Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag är i färd med att MTesta en Volvo S60 och om denna går igenom utan större anmärkningar så ska affären göras upp direkt efter på en bank.

Bilen står på mannen(Pelle kallar vi honom) men det är frun(Lotta) som kommer medvärka både vid MTestet och när pengarna förs över till deras/hennes konto(Pelle har inte möjlighet att närvara).

För att affären ska kunna gå igenom så krävs det att Pelle(ägaren) har skrivit under Ägarbytet och dessutom fyllt ett kvitto(från kosumentverkets hemsida).

Frågan är nu, kan Lotta(inte ägaren) ta med sig dessa underskrivna papper(av ägaren) till banken för att göra affär med mig eller måste ägaren för bilen vara med?

MVH
snowman
Användarvisningsbild
av camaro69
Visst kan du göra upp affären med Pelles fru.

Hon skall dock kunna visa upp en fullmakt från Pelle att hon har rätt att sköta affären.
Fullmakten skall innehålla vad hon får göra och inte göra.

Fullmakten skall vara underskriven av "Pelle-Jöns" och gärna bevittnad.
Kontrollera också att det inte finns restskulder på bilen.

Är du minsta misstänksam, avstå affären. Det finns fler bilar till salu.
Bättre att avstå än att bli blåst på pengar.

Lycka till

:D
av snowman
camaro69 skrev:Visst kan du göra upp affären med Pelles fru.

Hon skall dock kunna visa upp en fullmakt från Pelle att hon har rätt att sköta affären.
Fullmakten skall innehålla vad hon får göra och inte göra.

Fullmakten skall vara underskriven av "Pelle-Jöns" och gärna bevittnad.
Kontrollera också att det inte finns restskulder på bilen.

Är du minsta misstänksam, avstå affären. Det finns fler bilar till salu.
Bättre att avstå än att bli blåst på pengar.

Lycka till

:D
Tackar för det!

Jag har ringt till bilfirman där bilen köptes och de säger att det inte finns något lån på bilen från dem, men samtidigt säger de att det kan finnas lån på bilen via någon bank, eller att bilen agerar säkerhet i annat lån. Hur tar man reda på sånt? man kan ju inte ringa runt alla banker o fråga?
av Addekarlsson
Skicka regnr till 71456 (kostar som ett vanligt sms) så ser du om det finns krediter på bilen.
Är det ett vanligt banklån på den, så ser du inte det, men inget du berörs av heller.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Funk
Det brukar även (skall..) stå i regbeviset om bilen är säkerhet för lån.

/Thomas

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]