drabbats hur hade Ni gått tilläga för att få rätsida/angripa problemet??
För mig som är lekman på området låter det onekligen som om det är motoroljan som är det som är boven i dramat, men hur får man rätt mot ett företag som inte vill kännas vid undermånliga produkter och ta sitt produktansvar. Måste man stämma dem i domstol för att få rätt i sak?? Svärfar har givetvis ringt runt en hel del under den här tiden och någon kontakt på försäkringsbolaget hade sagt att han kan ta det på vagnskadeförsäkringen eftersom det varit något yttre (=motoroljan) påverkan som orsakat haveriet. Låter märkligt för mig eftersom jag har lärt mig att vagnskadedelen avsåg just "Skada på alt i vagnen" (=chassi e t c).
Har sedan förut försökt få svärfar att inse det viktiga att inte dumsnåla på vissa utgifter, kanske har han nu kommit till insikt. Trist dock om det kommer att kostar honom 50 Tkr eller mer...
Tack på förhand
