Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrBean
Måste skriv(k)a ut min frustration.
Har suttit de senast veckorna och dragit iväg säkert 10 mail till olika handlare dels via Bilia och några via Biltorget på intressanta V70 - 06 som är intressant för mig. Har frågat lite allmänt om bilen och ungefärligt inbytespris enligt prislista (givetvis måste de se bilen för att bedömma slutgiltigt).
Tror ni någon orkar svara.....nä. Här är man beredd att lägga ut 200' men ingen är intresserad, tror jag behåller bilen ett tag till.
Det påstås vara köparna marknad på begagnat.

Har ni några tips hur man ska få en handlares intresse och rent av bli få den stora äran att bli utvald att köpa ett ök.
av Addekarlsson
Man blir utvald genom att ringa eller besöka handlaren. Mail är väldigt lågt prioriterat av en handlare.
Så säger dom killarna jag känner, som äger och driver Ivars Bil.

Mvh/ Adde
av ljungström
Givetvis bör man besvara e-post - men erfarenhetsmässigt så brukar 99,7 % av intresseanmälningarna via mail inte leda någonstans. Har själv inte sålt en enda bil via mailsvar de sista två åren i alla fall.
av dali
Lämnar man telefonnummer i mailet så brukar de i alla fall ringa tillbaka. Min nuvarande bil köpte jag efter inledande mailkontakt, pratade med säljaren första gången efter jag kört 23 mil för att se på bilen. Det blev affär efter provkörningar och att deras verkstad beskiktat min inbytesbil.

Den säljaren var ung, en bra bit under 30, kanske det som är avgörande för hur de hanterar mail. SMS-generationen ser inget konstigt i att konversera via text i stället för telefon.

Det kan förstås också vara så att en del säljare är ovilliga att skriva ner alla löften och villkor ... är väl svårare att lirka sig ur något "bara körd på söndagar av prästfrun"-påstående senare då.
av MrBean
ljungström skrev:Givetvis bör man besvara e-post - men erfarenhetsmässigt så brukar 99,7 % av intresseanmälningarna via mail inte leda någonstans. Har själv inte sålt en enda bil via mailsvar de sista två åren i alla fall.
Då kanske ni handlar får tänka om, jag tillhör kundsegmentet "3-barns far som bara har tid sent på kvällarna ". Jag sköter det mesta framför datorn och jag försöker hitta en bil som motsvarar kraven via internet. Att åka runt till olika handlare på helgerna är en lyx som en småbarnsförälder inte har tyvärr.
Egentligen är jag nog en ganska tacksam kund för bilhandlarna, har inte så mycket tid att kika runt, finns det en bil så motsvarar kraven så köper vi den och hoppas att de begagnat-garantier som finns nu täcker ev. problem som man egentligen skulle upptäcka vid en noggrannar kontroll.
av ljungström
MrBean skrev:
ljungström skrev:Givetvis bör man besvara e-post - men erfarenhetsmässigt så brukar 99,7 % av intresseanmälningarna via mail inte leda någonstans. Har själv inte sålt en enda bil via mailsvar de sista två åren i alla fall.
Då kanske ni handlar får tänka om, jag tillhör kundsegmentet "3-barns far som bara har tid sent på kvällarna ". Jag sköter det mesta framför datorn och jag försöker hitta en bil som motsvarar kraven via internet. Att åka runt till olika handlare på helgerna är en lyx som en småbarnsförälder inte har tyvärr.
Egentligen är jag nog en ganska tacksam kund för bilhandlarna, har inte så mycket tid att kika runt, finns det en bil så motsvarar kraven så köper vi den och hoppas att de begagnat-garantier som finns nu täcker ev. problem som man egentligen skulle upptäcka vid en noggrannar kontroll.
Vi besvarar all e-post, möjligen med undantag för extrema skambud o dyl. Faktum kvarstår dock - de flesta seriösa spekulater ringer. Är det fråga om någon riktigt het bil kan den ju dessutom var såld innan handlaren hinner besvara e-posten.
Användarvisningsbild
av camaro69
Jensen.

Jag väntar på ett axiom. :wink:
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag kan tycka att hur ont om tid man än har så borde man kunna ha tid för ett snabbt samtal el ett snabbt besök, tyvärr så är det som nån skrev tidigare inte många utav dom som mailar som det blir affär med.
Väldigt många som mailar tittar ofta på mycket bilar samtidigt, och då blir det ofta så att man skickar en intresseanmälan som man nästan inte ens kommer ihåg, ex på vanliga kommentarer är jag sitter mitt i lunchen nu jag ringer tillbaks om en halvtimme, sen så händer ingenting.
Vilken bil var det sa du Öhhh.
Jag vågar påstå att vi från Bilia HNorra ringer upp på nästan samtliga intresseanmälningar, vill också tillägga att det finns väldigt många kunder som lever i en fantasivärld när det gäller rabatter inbytespriser mm.
Inte alls ovanligt att många prutar 20-30tkr på telefon innan man ens sett bilen, och väldigt många tror att deras v70 från 99 är värld "inte en krona under 200tusen"
Självklart så skall dessa kunder inte ens räkna med att få ett svar då dom endast tar en massa onödig tid.

Utan att anklaga dig för något så tycker jag att du kanske skall titta på vad du skriver i dina mail om det nu är så att ingen ens tar sig tid att ringa upp dig.
Att du är småbarnsförälder tycker jag inte är ett skäl för att påstå att man inte hinner kika på eller ringa, ok om du har 15 ungar.
Användarvisningsbild
av Jensen
Inte ovanligt att många pruta 20-30tkr på mail skall det stå.
av haxpet
Jag har i princip köpt bil via mail.

När vi blev fler i familjen och S60 kändes för lite började kolla runt på nätet efter intressanta bilar.
Jag hittade ett par stycken och mailade handlare. Fick faktiskt svar relativt fort. Och dom var snabba på att skicka bilder när jag frågade efter det.
Det hela slutatde med att jag köpte en av bilarna jag tittade på, jag for ju dock och provkörde och förhandlade öga mot öga sen när det begav sej. Men jag hade antagligen inte gjort resan på 6-7 timmar (enkel väg) om jag inte fått bra respons på alla mail.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]