Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1593952
Mekar en hel del bil hemma i garaget, bl.a. bromsar och liknande.
Jag har varit lite motståndare till mutrerknack än så länge. Visst verkar det smidigt, men jag gillar att "känna" hur skruvar och muttrar sitter när jag gängar loss dom. Dels för att veta ungefär hur hårt dom satt, men även om gängan går trögt eller liknande. Efter att nu ha sneddragit sönder en alldeles för hårt dragen hjulbult så börjar jag fundera på att skaffa en tryckluftsdriven mutterknack. Jag har en enkel kompressor på 25 l / 8 bar.
När jag kikar på biltema hittar jag t.ex. art 15-017, som påstås ha ett vridmomemnt på 1355 Nm!
Någon som har efarenheter av denna / liknande?
Klarar den verkligen så högt moment?
Ni som har mutterknack, är det värt det? Hur mycket använder man den?
Maskinen ser ju så otymplig ut så jag undrar i hur många situationer man verkligen kan ha användning av den..
#1593960
Den där är ju för 3/4" hylsor, finns ingen anledning om man inte ska dra lastbilshjul. Räcker med maskin för 1/2" hylsor. Min knack ligger på runt 900Nm har i princip aldrig gått bet med några personbilshjul. Dock kräver dessa maskiner en rejäl kompressor för att orka fullt ut.
Idag så är batteridrivna knackar nästan bättre än luftdrivna och man blir friare.
Om det är värt, så är svaret ja alla dagar i veckan, inget att snacka om.
#1593970
Mutterknack är guld värd. Men den går såklart inte använda till precis allt. Dels pga. platsbrist och dels pga. att det är (relativt) lätt hänt att man drar av bulten istället...

Jag kör dock batteridrivet, dyrare sett till maskin, men då slipper man ju eländet med att dra fram slang och oväsendet ifrån kompressorn. Jag använder min överallt det går. Så hur mycket man använder en mutterknack beror ju väldigt mycket på vad det är för jobb man gör på bilen - och hur ofta. Skruvar man mest motor så är väl inte mutterknack det mest lämpliga verktyg, skruvar man lagom rostig hjulupphängning kan det vara desto mer lämpligt med knack.
#1593979
Jag köpte en tidigare men kompressorn var underdimensionerad så jag bytte kompressor men har aldrig använt knacken, klarar majoriteten med hävstång och värme.

Inbillar mig att jag skulle spara marginellt med tid eftersom det ska släpas slang, nästa inköp blir i så fall en batteridriven.
#1593985
Köp batteri. 25L är minst 60 för lite om du ska orka med tryckluft.
Jag har en milwaukee m18 fmtiw2f12 som drar 745 och lossar 881nm
Så länge ingen vilde drar hjulen med fel nm funkar den helt utmärkt. Den större dragaren (ca 1500nm) är förstås bättre allsidigt eftersom man kan ställa kraften (går på båda) men den är mycket tyngre och klumpigare.
#1594011
Jag har en 1/2” mutterknack till min alldeles för lilla kompressor. Men det funkar bra för att slå loss muttrar, brukar inte orka använda den vid hjulbyte men den är guld värd på svänghjulsmuttrar och sånt när det är svårt med mothåll. Även i upphängningen när det är rostigt och man vill köra lite fram och tillbaka för att lossa. Kan vara smidigt att köra den på lätt kraft tillsammans med avdragare ibland.

En elektrisk är nog ett bra val men den tryckluftsdrivna är rätt smidig i storleken i sin tur
#1594047
Jag har en 5 hk kompressor ställd på 8 kg tryck, ingen leksak att rulla fram och tillbaka. "ordinär" mutter maskin, c:a 20 år gammal med 4 olika läge för moment. 4:an för att lossa och 1:an får att dra åt. Har "gott bet" nära gånger, men då har det behövts ett långt ledhandtag men en dryg meter rör till det. Jag drar alltid efter mutterdragaren med moment nyckel. Har aldrig tänkt tanken att skaffa en batteri maskin. Svågern köpte en batteri maskin för något år sedan (mycket nöjd), men han har bara en "leksakskomptessor" (mindre än 1 hk)
Wifi Hotspot

Jag har tittat på några såna l&o[…]

Hej, Någon som bytt ut orginal haloge[…]

Byte av kupefläkt.

Sorry för sent svar. Allt funkar som de ska o[…]

D4 VEA dricker olja

Ja, nu är det bara den delen kvar. Använ[…]