Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Vad tycker ni -- varför väljer så många svenskar XC90 eller XC70 istället för en vanlig V70 eller liknande? Här skall allt vara "lagom" -- kan någon försöka förklara detta ur en kulturell (svensk) synvinkel??

Om det är någon SUV-ägare där, jag hör gärna reflektioner varför Du valt just Din bil.

Ha en solig dag. 8)

-five-
Användarvisningsbild
av Jensen
Varför inte?

Den som väljer en suv tycker väl oftast att bilen
är snygg, tuff,säker mm.
Allt handlar ju om smak och tycke.
Tror inte att dom flesta har nån nytta av 4WD.
Själv jobbar jag som säljare på Bilia och har därför lyxen att kunna byta
1-2ggr om året, denna gång valde jag en XC70.
Grymt skön bil och köra.
XC90 tycker jag är lite för stor och klumpigt.
Användarvisningsbild
av ER
Dom jag känner som köpte sig XC70 istället för V70N så berodde det helt enkelt på att dom behöver kunna ta sig fram till gården oberoende av om vägen är plogad eller ej, medans en annan jag känner enbart köpte den för att den var lite utöver den vanliga V70N men inte hade behovet av AWD eller den större markfrigången kontra AWD/FWD modellerna.
Själv hade jag nog köpt en om det inte vore för att haldex i dessa bilar kom så pass sent att dessa bilar fortfarande är lite för dyra och jag bestämt mig att det var haldex som gälde om AWD skulle vara med i leken. Hade suttit perfekt på dom riktiga vintervägar man åker på oftast och knäcker extra som plog säkert 80-90% av gångerna man åker till jobbet.
Användarvisningsbild
av CarMan
varför väljar alla att lägga klinkers i badrumet, der är ju billigara att köpa & lägga en plastmatta :wink:
Jag valde en XC90 för att jag tycker om att sitta lite hörgre. Har kört ganska mycket "paketbil/varubil vad ni kallar det" så jag tror att det kommer därifrån. Tidigare så har jag kört med sänkt bil, 18" och spoilers... Nu vill jag bara komma fram överallt oberoende väder och vind, trotoarkanter med mera.......

XC90 är bara helt underbar...... Går inte att beskriva hur skönt det är att köra. Njuter av varje meter jag kör. Bilmodellen passar mig helt enkelt. Men det är hur jag tycker.

Marcus
av SnartXC90ægare
Sjælv valde jag den før att jag bor en ø i Barents hav. Det brukar vara snøstorm så dær en två veckor i stræck avbrutet av underkylt regn. Nær jag kom hit åkte barnen skridskor direkt på gatan...
Användarvisningsbild
av VS60
Många som jag känner som kör båda XC 70, 90, och andra SUV. De valde bilen för att de bor ute på landet och först främst att SUV kan dra större släpkärra eller husvagn.
Användarvisningsbild
av frilins
Bor också på landet och kommer att köpa en 4wd i framtiden men det blir nog ingen Volvo utan en Jeep Wrangler som jag önskat sen jag vara tonåring... :D
Kommer dock att behålla Volvo som första bil.
Tänkte att min kvinna ska få en C30 när den kommer!
av alan
JAg hade en JEEP förut och skulle tyckte den var mycket bättre en min nuvarande V70 classic.

Man satt högre. Fyrhjulsdrift så man fastnade aldrig (desutom lågväxel) Så i stan såg man över dom andra bilarna som när man kör motorcykel. Och mycket säkrare på vintern då risken för slad minskar dels för man inte kör lika snabbt dels för man hade bättre fäste.

det enda dåliga med den var att allt var skit dyrt. bränsle filter kostade 600 kr ny backspegel 1800 kr slavcylindern till kopplingen 4000 kr Men å andra sidan så var allt byggt som en 240 så det gick inte sönder så ofta och när det gik sönder så var det lätt att byta själv, så det var inte så dyrt totalt. Så om jag köper en till bil så blir det nog en JEEP eller en SUV.
av jbl
Jag valde XC70 pga att jag har mer nytta av den än min tidigare V70T5.

Jag behöver bättre markfrigång samt AWD imellan åt då jag åker på mycket dåliga vägar ibland.

Dessutom så är XC70 bra mycket skönare att åka med än i en vanlig V70 enligt mig.

Nackdelen är att den tar mer bränsle än en utan AWD.

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]