Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av IngMar
#1595056
Vi bytte multiremmen på en volvoverkstad för 8 månader sen. Remmen gick sen av under färd vilket resulterade i totalt motorhaveri. Via försäkringsbolaget blev vi bärgade till närmsta volvoverkstad, där bilen en v70xc, står än idag, efter 7 veckor. Vi fick även hyrbil.
Volvo lämnar garanti på arbeten och reservdelar, dit remmar hör, i 12 månader. Men i vårt fall säger ”Volvo” att remmen gick av p.g.a. en sten kilat in sig!!?? Eller att en mus hade gnagt på remmen!!?? Vi kan ju säga att remmen var gammal och torr. Oavsett anledning till rembrott, borde garantin gälla. ”Volvo” kan ju inte bevisa anledningen till att remmen gick av.
Hur ska vi få rätt mot ”Volvo”? Det har blivit en kamp mellan David och Goliat. Alla vet hur den slutar.
Är någon som har liknande erfarenhet?
Användarvisningsbild
av Derank
#1595059
Du får dra det till ARN om du ska försöka få rätt, en bekant till mig råkade ut för samma sak förra året på en V70 2009, servad på bilbolaget i Sundsvall sedan ny, kamremmen brast 10mån efter bytet, de tog inte på sig ett smak, det kunde finnas så många orsaker bla bla bbla.

Men du kan ju alltid dra det till kundrelationsansvarige på verkstaden först, och få ett utlåtande därifrån
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595063
Märkligt att det inte finns en enda rimlig förklaring till alla dessa remhaverier. Stenar och möss haha..
Hur kraftig är generatorn egentligen, överbelastar den helt enkelt remmen när man kör maxlast med all elvärme på?

Sen skulle jag betrakta det som ett konstruktionsfel från Volvos sida att en multirem som går av kan ta med sig kamremmen och orsaka motorhaveri. Mig veterligen kan detta inte hända på de äldre motorerna, det sitter kåpor emellan..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1595067
Erik Å skrev:Mig veterligen kan detta inte hända på de äldre motorerna, det sitter kåpor emellan..
Jo då, kan kan det... Väldigt ovanligt, men har hänt mer än 1 gång. Med tillräckligt med "snärt" slår remmen sönder kåporna, bitar faller in till kamremmen, fastar, kamrem kuggar över, motorbyte nästa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595071
Ser två möjliga förklaringar till motorhaverierna:
1. Felkonstruerade skyddskåpor plus underdimensionerad rem som inte tål ett specifikt men faktiskt förekommande driftsfall (gruskorn borde ingå där men okej inte möss :-) )
2. Felkonstruerade skyddskåpor plus ett (systematiskt) materialfel på remmen som gör att den brister långt innan förväntad livslängd är passerad
av IngMar
#1595074
En liten lättnad att läsa svaren… ARN, eller så får vi bita i det sura äpplet, och se oss besegrade
av Okalettos
#1595084
IngMar skrev: lör 16 nov 2024, 09:25 En liten lättnad att läsa svaren… ARN, eller så får vi bita i det sura äpplet, och se oss besegrade
Hej,
Utgångspunkten är att bevisbördan (inte spekulationsbördan) ligger på verkstan..
Tar du det hela till ARN så behöver verkstan (med starka bevis) redogöra för hur de tror att rem-brottet kunnat ske.
Skulle verkstan lyckas påvisa en skada på remmen som högst troligt orsakats av en mus eller råtta och som därtill sannolikt är orsaken till rem-brottet, så är det inte mycket att göra tror jag.. Men för övriga tänkbara scenarier, t ex om en sten kommit in på fel ställe, så ökar chansen rejält att ARN ska gå på din linje, helt eller åtminstone delvis.
Mvh :)

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]