Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1612757
Hej, skulle fylla på olja för några veckor sedan och spillde lite vid sidan av, torkade upp det värsta och tänkte inte mer på det.

Batteriet började ladda ur efter 2 dagar så tänkte att det va kasst och köpte ett nytt, men även det laddar ur på några dagar.

Kollade mer noggrant nu och såg att det va en hel del olja som runnit ner över motorn och i vissa kontakter låg det till och med olja när jag kollade i dom.

Kan det höra ihop och hur rengör jag det på bästa sätt isåfall?
#1612760
Ren ny olja leder inte ström så det är förmodligen något helt annat fel som tömmer batteriet.
Vad har du för bil? Har du drag? Var det i samband med regn som problemet började?
Prova med tops för att få upp spilld olja där du inte får plats med trasor.
#1612764
Erik Å skrev: Igår, 09:36 Ren ny olja leder inte ström så det är förmodligen något helt annat fel som tömmer batteriet.
Vad har du för bil? Har du drag? Var det i samband med regn som problemet började?
Prova med tops för att få upp spilld olja där du inte får plats med trasor.
Det började inte i samband med regn vad jag kan minnas. Kan man felsöka med multimeter på något sätt ifall det drar tjuvström?
#1612768
Aleqz skrev: Igår, 09:43 Volvo v70, -08. Yes, jag har drag
Det brukar ligga ständig 12V på en av hylsorna i släpvagnskontakten och där samlas saltvatten som leder till korrosion och krypströmmar. Gör rent och spraya med universalolja.
I motorrummet ligger ständig batterimatning på både startmotor och generator på relativt oskyddade anslutningar vända framåt där vatten sprayas in genom kylaren. Gör rent och spraya olja. Fel i likriktaren på generatorn kan göra att den drar ur batteriet. Är det riktigt illa kan man känna att generator är ljummen då bilen stått över natten

Kylfläkten med relä har också möjlighet att köra fläkten efter att man stängt av tändningen och de sitter utsatta för saltspray vid kylaren.

Sen finns en möjlighet till, blir det fel på någon elektronikenhet så att den babblar på CAN-bussarna så kommer detta att väcka upp all annan elektronik som måste kolla om meddelandena var till dem..
Det är nog så att man får mäta strömförbukningen från batteriet och kolla att den går ner stegvis under de ca 10 minuter det tar tills all elektronik somnat in. Ska landa på något tiotal milliampere om allt är OK. Du har förstås kollat att inte någon kupebelysning förblir tänd när du lämnat bilen?
Och kollat att generatorn laddar, annars går ju batteriet sakta men säkert mot tomt..
Spänningen ska ligga någonstans runt 13.5-14.5V då motorn går.

Sitter i precis samma problematik själv, batteriet var tomt i förrgår morse. :-/ Händer en gång vartannat år typ, helt oförklarligt. Har beställt en USB-laddare med inbyggd voltmeter som man sätter i 12V-uttaget. Då får jag koll på laddningen :-)

Strömmätning: Sätt mätsladdarna i multimeterns "Ampere"- och "noll"-uttag och välj mätområde ca 200 mA DC. Lossa muttern på batterikabelskon utan att lyfta den. Håll ena mätspetsen mot toppen på batteripolen och den andra mot kabelskon samtidigt som man lyfter kabelskon från polen. Tre händer är klart bra att ha här :-D
Kolla på ampere-metern, strömmen borde ligga runt 10-50 mA. Tryck ner kabelskon på batteripolen och dra fast

Lyfter man av kabelskon först och ansluter ampere-metern sen får man dels en otrevlig strömpuls genom amperemetern, dels startar all elektronik om och det tar uppemot en kvart innan allt gått ner i sovläge igen. Bättre alltså att ha ampere-metern inkopplad redan när man bryter kretsen. Sen tenderar bil och radio att glömma inställningar när strömmen varit borta, ännu ett skäl att inte bryta strömmen helt.
#1612799
Erik Å skrev: Igår, 12:10
Aleqz skrev: Igår, 09:43 Volvo v70, -08. Yes, jag har drag
Det brukar ligga ständig 12V på en av hylsorna i släpvagnskontakten och där samlas saltvatten som leder till korrosion och krypströmmar. Gör rent och spraya med universalolja.
I motorrummet ligger ständig batterimatning på både startmotor och generator på relativt oskyddade anslutningar vända framåt där vatten sprayas in genom kylaren. Gör rent och spraya olja. Fel i likriktaren på generatorn kan göra att den drar ur batteriet. Är det riktigt illa kan man känna att generator är ljummen då bilen stått över natten

Kylfläkten med relä har också möjlighet att köra fläkten efter att man stängt av tändningen och de sitter utsatta för saltspray vid kylaren.

Sen finns en möjlighet till, blir det fel på någon elektronikenhet så att den babblar på CAN-bussarna så kommer detta att väcka upp all annan elektronik som måste kolla om meddelandena var till dem..
Det är nog så att man får mäta strömförbukningen från batteriet och kolla att den går ner stegvis under de ca 10 minuter det tar tills all elektronik somnat in. Ska landa på något tiotal milliampere om allt är OK. Du har förstås kollat att inte någon kupebelysning förblir tänd när du lämnat bilen?
Och kollat att generatorn laddar, annars går ju batteriet sakta men säkert mot tomt..
Spänningen ska ligga någonstans runt 13.5-14.5V då motorn går.

Sitter i precis samma problematik själv, batteriet var tomt i förrgår morse. :-/ Händer en gång vartannat år typ, helt oförklarligt. Har beställt en USB-laddare med inbyggd voltmeter som man sätter i 12V-uttaget. Då får jag koll på laddningen :-)

Strömmätning: Sätt mätsladdarna i multimeterns "Ampere"- och "noll"-uttag och välj mätområde ca 200 mA DC. Lossa muttern på batterikabelskon utan att lyfta den. Håll ena mätspetsen mot toppen på batteripolen och den andra mot kabelskon samtidigt som man lyfter kabelskon från polen. Tre händer är klart bra att ha här :-D
Kolla på ampere-metern, strömmen borde ligga runt 10-50 mA. Tryck ner kabelskon på batteripolen och dra fast

Lyfter man av kabelskon först och ansluter ampere-metern sen får man dels en otrevlig strömpuls genom amperemetern, dels startar all elektronik om och det tar uppemot en kvart innan allt gått ner i sovläge igen. Bättre alltså att ha ampere-metern inkopplad redan när man bryter kretsen. Sen tenderar bil och radio att glömma inställningar när strömmen varit borta, ännu ett skäl att inte bryta strömmen helt.
-02.2 låg det på nu när jag mätte med 200mA
Vet inte om jag gjorde rätt dock?
#1612803
Den röda kabeln ska antagligen sitta i vänstra uttaget när du använder 200mA om man ska tro märkningen. Ovanlig konstruktion.. strömmätning brukar alltid ha ett eget uttag, annars blir det ju kortslutning om man råkar vrida ratten samtidigt som man mäter spänning :-/

Sitter röda kabeln i "10A"-uttaget funkar antagligen bara 10A-läget på ratten. Prova detta läge först, borde vara säkrast för instrumentet om det faktiskt är en hög strömförbrukning. Får man närapå noll på displayen så går man över till ett känsligare mätområde dvs 200mA

Minustecknet lär försvinna om mätspetsarnas får byta plats..
I och med att sladden satt i fel uttag mätte instrumentet antagligen fel med en faktor 50 (10A/200mA). 2.2 skulle tyda på en förbrukning på ca 110mA. I högsta laget om allt i bilen hade somnat in, borde vara under 50mA.
110 mA tömmer ett 60Ah batteri på (60 / 0.11) = 540 timmar dvs 23 dygn. Inget problem om man använder bilen dagligen i och för sig.
Det här tyder snarare på att generatorn inte laddar ordentligt, mät batterispänningen när motorn går.
Ha INTE kvar multimetern ställd på mA eller kabeln i 10A-uttaget bara när du sätter mätspetsarna mellan polerna. Då ryker säkringarna i instrumentet ;-)
#1612804
Erik Å skrev: Igår, 20:49 Den röda kabeln ska antagligen sitta i vänstra uttaget när du använder 200mA om man ska tro märkningen. Ovanlig konstruktion.. strömmätning brukar alltid ha ett eget uttag, annars blir det ju kortslutning om man råkar vrida ratten samtidigt som man mäter spänning :-/

Sitter röda kabeln i "10A"-uttaget funkar antagligen bara 10A-läget på ratten. Prova detta läge först, borde vara säkrast för instrumentet om det faktiskt är en hög strömförbrukning. Får man närapå noll på displayen så går man över till ett känsligare mätområde dvs 200mA

Minustecknet lär försvinna om mätspetsarnas får byta plats..
I och med att sladden satt i fel uttag mätte instrumentet antagligen fel med en faktor 50 (10A/200mA). 2.2 skulle tyda på en förbrukning på ca 110mA. I högsta laget om allt i bilen hade somnat in, borde vara under 50mA.
110 mA tömmer ett 60Ah batteri på (60 / 0.11) = 540 timmar dvs 23 dygn. Inget problem om man använder bilen dagligen i och för sig.
Det här tyder snarare på att generatorn inte laddar ordentligt, mät batterispänningen när motorn går.
Ha INTE kvar multimetern ställd på mA eller kabeln i 10A-uttaget bara när du sätter mätspetsarna mellan polerna. Då ryker säkringarna i instrumentet ;-)
Hur ska jag ha instrumentet inställt när jag mäter spänningen när bilen är igång?
14.46 fick jag det till när jag mätte med bilen igång

Blev ett mellanbyte av olja och filter idag. Man […]

.. fick ett litet utslag på kompressor/A[…]

Såg någon Youtube video i då ang[…]

Leverans av XC60 i juni 2025

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]