Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kretschmer
Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet från Bildeve i Helsingborg.

För ca 5 månader sedan var jag och tittade på en S40 T5 -05.
(Hade hört från olika håll att hos Bildeve kan man inte pruta, dom är stenhårda med sina priser.)
Eftersom dom ligger något högre i pris än många andra så tänkte jag att något kan man nog få ner priset om man inte har något inbyte.

T5an i fråga kostade 218 tusen, vilket kändes som ca 20 tusen för mycket, jämfört med liknande T5or som andra handlare hade.
Iaf så kunde säljaren slå av 800 kronor!!!
Glöm det, tänkte jag. Med andra ord blev det ingen affär.

3 månader senare (alltså för 2 månader sedan) hade Bildeve fortfarande kvar bilen, men nu hade man sänkt den till 208 tusen.
Märkligt tänkte jag eftersom det var "omöjligt" att slå av mer än 800 kr när jag tittade på bilen.

Nu i veckan tittade jag på Bytbil igen, om tro fan om inte Bildeve fortfarande har kvar bilen, nu kostar den 198 tusen. Alltså sänkt ytterligare 10 tusen!

Vad jag vill ha sagt är att hur FAN kan man vara så "stöddig" och "stenhård" med sina priser när dom uppenbarligen är helt fel från början?!!?
Hade säljaren gått ner 15 tusen i pris för 5 månader sedan, så hade kanske jag kört Volvo idag, istället för SAAB....

Undrar hur länge T5an ska stå där uppe och tappa i värde.
För det är ett faktum att 218 tusen som dom hade från början var helt klart ett överpris.
Användarvisningsbild
av Jensen
kretschmer skrev:Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet från Bildeve i Helsingborg.

För ca 5 månader sedan var jag och tittade på en S40 T5 -05.
(Hade hört från olika håll att hos Bildeve kan man inte pruta, dom är stenhårda med sina priser.)
Eftersom dom ligger något högre i pris än många andra så tänkte jag att något kan man nog få ner priset om man inte har något inbyte.

T5an i fråga kostade 218 tusen, vilket kändes som ca 20 tusen för mycket, jämfört med liknande T5or som andra handlare hade.
Iaf så kunde säljaren slå av 800 kronor!!!
Glöm det, tänkte jag. Med andra ord blev det ingen affär.

3 månader senare (alltså för 2 månader sedan) hade Bildeve fortfarande kvar bilen, men nu hade man sänkt den till 208 tusen.
Märkligt tänkte jag eftersom det var "omöjligt" att slå av mer än 800 kr när jag tittade på bilen.

Nu i veckan tittade jag på Bytbil igen, om tro fan om inte Bildeve fortfarande har kvar bilen, nu kostar den 198 tusen. Alltså sänkt ytterligare 10 tusen!

Vad jag vill ha sagt är att hur FAN kan man vara så "stöddig" och "stenhård" med sina priser när dom uppenbarligen är helt fel från början?!!?
Hade säljaren gått ner 15 tusen i pris för 5 månader sedan, så hade kanske jag kört Volvo idag, istället för SAAB....

Undrar hur länge T5an ska stå där uppe och tappa i värde.
För det är ett faktum att 218 tusen som dom hade från början var helt klart ett överpris.
Det beror väl kanske på att man nyligen hade fått in bilen, och då handlar det inte om att man inte vill sälja, utan man räknar med att den typen utav bil normalt sett blir såld ganska snabbt.
Då är man ju givetvis inte intresserad av att pruta 15000kr.
Jag kan ge dig ganska många exempel på när man själv som säljare tycker att en specifik bil är för högt prissatt när den kommer in i hallen, och så står det en kund där nån dag senare som inte använder internet för att göra en massa jämförelser, utan han slår till på en gång + att väldigt många kunder inte ens provkör det dom köper.
Sen så finns det dom bilarna som ligger helt rätt i pris, men som ändå kan stå kvar i hallen i flera månader och ibland över ett år.
av dali
Ibland missar dock bilhandlare grovt när de prissätter bilar, speciellt uddabilar. För några år sedan hade en lokal Mercedeshandlare bytt in en svensksåld Audi A8 -99 som var i mycket bra skick. De satte dock priset till 299.000 kr, vilket var runt 50-100.000 högre än vad privatsålda (oftast importerade) A8:or annonserades för.

Efter att ha stått orörd i bilhallen i över två år (!) så sänktes till slut priset till under 200.000 och bilen blev såld, vet inte vad slutpriset blev men de gick knappast med vinst på den bilen.

Samma bilhandlare blev stående med en lätt begagnad BMW 330iX som jag var intresserad av, priset var högst i Sverige, de förkastade mitt bud (-10%, inget inbyte) och blev stående med bilen i dryga året, till slut tvingades de att sälja bilen för bra mycket mindre än vad jag bjöd.

Det jämnar väl ut sig i längden, ibland missar bilhandlare åt andra hållet, oftast när märkeshandlare byter in andra märken än sina egna.
av TomZaj
En bilfirma som det inte går att pruta på är ingen bra bilhandlare.
Kunden blir jättenöjd om han får ner priset en liten bit och försäljaren blir lite låtsastjurig men han e nog nöjd han med. Oftast så bilarna prissatta så att det ska gå o pruta lite. Kunden blir nöjd om han får ner priset, säljaren blir nöjd om denna har hamnat i uträknat prisläge. Köparen tror sig ha gjort ett klipp :wink: Sen finns det ju lägen där bilhandlaren haft bilen en längre stund utan att kunder visat större intresse för en bil då kan man göra klipp.
JENSEN skrev:
Jensen skrev:
kretschmer skrev: Det beror väl kanske på att man nyligen hade fått in bilen, och då handlar det inte om att man inte vill sälja, utan man räknar med att den typen utav bil normalt sett blir såld ganska snabbt.
Då är man ju givetvis inte intresserad av att pruta 15000kr.
Jag kan ge dig ganska många exempel på när man själv som säljare tycker att en specifik bil är för högt prissatt när den kommer in i hallen, och så står det en kund där nån dag senare som inte använder internet för att göra en massa jämförelser, utan han slår till på en gång + att väldigt många kunder inte ens provkör det dom köper.
Sen så finns det dom bilarna som ligger helt rätt i pris, men som ändå kan stå kvar i hallen i flera månader och ibland över ett år.
Ja, jag kan ge dig X antal exempel också, men det var inte det som var poängen.
Poängen är Bildeves "osmidighet". Även säljaren måste ju veta att bilen är högt prissatt - samtidigt som man till 99% köpt in bilen för ett "skambud".

Snålheten överträffar visheten, finns det något som heter, och det är väl det som Bildeve får erfara i just detta fallet.
800 kr har förvandlats till 20.000 kr. Med det kan man bara dra slutsatsen att någonting var väldigt fel med Bildeves utgångspris.
av Steff 99
Att dumpa priset direkt i hallen med 20.000 kr som en del tycker är inte realistiskt.
Ingen byter väl in och värderar en bil 20-30.000 under inbytespris för att man skall sälja den med 20.000 i rabatt. De flesta håller sig till värderingslistor som branchen upprättar.
Problemet är ofta med oss bilköpare är att vi tror att våran inbytesbil är värd mycket mer än den är och när vi skall köpa så är alltid bilarna för högt prissatta.
Köper man hos en seriös handlare så skall denne leva på sina affärer betala löner,skatter, hyra m.m. och lämna garantier.
Men självklart en bil som stått länge, där är lättare att förhandla ner priset.
Men det går att köpa garantilöst privat via nätet..då betalar man sin risk med ett lägre inköpspris.
av kretschmer
Köpa bilar privat kan vi lägga till sidan. Detta handlar om köp hos bilhandlare.

Tittar man på Bytbil idag så är Bildeves S40 T5 fortfarande dyrast i Sverige, fast att man gått ner 20 tusen i pris.
De flesta handlare ligger ytterligare 15-20 tusen under.
(Samma årsmodell , samma eller lägre milantal).
Användarvisningsbild
av Jensen
kretschmer skrev:Köpa bilar privat kan vi lägga till sidan. Detta handlar om köp hos bilhandlare.

Tittar man på Bytbil idag så är Bildeves S40 T5 fortfarande dyrast i Sverige, fast att man gått ner 20 tusen i pris.
Vill du fortfarande köpa bilen eller???
Du verkar ha problem att släppa bilen, om dom nu har den prissatt fel enligt dig så får dom väl skylla sig själva.
Du kör ju Saab nu och är väl nöjd med den eller???
av kretschmer
Jensen skrev:
kretschmer skrev:Köpa bilar privat kan vi lägga till sidan. Detta handlar om köp hos bilhandlare.

Du verkar ha problem att släppa bilen, om dom nu har den prissatt fel enligt dig så får dom väl skylla sig själva.
Vad har ditt inlägg med trådrubriken att göra?
Tycker du tråden är löjlig, meningslös och ointressant så är det väl bättre du ignorerar den. Eller?

Jag är inte intresserad av bilen i fråga. Vad jag är intresserad av är prissättningen och prutmånen hos bilhandlare vid begagnatköp.
Användarvisningsbild
av Jensen
kretschmer skrev:
Jensen skrev:

Vad har ditt inlägg med trådrubriken att göra?
Tycker du tråden är löjlig, meningslös och ointressant så är det väl bättre du ignorerar den. Eller?

Jag är inte intresserad av bilen i fråga. Vad jag är intresserad av är prissättningen och prutmånen hos bilhandlare vid begagnatköp.
Varför respekterar du inte deras prissättning och att man inte får pruta på deras priser.
Vad vill du komma fram till, dom ville kanske inte sälja till dig.
Vissa prutar mer vissa prutar inget, prissättningen är upp till den enskilda firman.
Härifrån kommer du inte att kunna förändra något, däremot så kan du väl söka jobbet som försäljningschef där och prissänka bilen det första du gör.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]