Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Är det någon som har något att säga om Vakuumtestare/bromsluftningsset för att avlufta bromssystem?
Biltema har ett set artnr. 15-1382 för 699kr (känns dyrt jämfört med försäljningsställen på nätet, men biltemas kanske håller hyfsat bra kvalitet)..
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040925
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen har skrivit här än..
Ser att Mekonomen också har en (både vakuum och tryck iofs), men börjar bli väldigt dyrt (men om den håller hög kvalitet och håller typ livet ut så kan det ju vara värt 1800kr)..
https://www.mekonomen.se/vakuum-amp-try ... gIgA_D_BwE

Det märkliga med vakuumpumpar som t ex dessa, är att de aldrig verkar specas vilket undertryck de kan uppnå.. Märkligt, med tanke på att det finns en mätare.. Visst, man skulle ju kunna tänka sig att om mätaren går ner till 0,2bar (-0,8barg) så är det kanske det den är tänkt att klara..
Är inte en "övertrycks"-luftare á la Luftman smartare, speciellt om man tänker köpa en kompressor :-D
Erik Å skrev: ons 26 mar 2025, 16:45 Är inte en "övertrycks"-luftare á la Luftman smartare, speciellt om man tänker köpa en kompressor :-D
Mjo 😉.. Jag är i valet och kvalet som du förstått.. Har alltid önskat en kompressor, men i hela livet lyckats att inte skaffa en 😇.. Och/men en manuell undertryckspump vore trevligt, om den fungerar bra och kan ge ett hyfsat flöde vid avluftning som tar med sig eventuell luft från huvudcylinder (och abs-enhet)..
Båda dessa lockande alternativ kan dock gå om intet.. Har nyss läst om en annan möjlig lösning, som nån annan Erik skrev om för ca 20år sedan i v70-forumet.. Håll utkik :party:
I och för sig behöv ingen kompressor för att driva en Luftman. Jag lånar luft från säsongsdäcken jag inte använder för tillfället och blir de tomma så pumpar jag med kompressor eller handpump. Andra går ju till gymmet :-D
Erik Å skrev: ons 26 mar 2025, 17:36 I och för sig behöv ingen kompressor för att driva en Luftman. Jag lånar luft från säsongsdäcken jag inte använder för tillfället och blir de tomma så pumpar jag med kompressor eller handpump. Andra går ju till gymmet :-D
Så kan man göra, tycker dock att det verkar lite olustigt att trycksätta behållaren.. Men det kanske är helt ofarligt om man håller sig på högst 0,5bar(g) i utgångsläget 🤔..?
Gym är lite överskattat ja ;-)..
Jag har reduceringsventil till Luftman, ska man lufta är 1.5 bar rätt lagom. Blir lagom flöde genom luftnippeln.
Vill man motionera kolvar och använda luftman till att trycka ut dem så kan man gå upp till ca 2 bar. Men särskilt mycket mer än så gillar nog inte bromsvätskebehållaren...
Är bromspedalen fast och imte fjädrande är där ingen luft kvar.
När jag "trycker" ut bromsvätskan med tryckluft är jag aldrig även 0,5 kg. Tror säkert arr behållaren tål mer, men det behövs inte mer
lennarte skrev: fre 28 mar 2025, 19:54 Är bromspedalen fast och imte fjädrande är där ingen luft kvar.
När jag "trycker" ut bromsvätskan med tryckluft är jag aldrig även 0,5 kg. Tror säkert arr behållaren tål mer, men det behövs inte mer
Hej Lennart 🙂 och tack för svaret.. Kika gärna på tråden nedan 👍🙂
viewtopic.php?f=31&t=184465&p=1605550#p1605550

Mvh 🙂
Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]

Har du provat att värma på ytterkoppen?[…]

Tunna repor på dörr

Autosol är smått magiskt; grov- och fin[…]

Trasig lampa, takbelysning

Sitter med clips. In med verktyg under kanten och […]