Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
Gräv i era minnen nu och berätta om det mest puckade/mest roliga/mest bisarra/mest udda bil-minne!

Kan börja själv:
Gick gymnasiet på en skogsbruksskola med internat och där var man tvungen att hitta på saker att roa sig med kvällstid. (Allt som inte innebar att plugga!)
Jag och en klasskompis packade bakluckorna till våra gamla 240 proppfulla med kompisar och roade oss med att köra race mot varandra på små grusvägar ute i buschen. Folk stod upp som svampar ur våra bakluckor...totalt livsfarligt.
Men man är väl kanske inte så eftertänksam när man är 18-19 och går gymnasiet.

En annan gång hängde vi fast lastpallar bakom epatraktorerna och åkte snabb pulka... :-)
Vi hade också en gammal bubbla med avsågat tak, som någon bonde hade haft och kört potatis i. Den ful-körde vi som f-n lååång innan vi var körkortsfyllda. Tills lärarna som hade jouren kom på oss, och stal diverse nödvändiga delar från bilen... :D
Användarvisningsbild
av Loner
En upp-o-ner vänd PV-huv har jag haft som kälke bakom min epa, gick ganska bra till's repet brast :O

/L
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Loner skrev:En upp-o-ner vänd PV-huv har jag haft som kälke bakom min epa, gick ganska bra till's repet brast :O

/L
*Asgarv* :lol:
Hoppas ni hann åka lite iallafall...innan (biltema?) repet gick av...
Användarvisningsbild
av Brainy
Oj... det måste vara en bil som är det minnet!

En barndomsvän fick när han tagit körkort en peugot 205 av sina föräldrar och den bilen!!! Kan ju säga att det hänt mycket roligt med den.

Som när vi skulle till Uppsala och startmotorn gav upp kvällen innan. Vi fick i så möjlig mån som möjligt parkera i nedförsbackar för att lättare knuffa igång den, jag gjorde illa tån när jag sprang igång den så pass illa att jag haltade i ett flertal månader. Eller när den med öppen motorhuv sköt ett tändstift som träffade hans far precis under ögat.

Annars var hans nästa bil en höjdare även den... han hade precis köpt den och vi parkerade i p-huset vid WTC (mitt emot Sthlm centralstation). När vi kom tillbaka så kände vi redan när vi gick in i p-huset att det stank bensin, när vi kom fram till hans bil så stod den mitt i en bensinpöl. Han fick tag på en bensintank på skroten och vi stod i över 12h i en gds-hall och bytte den.

Eller när jag körde i diket ute på Färingsö med min bil och dagen efter skulle på ett möte i Gävle tidigt på morgonen. Bilen var i så dåligt skick att jag inte kunde lyssna på cd-skivor på vägen upp då bilen hoppade så mycket så läsaren inte klarade av att läsa dem :roll:

Sen i April i år så hände en väldigt knäpp grej med. Hade hämtat upp en ny kund på hans kontor för att åka vidare för att gemensamt kika på uppdraget vi fått av honom. Vi hinner inte långt förrän vi hör hur något börjar klonka i bilen, punktering tänker jag och stannar. Går runt bilen utan att se något fel. Kliver in i bilen och kör vidare. PANG -> Höger bakhjul lossnade :oops:

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Irrblosset
"Annars var hans nästa bil en höjdare även den... han hade precis köpt den och vi parkerade i p-huset vid WTC (mitt emot Sthlm centralstation). När vi kom tillbaka så kände vi redan när vi gick in i p-huset att det stank bensin, när vi kom fram till hans bil så stod den mitt i en bensinpöl. Han fick tag på en bensintank på skroten och vi stod i över 12h i en gds-hall och bytte den."

Långt innan jag flyttade till stockholm så var jag ofta på besök här tillsammans med med mina "stockholms" kompisar.
Som många kanske vet, så är bil och meck sällan något för riktiga stockholmare (generalisera?!) och ingen av dom kunde mer om bilar än att köra dom.
På en väg mellan Västerås och Enköping börjar bilen koka... (gammal 240 från gud vet när) och naturligtvis hade kylaren gått.
Vi fick lifta till en skrot och lyckades hitta en till vettigt pris...liftade tillbaka och jag och den mest bilkunniga av dom, stod och bytte kylare mitt i natten...
Men tillbaka till stockholm kom vi iallafall... :-)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Jag har en del roliga minnen...men det absolut roligaste, eller mest korkade måste vara när jag bogserade igång min kompis 245'a. Det gick till såhär:

Min kompis (som inte är direkt känd för att ha varit smartast i klassen) ringer mig och behöver hjälp att starta bilen. Jag tog morsans Passat 82a som väger typ 25kg :) Kommer fram och konstaterar att batteriet är slut. Krokar fast ett rep mellan bilarna... Försöker dra Volvon som väger 30 ton som det känns, för jag kommer inte en mm!!! Går ut och frågar om han har i handbromsen eller vad det är frågan om... Men han sitter bara där som ett frågetecken och fattar ingenting. Då ser jag att han har i parkeringsväxeln (det är ju givetvis en automat).

Nå... vi lyckas reda ut den lilla fadäsen, men det går fortfarande segt då det är ett litet krön och sen kommer en bra nedförsbacke, så jag tänker att det nog ska gå fint bara vi kommer över krönet.
Jag säger åt kompisen att hjälpa till lite och sen hoppa in så fort vi får lite rull på hjulen....
Allt går jättefint! Jag kollar i backspegeln för att se hur det går.... då får jag se honom komma springandes ned för backen bakom en förarlös 245'a i ett rep bakom mig och min morsas lilla VW Passat!
OJOJ! Hinner jag tänka innan Volvon viker av in i en husvägg och drar med min bakända i sidan på sig....

Nu för tiden vägrar jag tro att den människan har en enda hel hjärncell i hela huvudet! Men så här i efterhand är det lite småkul. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det kanske hade varit en bättre idé att testa med startkablar.
av Stenövägen29
Det måste ha varit år 2000, i Maj eller så. Bodde då i Stockholm, och det var fredagkväll. Fick en tokidé vid 19 och ringde en polare. Skall du med på V75 i morgon, jag åker om en timme. Det är i Skelefteå.

Jag hade då en Amazon, årsmodell 62, som någon kastat in en B20 i. Tändningslåset var ersatt med en startknapp. Bilen var mycket risig, och det enda som glänste var de kromade handklovarna som hängde i den inre bakspegeln. Yttre backspeglar saknades...

I denna bil började färden upp mot Skellefteå, c:a 75 mil. Tanken rymde inte mer än 35 liter, men det gick att köra på runt en liter milen.

Vi växelkörde under natten upp dit, såg på travet, träffade Robinson-Robban, och skulle sedan åka hem. Vi var trötta som fan, och stannade till efter ett tag vid vägen för att sova. Fy fan så kallt det är i Norrland i Maj!

Vi fick sova med motorn igång, och lyckades väl få några timmar. Sedan svångde vi av E4, och åkte småvägarna ned. Minns att jag på parkeringen utanför Konsum i Järvsö fick gashäng, eftersom en kylarslang låg lite dumt, så att gasspjället fastnade.

Sedan var vi tungna att testa om det gick att köra lite tufft också, så vi hittade en väg upp till Toppstugan i Orbaden. Bilen höll, och vi kom hem.

Den där kärran höll för en hel del strapatser innan den en dag bahagde ge upp eftersom främre hjulaxeln gick rakt av. Jag minns att jag sålde den för 200kr till en förbipasserande som ville ha reservdelar från den.

Alla människor borde ha ägt en sådan bil i sitt liv för att bli riktigt fulländat lyckliga.
Användarvisningsbild
av Lilja
Tror mitt knäppaste minne var ren idioti från min sida och det var inte så länge sen, i sommras.

Var ute och körde med vår service bil. Skulle köra till Vellinge på ett utejobb. På ringvägen påvägen dit ska jag köra om en lastbil och bara hör en riktigt hög knall från under bilen. Tänkte va fan var det. Trodde först jag hade kört på något men eftersom det var bråttom så tänkte jag inte så mycket på det, förräns jag tyckte att bilen kändes väldigt konstig och ostabil att köra.
Så jag körde av på närmaste avfart och stannade till intill kanten och gick ut och kolla. Kunde inte se någonting alls så jag strunta i det och körde vidare.
Körde dit jag skulle och utförde jobbet sen började jag köra tillbaka. Påvägen tillbaka hörde jag ett ganska högt smällande ljud som lät mer ju snabbare jag körde. Det lät precis som något låg och slog i skåpet på bilen eller något men kunde inte se vad det var.
Tänkte inte mer på det förräns jag kom till inre ringvägen bara en mil eller så från jobb. Då jävlar började det banka ordentligt, riktigt ordentligt. Bilen började kännas grymt vinglig och konstig så jag saktade ner till 60-70 eller så, trodde fan hjulet höll på att ramla av. Men jag kunde inte stanna mitt på den vägen så jag bad till gud att jag skulle hinna tillbaka haha. En audi vid ett tillfälle körde upp framför mig och började bromsa och blinka med varningsblinkersen för jag skulle stanna eller något men sen körde han vidare. Tänkte jag veeeeet, men jag kan inte stanna haha.
Sen började jag se svarta bitar flyga ut på sidorna bakifrån, men fattade fortfarande inte var det var, vet inte om jag var stressad eller tillfälligt sinnesförvirrad eller något.
Iallafall hann jag tillbaka och när jag stod utanför porten på jobb gick jag bak och kollade. Japp, innerhjulet hade exploderat och det var i princip ingenting kvar av däcket haha.

Ibland har man hjärnan någonannastans :lol:

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]