Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tilly
Hej

Jag köpte för ett tag sedan motorolja i lösvikt i egna dunkar där säljaren klistrade etiketter på dunkarna med vad som är i. Tre dunkar med olika oljor för olika bilar. Nu i efterhand inser jag att dunkarna har förväxlats så att fel etikett sitter på fel dunk. Jag är säker på en av dem men de två andra är precis likadana så där är det svårare. I en av dem är det helsyntet och den andra halvsyntet. Finns det någon chans att skilja på dessa? Det kanske är helkört men jag tänkte att mineralolja kanske har något kännetecken som inte syntetolja har eller tvärtom. Lukt, färg??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Slå en skvätt av de två oljorna i varsin pappmugg och ställ dem i frysen.
Du lär se vilken som är helsyntet efter en stund, den som går att hälla ut :-)
av Tilly
Det var en bra idé. Ännu bättre var att jag hittade en gammal dunk med lite kvar av en typ som är samma som en av de nya. Det innebär ju att man kan frysa in tre muggar och se vilken som avviker då de två andra bör vara helt lika.

Jag kunde dock konstatera att nej, det går inte att se eller känna någon skillnad genom att titta och lukta. Även här borde man ju annars kunna ha kört "en ska bort" men det kan jag inte se.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Intressant, berätta hur det går :-)
av Tilly
Efter att ha provat att frysa in oljorna både i muggkvantitet och droppkvantitet så kan jag bara konstatera att jag inte är ett dugg klokare nu än innan. Så jag ger upp detta och gläds åt att motorerna som skall ha dessa drycker inte direkt är kända för att vara känsliga.

Delsyntet (Q8 Formula Advanced 10W-40) var tänkt för min 240 med B21-motor som bara går i sommartemperaturer.
Helsyntet (Q8 Formula Excel 5W-40) var tänkt för min 740 med B230A som jag kör till Härjedalen med ibland på vintern.

Nu blir det till att chansa. 240:n är nog nöjd med vilket som. Däremot är väl kanske inte 10W-40 helt optimalt i 740:n om det skulle vara riktigt kallt men jag har bensinmotorvärmare som används i så fall så det går nog fint. Även halvsynteten är förmodligen mycket, mycket bättre än de oljor som fanns när dessa bilar var nya.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är du säker på att det inte är samma olja i dunkarna? Du borde se rejäl skillnad på delsyntet 10W-40 och helsyntet 5W-40 när de stått i frysen :-)
av Tilly
Nja, egentligen inte. Jag såg inte själv när just de dunkarna pumpades upp men det var det jag beställde och det som de tog betalt för. I så fall har jag fått 5W-40 i båda då den beter sig precis lika som den som jag hade sedan tidigare och den vet jag är helsyntet 5W-40.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du har just avslöjat årtusendets oljebluff :-D :P :-o
av Tilly
Men jag har ju i så fall tjänat på det. Jag har ju en gammal dunk med helsyntet 5W-40 som referens så i så fall har jag ju fått det i båda och betalat för delsyntet i den ena.

Eller menar du generellt? Det där med motoroljors prestanda och evidensen för det är ju milt uttryckt en ganska grumlig vetenskap. :-D

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]