Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av schlobban
Startmotorproblem cheva 305
Bilen är en cheva van -81 med cheva 305 motor i.
Jag har två problem:

Startmotorn slutade fungera, och jag bytte ut den mot en ny idag.

Problem nr 1 :
Den gamla startmotorn:

När jag vrider på nyckeln för att starta så reagerar inte startmotorn alls, den ger inte ens ifrån sig ett klickljud.

Den nya startmotorn:

Jag får fram 12 volt från tändningslåset nere på startmotorn, men den reagerar ej. Beter sig som den gamla.

När man kortsluter med en mejsel på"colonoiden" eller vad den heter, så går startmotorn runt.

Problem nr 2 :

Till den nya startmotorn fick man med en shimsbricka som är ca lika tunn som ett vanligt a4 papper. Nu när jag kortsluter "colonoiden" så går startmotorn runt, men den går inte mot svänghjulet.
Kan denna extremt tunna shimsning göra att pinjongen inte går mot svänghjulet? Den går "i luften" Jag har själv svårt att tro det..

Vart ska jag börja med detta elände?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du spänning på grova kabeln från batteriet?? den lilla kabeln är ju bara styrström som ska göra att starten slår till när du vrider på nyckeln. Får du spänning på den när du vrider nyckeln till startläge???
Eftersom den fungerar när du kortsluter med mejsel så fattar det nog spänning på någon av kablarna.
Den lilla brickan gör nog inte stor skilnad jag skippa den när jag renovera starten på morsans bil. Och det fungera klockrent ändå :wink:
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
lolla kabeln på min firebird -89 med 350 motor så upptäkte jag att kabeln var rent grön ärgad invändigt
av schlobban
Tackar för svaren!

Jag har upptäckt att den grova strömkabeln till startmotorn är rätt rutten, och bockad med slangklämma, och uppfransad. Köper ny kabel och byter ut den senare idag och ser om det ger resultat. :???:
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
köp en grov kabel bara annars så blir den som en kokt spagetti när du startar då det går massor med ström igenom den 8)
Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Tycker att du verkar ha det mesta i utrustning, ja[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller