Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
https://carup.se/vill-forbjuda-led-lamp ... pa-ett-ar/
"Snubblade" på denna artikel om LED-lampor. Om jag läst rätt gåller detta inte original monterade.
Jag kan inte annat än hålla med, vissa man möter bländar ordentligt. Men man kan ju inte se vid möte om det är original eller eftermonterat........
Provade för några år sedan LED-H4 lampor i 745-an, fick aldrig någon ljusbild på väggen, men det blev väldigt bra halvljus. Körde bara en kväll med dom
av Lövet
En samling knasbollar som skrivit under den där listan möjligen. Bilar med originalmonterade LED har korrekt ljusbild och bländar inte. Det betyder förstås inte att naturlagar som att "om du möter en bil på ett krön så kan du få en annan bils lampor på dig ett tag" är upphävda. I körskolan fick jag lära mig att titta förbi bilen på högersidan men det verkar många ha väldigt svårt med.

Eftermonerade LED i reflektorer som inte är gjorda för det, host host Volvo 740, är förstås en helt annan sak men det är redan olagligt.
Användarvisningsbild
av Funk
Som noterat , efterkonvertering med generiska lampor blir till 99% dåligt då det just ar anpassningan av brännpunkten som varier kraftigt. Osram däremot har kollat och mätt och därmed fått till en referenslista som verkar funka.

Britterna då, nja det finns en liten poäng då det mot regnvåta vägbanor faktiskt kan bli lite mer ströljus, om det andra stämmer om fler olyckor är jag tveksam till..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev: tor 16 jan 2025, 08:19 Som noterat , efterkonvertering med generiska lampor blir till 99% dåligt då det just ar anpassningan av brännpunkten som varier kraftigt. Osram däremot har kollat och mätt och därmed fått till en referenslista som verkar funka.

Britterna då, nja det finns en liten poäng då det mot regnvåta vägbanor faktiskt kan bli lite mer ströljus, om det andra stämmer om fler olyckor är jag tveksam till..

/Thomas
LEDen ger väl i praktiken på gamla bilar, 2-3 ggr så mycket som en halogen, speciellt som den inte är känslig för spänningsfall så som det oftast är i gamla bilar och därför ar avskärmingen lika mycket viktigare. på en ny fräsch bil är skillnaden mindre

Tyvärr fungerar det ju bara i labbet, (Ja jag har faktisk jobbat i ett sådant test) Regndroppar på glaset, regndroppar i luften, dimma i luften och våt vägbana kan man inte göra något åt så där ökar bländningen lika mycket som ljusstyrkan i strålkastaren ökar, tråkigt nog.
av vjohnj
Kanske ålder/synfel som gör lite också. Vet folk som gnäller över nya vägskyltar för det är så "starka" reflexer på dom.
Men klart ju varmare kelvin = gul/rödljus bländar kanske inte lika mycket som vittljus
Användarvisningsbild
av lennarte
Det påstås att om man själv har svagt ljus upplevs möta de ljus starkare. Jag "uppdaterade" mitt ljus för några år sedan med några reläer och ström direkt från generatorn. Resultatet blev 100% mer ljus, och jag har numera vitt ljus frammåt (Biltemas Premium H4) . Men det är ändå ljusår (!!!) sämre än vad frugans Subaru (original LED ljus) har. Men ändå upplever jag det störande att möta bilar med LED-ljus. Framför allt eftermonterade. Och definitivt alla lastbilar och liknande med ett 20-tal "positions ljus", reklamskyltar m.m..........
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: ons 22 jan 2025, 18:23 .., och jag har numera vitt ljus frammåt (Biltemas Premium H4) . Men det är ändå ljusår (!!!) sämre än vad frugans Subaru (original LED ljus) har. ..
Varför använder du Biltemas lampor då, de brukar ligga i bottenskiktet i tester.. :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:
lennarte skrev: ons 22 jan 2025, 18:23 .., och jag har numera vitt ljus frammåt (Biltemas Premium H4) . Men det är ändå ljusår (!!!) sämre än vad frugans Subaru (original LED ljus) har. ..
Varför använder du Biltemas lampor då, de brukar ligga i bottenskiktet i tester.. :-/
Vet inte vilket bottenskikt du menar, dom lyser bra bra och det stod Orsram på paketet. Det är några år sedan nu men jag kör sällan med halvljus på, använder dimljusen på dagtid
Användarvisningsbild
av lennarte
Har beställt Peugot 205,106 och 306 original kopior av DRL/dimljus från AliExpress. . I beskrivningen står det både LED och H3. Ska bli spännande att att se vad jag får. Dessa ska ersätta Volvo Original dimljus som för måånga år sedan rostade sönder och samman och ersattes av Biltema dimljus (H3) som fungerat kanon som vad vi idag kallar DRL ljus. Dom är alltså tända alltid (med bakljus). Tyvärr har jag fått stenskott i det ena, och har letat (förtvivlat) sista året efter något liknande. Finns bara runda LED dimljus och (faktiskt) Volvo Original kopior. Ska bli spännande att se vad jag får...... Koatade 352,32 kr inkl. Frakt och svensk moms. Volvo Original kopior kostar 700 till 1000 kr styck

Besök din ÅF. Det är mjukvarurelat[…]

Vild gissning här, men tänker mig skevt […]

Få som haft elbil idag är missnö[…]

Vänster motor/dämpare på v&ari[…]