Aleqz skrev: ↑Igår, 09:43
Volvo v70, -08. Yes, jag har drag
Det
brukar ligga ständig 12V på en av hylsorna i släpvagnskontakten och där samlas saltvatten som leder till korrosion och krypströmmar. Gör rent och spraya med universalolja.
I motorrummet ligger ständig batterimatning på både startmotor och generator på relativt oskyddade anslutningar vända framåt där vatten sprayas in genom kylaren. Gör rent och spraya olja. Fel i likriktaren på generatorn kan göra att den drar ur batteriet. Är det riktigt illa kan man känna att generator är ljummen då bilen stått över natten
Kylfläkten med relä har också möjlighet att köra fläkten efter att man stängt av tändningen och de sitter utsatta för saltspray vid kylaren.
Sen finns en möjlighet till, blir det fel på någon elektronikenhet så att den babblar på CAN-bussarna så kommer detta att väcka upp all annan elektronik som måste kolla om meddelandena var till dem..
Det är nog så att man får mäta strömförbukningen från batteriet och kolla att den går ner stegvis under de ca 10 minuter det tar tills all elektronik somnat in. Ska landa på något tiotal milliampere om allt är OK. Du har förstås kollat att inte någon kupebelysning förblir tänd när du lämnat bilen?
Och kollat att generatorn laddar, annars går ju batteriet sakta men säkert mot tomt..
Spänningen ska ligga någonstans runt 13.5-14.5V då motorn går.
Sitter i precis samma problematik själv, batteriet var tomt i förrgår morse.

Händer en gång vartannat år typ, helt oförklarligt. Har beställt en USB-laddare med inbyggd voltmeter som man sätter i 12V-uttaget. Då får jag koll på laddningen
Strömmätning: Sätt mätsladdarna i multimeterns "Ampere"- och "noll"-uttag och välj mätområde ca 200 mA DC. Lossa muttern på batterikabelskon utan att lyfta den. Håll ena mätspetsen mot toppen på batteripolen och den andra mot kabelskon samtidigt som man lyfter kabelskon från polen. Tre händer är klart bra att ha här
Kolla på ampere-metern, strömmen borde ligga runt 10-50 mA. Tryck ner kabelskon på batteripolen och dra fast
Lyfter man av kabelskon först och ansluter ampere-metern sen får man dels en otrevlig strömpuls genom amperemetern, dels startar all elektronik om och det tar uppemot en kvart innan allt gått ner i sovläge igen. Bättre alltså att ha ampere-metern inkopplad redan när man bryter kretsen. Sen tenderar bil och radio att glömma inställningar när strömmen varit borta, ännu ett skäl att inte bryta strömmen helt.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..

Ny kupefläkt sen några dar tillbaka
