Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Finns det något sätt att mäta spolarvätska fryspunkt?
Jag använder Biltemas koncentrerade sort, med innehåll :

Alcohol; Aqua; TEA-Lauryl Sulfate; ALCOHOLS, C9-11, ETHOXYLATED; MEK; ISOPROPYL ALCOHOL; Glycol; Denatium Benzonate.

Dock står det ju inte hur mycket det är av varje ingrediens, så det kanske är helt lönlöst att försöka mäta fryspunkt?
Får kanske helt enkelt tömma systemet och fylla på med känt blandningsförhållande om jag vill vara på säkra sidan i -25C.. ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du får väl slanga ur en skvätt av vätskan i en mugg och ställa in den i frysen. Då ser du om den klarar -18 iallafall :-)

Fyller du på med 50/50 sen så kryper fryspunkten successivt mot -30
20260202_163636.jpg
20260202_163636.jpg (81.01 KiB) Visad 108 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
Erik Å skrev: För 48 minuter sedan. Du får väl slanga ur en skvätt av vätskan i en mugg och ställa in den i frysen. Då ser du om den klarar -18 iallafall :-)
Tänkte också den tanken 👍.. Men det är tyvärr risk för åtminstone -25 dit jag ska..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om du inte har fullt i behållaren kan du ju slå på koncentrerad spolarvätska.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Frysen brukar väl gå att ställa på -25 om man känner för det.. :-D
av Okalettos
fjohan82 skrev: För 42 minuter sedan. Om du inte har fullt i behållaren kan du ju slå på koncentrerad spolarvätska.
Mjo.. Men det kan vara så att jag redan har för mycket koncentrat 😬.. Mer koncentrat försämrar ju isf det hela..
Jag får nog helt enkelt suga ut allt (och spara det till vårkanten) och fylla i 50/50 :party:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta prov ur spolarbehållaren, blanda i x % vatten så att fryspunkten förskjuts 7 grader uppåt, och kolla om vätskan fortfarande håller sig flytande i frysen i -18C
Eftersom jag älskar galna labbexperiment skulle jag ha gjort så.. Få se nu, hur mycket vatten ska man blanda i provet?
_fryspunkt.JPG
_fryspunkt.JPG (40.66 KiB) Visad 9 gånger

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]