Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ander_s
Går mkt rykten i vad som gäller..
HAde lappen indragen 2 mån i våras (april-maj).
Nu åkte jag dit för 107 på 90 väg. Rejäl bot naturligtvis. Förseelsen definieras som ringa. Vad händer med lappen??

Vissa säger si andra så om vad som gäller, nån som vet??
Användarvisningsbild
av Andreotti
vad jag har hört blir du av med lappen vid 30 kmh över hastighetsbegr.
Användarvisningsbild
av Lilja
jo 30 över förutom på 30 väg då gäller 20 över.
av anp
Åker du dit 2ggr på kort tid så kan naturligtvis länsstyrelsen ha synpunkter på ditt körkortsinnehav. Kolla hur länstyrelsen som utfärdat ditt körkort gjort i andra fall om möjligt.
av Ander_s
Jo jo det där med 30 över känner jag till, det var så jag blev lapplös i våras, frågan är vad som gäller efter man haft indraget kort, räcker EN fortkörning för att de skall dra det igen för "upprepad förseelse"??

Man måste ju inte köra 30 för fort, 4 ggr inom ett år är ett annat sätt..
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ander_s skrev:Jo jo det där med 30 över känner jag till, det var så jag blev lapplös i våras, frågan är vad som gäller efter man haft indraget kort, räcker EN fortkörning för att de skall dra det igen för "upprepad förseelse"??

Man måste ju inte köra 30 för fort, 4 ggr inom ett år är ett annat sätt..
Det finns egentligen inga klara regler för detta....i praktiken innebär det att med lite oflyt så blir du av med lappen per automatik efter 3e varningen/fortkörningen. Dock skall tilläggas att jag vet de som åkt fast för fortkörning ett stort antal gånger men ändå har lappen kvar.

Vet även de om ringt in och kollat hur det ligger till, och därefter fått lappen inkallad.

Det står väldigt luddidgt om detta på myndigheternas hemsida. Svårt att tolka och jag tror inte de själva vet riktgit hur det ska tillämpas. Men klart är att om du kraftigt överträder hastighetsgränsen flera gånger i rad (minst 3) så ryker kortet om du har lite oflyt. Kör du bara några kilometer för fort så klarar du dig även med flera förseelser i rad.

Det lever kvar mycket myer om detta sedan tiden då polisen tryckte hål (prickar) i körkortet. Med 3 prickar så blev du av med lappen. Detta system finns inte längre. Generellt är det dock 3 varningar som gäller. Du kan dock vara i farozonen utan att själv förstått att du fått en varning.

Ett tips således är att om man åkt fast 2 gånger i rad...ta det lugnt framöver i ett par år, var extra försiktig. Särskilt om det varit kraftiga överträdelser.

Tror dock att "systemet" nollas om du blir av med körkortet. Dvs, därefter är det tre nya förseelser som gäller när du väl fått kortet åter.

Jag har kamrater som råkat ut för detta - så att det kan bli indraget automatiskt efter 3 fortkörningar är i allra högsta grad sanning. Sen är det inte alla som drabbas.
Användarvisningsbild
av Phantom
Ander_s skrev:Går mkt rykten i vad som gäller..
HAde lappen indragen 2 mån i våras (april-maj).
Nu åkte jag dit för 107 på 90 väg. Rejäl bot naturligtvis. Förseelsen definieras som ringa. Vad händer med lappen??

Vissa säger si andra så om vad som gäller, nån som vet??
Fick du tillbaks körkortet med ny prövotid eller inte?
Om de beslutar att dra in körkortet så är det inga konstigheter med ett överklagande.
av Ander_s
Prövotid vet jag inget om, behövde ju inte ta om det, dock nytt utfärdandedatum (gäller alla som får indraget nu för tiden) så jag måste ta förarbevis på skoter..

Kan det där med 3 ggr, men hur räknas en tidigare indragning, som en gång eller ingen, dvs nollas man?? Faan finns ju ingen info om detta, lever i ovisshet om mitt körkort, bedrövligt!
Användarvisningsbild
av Phantom
Om du hade fått ny prövotid på kortet så hade du fått info om detta när du fick tillbaks lappen. Och det verkar inte som du fick det så då är det ingen fara för lappen denna gång. Ta det bara lugnt ett tag framöver så behöver du inte uppleva obehaget i framtiden...och tänk på oss medtrafikanter :wink:
Användarvisningsbild
av uno83
Är väl inte större risk att bli av med kortet bara för att man har prövotid?

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]

Eftermontera backkamera S60

Tog på mig att undersöka grannens S60[…]

Dom ser ut att funka bra. Tack