Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tydligt
Hej bilintresserade!

Jag hoppas få lite hjälp av någon kunnig person då jag tyvärr inte besitter kunskap, men vilja att lösa har jag. Jag ber i förväg ursäkt för termer eller ord som kanske inte stämmer.

Jag har en Opel Insignia 2011.
Har haft det väldigt kallt några dagar och har inte använt bilen så mycket. Tidigare i veckan skulle jag åka och handla och upptäckte att jag inte kunde låsa upp bilen men knappen. Inte heller via nyckelhålet. Fick tips av en bekant att koppla sladd mellan opeln och en annan bil via släpvagnsuttag, sagt och gjort - det funkade för att få lite ström i bilen så jag kunde låsa upp den. Köpte ett nytt bilbatteri och bilen funkade som den skulle fram och tillbaka till jobbet dagen efter (45 min enkelväg). Två dagar senare uppstår samma bekymmer, jag kopplar sladd mellan bilarna återigen och kommer in i bilen. Batteriet verkar vara urladdat återigen och nyckeln har nu fastnat i tändningslåset. Misstanke om att något snor ström även fast bilen inte används (som sagt, jag är ingen expert på detta, jag gissar bara).

Jag har nu satt på laddning på batteriet då batteriet indikerade att det var dött.

Är det någon som har tips på vad jag ska göra eller vad jag kan undersöka för att hitta felkälla?

Mvh Jennie
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att generatorn laddar ordentligt. Detta mäter man med en digitalvoltmeter över batteripolerna eller på något annat bra ställe där man kommer åt 12V.
När motorn går ska spänningen gå upp till ca 14V efter ett tag och stabilisera sig där förutsatt att batteriet inte är väldigt dåligt laddat. Då tar det längre tid. Men har du haft batteriet på laddning externt ska det bli 14V nästan direkt. Okej säg 13.5-14.5V. :-) Ligger spänningen kvar på 12V så är det fel på generatorn och batteriet töms efterhand

Sen kan det förstås vara något som drar tjuvström och tömmer batteriet då bilen står parkerad.
Intressant att det tydligen finns 12V på ett stift i släpvagnskontakten, där samlas salt, fukt och smuts som kan ge krypströmmar. Testa att skrubba rent med diskborste eller liknande och spraya universalolja i kontakten, den driver ut fukt.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]