- ons 26 sep 2007, 22:44
Startmotorproblem cheva 305
Bilen är en cheva van -81 med cheva 305 motor i.
Jag har två problem:
Startmotorn slutade fungera, och jag bytte ut den mot en ny idag.
Problem nr 1 :
Den gamla startmotorn:
När jag vrider på nyckeln för att starta så reagerar inte startmotorn alls, den ger inte ens ifrån sig ett klickljud.
Den nya startmotorn:
Jag får fram 12 volt från tändningslåset nere på startmotorn, men den reagerar ej. Beter sig som den gamla.
När man kortsluter med en mejsel på"colonoiden" eller vad den heter, så går startmotorn runt.
Problem nr 2 :
Till den nya startmotorn fick man med en shimsbricka som är ca lika tunn som ett vanligt a4 papper. Nu när jag kortsluter "colonoiden" så går startmotorn runt, men den går inte mot svänghjulet.
Kan denna extremt tunna shimsning göra att pinjongen inte går mot svänghjulet? Den går "i luften" Jag har själv svårt att tro det..
Vart ska jag börja med detta elände?
Tacksam för tips!
Bilen är en cheva van -81 med cheva 305 motor i.
Jag har två problem:
Startmotorn slutade fungera, och jag bytte ut den mot en ny idag.
Problem nr 1 :
Den gamla startmotorn:
När jag vrider på nyckeln för att starta så reagerar inte startmotorn alls, den ger inte ens ifrån sig ett klickljud.
Den nya startmotorn:
Jag får fram 12 volt från tändningslåset nere på startmotorn, men den reagerar ej. Beter sig som den gamla.
När man kortsluter med en mejsel på"colonoiden" eller vad den heter, så går startmotorn runt.
Problem nr 2 :
Till den nya startmotorn fick man med en shimsbricka som är ca lika tunn som ett vanligt a4 papper. Nu när jag kortsluter "colonoiden" så går startmotorn runt, men den går inte mot svänghjulet.
Kan denna extremt tunna shimsning göra att pinjongen inte går mot svänghjulet? Den går "i luften" Jag har själv svårt att tro det..
Vart ska jag börja med detta elände?
Tacksam för tips!
Volvo 745 GLT 16v -90
Chevrolet beuville van -81 cheva 305
Chevrolet beuville van -81 cheva 305