Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Knutkors
Hej

Jag är nyfiken på microfiche och tänker då på de microfiche-blad/kort som användes inom fordonsbranschen förr. Kanske finns det någon här som har arbetat med dem då de var i bruk.

När började de användas och när slutade de användas? Gissar att det varierade mellan olika fordonstillverkare. Ge gärna några exempel.

Gick man från papperskataloger till microfiche och sedan till datorer? Eller fanns det något annat system där emellan?

Var det enbart reservdelskataloger eller fanns det även verkstadshandböcker och annat på microfiche?

Om jag förstått det rätt så är microfiche en typ av mikrofilm och kan ha olika mått. Men att det i fordonsbranschen endast användes de typ av blad som var ca 10x15 cm?

Har sett att det finns samma typ av blad men med olika antal bildrutor. Tex att Volvos blad på 80-talet kunde ha 15 vågräta rutor och 14 lodräta. Medan Mercedes kunde ha 22 vågräta rutor och 12 lodräta. Om yttermåtten på dessa var samma (en standard) så måste det väl innebära att Mercedes bildrutor var mindre.
Behövde man då 2 olika Microfiche-läsare, även om bladen fysiskt hade samma yttermått?
Annars blir väl proportionerna fel på skärmen?

Många frågor blev det.
Har sökt information om detta på nätet. Men hittar inte mycket alls. Därför tänkte jag att det på denna sida måste finnas några som har kunskap på området.
Anekdoter och historier från verkstadstiden är också kul att höra!
Användarvisningsbild
av Jallemet
Minns att bibblan hade det på 70- och 80-talet, så jag tänker att dom som jobbade med det OCH har kunskap om det borde vara 60+ idag.

Så jag tänker, börja med biblioteket och forska i vilka tillverkare det fanns av själva korten och ta dig fram den vägen.
av Knutkors
Jag har varit på några bibliotek och pratat med dem.
De yngre kliade sig i huvudet och hade ingen aning om vad jag pratade om. Någon av de äldre förstod i alla fall vad det var, men kunde inte minnas några detaljer kring typ av läsare eller format av mikrofilm. Sen undrar jag om det verkligen var samma typ av microfiche som användes på biblioteken. Var inte dessa på rulle tro?

Det är ju egentligen bara microfiche som rör fordonsbranschen jag frågar om. Dvs en ganska smal/detaljerad inriktning på ämnet microfiche. Så jag kan ju inte förvänta mig att en bibliotekarie kan svara på sådant. Det är nog bara de som då jobbade på verkstäder eller på verkstädernas reservdelsförsäljning som vet. Eller någon privatperson som har räddat gamla microfiche och har några liggandes.
Tror att de fortfarande fanns kvar i bruk på verkstäderna till sent 90-tal/tidigt 2000-tal, då jag tror att datorerna ersatte dem. Så det är ju i så fall inte så länge sedan. Skiftet i tid varierade säkert beroende på bilmärke/verkstad.
av Knutkors
Glömde skriva att jag såklart frågat på några bilverkstäder innan biblioteken, men även där kliade de sig i huvudet. Jag får försöka hitta någon bilverkstad med äldre personal.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Auktioner, Google och bilfirmor centralt. Har du tur kanske någon tjänsteman vet när grejerna skrotades eller hur avyttringen gick till.

På Tradera och eBay finns mycket vintage kring bilar.
Screenshot_2025-02-22-11-22-06-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2025-02-22-11-22-06-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg (45.91 KiB) Visad 817 gånger
av Knutkors
Pratade med en bilverkstads reservdelsavdelning och de tror att övergången från microfiche till datorer skedde kring år 2000, men att Microfiche-läsarna stod kvar några år in på 2000-talet.

Så jag har väl delvis fått svar på mina frågor.
Men jag är fortfarande nyfiken på vilka typer av läsare och format på microfiche som användes. Samt annan information om någon vill dela med sig. Det har ju inte gått så många år, så någon här borde väl minnas.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]