Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tvättade bilen före jul och ställde in den i garage som håller ca +5c.
Kör lite som jag brukar så att bromsarna ska torka till men inte tillräckligt är jag rädd.
När jag efter ca två veckor ska köra ut bilen sitter höger bak fast, jag försöker köra bakåt och lite framåt men det släpper inte.
Jag lyckas hissa upp bilen bakifrån med domkraft och hjulet sitter inte helt fast utan flexar lite, se bifogad film.
Kunde inte ladda upp filmen men hjulet går att snurra ca 5mm fram och tillbaka och man hör ett metalliskt, knak och fjäderljud.
Bilen står tight mot väggen så jag kan inte lossa hjulet.
Någon som har någon idé om det är bromsbelägg och bromstrumman som tagit fast eller om det är något annat?
Jag tänker att om det vore det borde det sitta helt fast och inte flexa som det gör?
Om du kladdar något slags fett på insidan av en kraftig sopsäck och lägger den under det låsta hjulet så bör du kunna dra ut bilen ur garaget relativt lätt.. blir halkigt som tusan :-) jag gör så när jag ska justera hjulinställningen. Funkar antagligen inte så bra med dubbdäck.. :-/
Lär väl vara beläggen (eller backarna om du har trumbroms) som rostat fast på skiva eller trumma. Rycka/knacka brukar hjälpa.
Berätta hur det går.
Ps kondensavfuktare och några bordsfläktar i garaget gör underverk med att bromsa rostaktivitet.
Numera byter jag bromsskivor för att de är nerslitna till min-tjocklek, inte för att de är rostiga.. :-)
Och så slutar garaget att mögla invändigt också, ytterligare ett plus :party:
Bilar ska användas men så skön känsla att ha en av dem ståendes i garaget ren och fin när vägarna ute är fulla med snöslask och salt.
Men men facit i hand hade det varit bättre att kört med den så hade det inte rostat fast. :-)
Det är trumbromsar på den och när jag tänker efter är det nog mekaniken där inne man hör när man drar hjulet fram och tillbaka det lilla som går.
Yfront skrev:..så skön känsla att ha en av dem ståendes i garaget ren och fin när vägarna ute är fulla med snöslask och salt.
..när jag tänker efter är det nog mekaniken där inne man hör när man drar hjulet fram och tillbaka det lilla som går.
Precis, Volvon har stått inne två dygn i +5 och 67% rh, har kopplat in underhållsladdning nu. Ren och torr.
Den får nog stå inne i morgon också, skämmer jag bort min bil? ;-)

Bromsbackarna kan röra sig några millimeter hit och dit när inte bromscylindern eller handbromsmekaniken pressar dem mot trumman. Symptomet stämmer precis om de fastnat i trumman..
Problem löst!

En träklubba och en massa tålamod fick det att lossna till slut.
Nu har den fått ut och åka lite också och allt känns som vanligt i bromspedal och handbroms.

Oj hoppsan, gäller det verkligen 'blockv&au[…]

V50 T5 startar inte varm

Hallå! Vad var det för verkstad som fel[…]

På din allra flesta motorer finns en plugg a[…]

Tack @StefanN! Men lösningen är allts&ar[…]