- sön 03 nov 2024, 20:43
#1593952
Mekar en hel del bil hemma i garaget, bl.a. bromsar och liknande.
Jag har varit lite motståndare till mutrerknack än så länge. Visst verkar det smidigt, men jag gillar att "känna" hur skruvar och muttrar sitter när jag gängar loss dom. Dels för att veta ungefär hur hårt dom satt, men även om gängan går trögt eller liknande. Efter att nu ha sneddragit sönder en alldeles för hårt dragen hjulbult så börjar jag fundera på att skaffa en tryckluftsdriven mutterknack. Jag har en enkel kompressor på 25 l / 8 bar.
När jag kikar på biltema hittar jag t.ex. art 15-017, som påstås ha ett vridmomemnt på 1355 Nm!
Någon som har efarenheter av denna / liknande?
Klarar den verkligen så högt moment?
Ni som har mutterknack, är det värt det? Hur mycket använder man den?
Maskinen ser ju så otymplig ut så jag undrar i hur många situationer man verkligen kan ha användning av den..
Jag har varit lite motståndare till mutrerknack än så länge. Visst verkar det smidigt, men jag gillar att "känna" hur skruvar och muttrar sitter när jag gängar loss dom. Dels för att veta ungefär hur hårt dom satt, men även om gängan går trögt eller liknande. Efter att nu ha sneddragit sönder en alldeles för hårt dragen hjulbult så börjar jag fundera på att skaffa en tryckluftsdriven mutterknack. Jag har en enkel kompressor på 25 l / 8 bar.
När jag kikar på biltema hittar jag t.ex. art 15-017, som påstås ha ett vridmomemnt på 1355 Nm!
Någon som har efarenheter av denna / liknande?
Klarar den verkligen så högt moment?
Ni som har mutterknack, är det värt det? Hur mycket använder man den?
Maskinen ser ju så otymplig ut så jag undrar i hur många situationer man verkligen kan ha användning av den..