Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anteno1
Jag har en S60 diesel -05 och jag tror jag har problem med ett Biltema startbatteri som jag köpte i mars i år för jag tänkte spara pengar, jag avser att sälja bilen närmaste tiden.

Det gamla batteriet, ett Varta Silver Dynamic H3 100Ah, var daterat 12 år tillbaka i tiden så det hade hållit länge! På slutet kunde jag dock inte låta bilen stå oanvänd längre än två dagar innan det laddades ur. Jag hade en batteriladdare ständigt inkopplad via kupevärmaruttaget och kopplad till motorvärmaruttaget som laddade batteriet i 30 minuter varje dag. Det funkade hyggligt.

Jag kör inte mycket numera, bor i centrum och har inte behovet, men i mars behövde jag bilen varje dag i en månad. Ställde på bilen och köpte ett nytt batteri på Biltema, för 1349 kr, https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... eko=WJD079

Batteriet fungerade bra. Ställde därefter av bilen och behövde den inte förrän i somras några dagar. Bilen startade då utan problem efter att ha stått still 2 månader (utan batteriladdaren ikopplad).

Nu den 12 oktober skulle jag använda den igen. Vi har haft två nätter med minusgrader här i Umeå nyligen. Kom till bilen och skulle starta den, det gick inte alls. All ström i bilen gick ner med en gång, takbelysningen sänktes. Inte alls som med mitt gamla 12-åriga batteri när det började bli dåligt, det här verkade vara ännu sämre.

Jag hämtade batteriladdaren och kopplade in den. Har låtit bilen laddas via motorvärmaruttaget i flera timmar (går bara 30 min åt gången så jag får gå ut och förlänga). Efter att ha laddats väldigt länge startade bilen en gång. Jag hade då motorn igång 5 minuter och gick ut och drog ut batteriladdaren. Det dröjde 2 minuter och sedan började strömmen i bilen minska. Allt slocknade och jag stängde då av motorn. Med mitt gamla batteri kunde jag alltid köra och ladda batteriet även om det varit helt dött och urladdat.

Har nu tagit in batteriet och laddar det på balkongen. Laddaren visar att det är fulladdat.

Har några frågor:

Kan jag med en multimeter bedöma batteriets kondition? Vad ska den i så fall visa? Jag vågar inte testköra med batteriet ifall bilen skulle lägga av.

Batteriet har fyra års garanti. Jag har hört att folk haft problem med att reklamera batterier hos Biltema. Tycker ni att jag har misskött batteriet? En vän säger att Biltemas batterier inte tål att laddas ur, men varför har det gjort det? Det verkar nu som det är sämre än mitt 12-åriga gamla batteri. Vad ska jag annars säga så de inte tror jag misskött det?

När jag får det reklamerat (som jag hoppas få utan att behöva göra en anmälan), vågar jag verkligen få ett nytt och är jag då tvungen ta in det på vintern och sätta det på laddning när jag har bilen avställd? Det behövde jag inte med mitt gamla batteri. Jag ser att Biltema har dyrare batterier men de kostar ju lika mycket som märkesbatterier likt det jag hade innan.

Tacksam för hjälp hur jag ska göra!
Användarvisningsbild
av Erik Å
anteno1 skrev: tor 17 okt 2024, 02:06 ..Kan jag med en multimeter bedöma batteriets kondition?
Nej, inte genom att mäta tomgångsspänningen. Tänk så här, om batteriet skulle förlora 99% av sin kapacitet så kan du fortfarande ladda upp den kvarvarande 1% kapaciteten till 12-13V och allt ser prima ut. Tills du försöker ta ut ström vill säga, då inser du att 99% saknas. Men okej, om det är det så illa att batteriet efter att ha laddat över natten inte ens har 12V eller tvärdyker så fort det belastas så är det klart kass. Det kan bli avbrott eller glappkontakt inne i batteriet också, det senare har jag råkat ut för ;-)

Om du mäter spänning med multimeter under hård belastning, t.ex. då startmotorn går, så kan du få ett mått på hur mycket ström batteriet kan leverera. Dvs ett mått på batteriets inre resistans som ska vara så låg som möjligt. Är det inte alltför extrem kyla så bör batteriet hålla minst ca 8V medan startmotorn går. Ett nytt batteri värt namnet ska ju klara start i -25, då får man räkna med polspänning runt 5-6V.
För att mäta upp kapaciteten i Ah så måste man i princip köra en urladdningscykel och mäta upp ström * timmar tills man når min-spänning 10.5V. Djupare än så får man inte gå, det kan skada cellerna eftersom de sväller vid djupurladdning.

Blybatteriers akilleshäl är att om de står urladdade mer än några dagar så växer blysulfatkristaller på plattorna (detta sker även vid normal urladdning men i mindre mån) och har kristallerna blivit tillräckligt stora bryts de inte ner vid laddning och därmed är kapacitet för alltid förlorad. Plus att inre resistansen ökar. Enda lösningen - köp nytt!
Därför är det viktigt att underhållsladda batterier som står i förråd typ var 3-6:e månad.

Om generatorn laddar dåligt så kan man åka månadsvis med ett allt mer urladdad batteri som till slut dör sulfateringsdöden enligt ovan :-/

Åker man mest bara korta sträckor med bilen så mår batteriet bra av att laddas över natten med riktig laddare var 3:e-6:e månad. Om man aldrig kommer upp till "100%" så försvinner den kapaciteten för alltid.
Jag köpte mig faktiskt en CTEC MXS10 trots att jag egentligen inte tror på deras "recond"-algoritm, tanken är att toppladda batteriet varannan månad för att förlänga livslängden..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mitt biltemabatteri har gått i 10 år nu!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kör man lite tar batteriet mer "stryk" än om man kör mycket. Om du startar bilen bara en gång i månaden bör du köra flera mil (kanske 3 - 4 mil) innan batteri och motor är "på topp" igen. På en diesel mer än så, en gammal diesel ännu mer..... Som skrivits ovan, kolla laddningen. När när motorn går på tomgång direkt efter start ska en voltmätare visa minst 14V, kanske 14,5V. Jag har ungefär en sådan här (också) som även kan mäta kapaciteten på batteriet
https://www.amazon.se/Bilbatteritestare ... 1e4dfab744
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:När när motorn går på tomgång direkt efter start ska en voltmätare visa minst 14V, kanske 14,5V
Beror på vart man mäter. Mäter man ur cigguttaget kan det visa lite allt möjligt. V70in visar 13-13.1V i cigguttaget, en bra bit över 14 direkt på batteriet. 945an visade något liknande, kanske t om ännu mindre ur cigguttaget, men även den låg runt 14 på batteriet :-) .. Ja, tills generatorremmen gick av dvs, men det är en annan sak :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Cigguttaget går inte att lita på..... På min 745-a går det inte ens att ladda mobilen jag har som vägmätare. Har kopplat in en 2-vägs vippkontakt till Cigguttaget. Ena läget är original (X) och det andra är kopplat till plus-skenan i elcentralen. I det läget laddar det mobilen (13,5V) men i original läget blir det bara underhållsladdnimg (12,2V). Detta med motorn på tomgång och har då 14V på batteriet. I cigguttaget har jag en laddkabel med inbyggd mätare som mäter V och A. När motorn är avstängd är där under 11V i cigguttaget, 12,2 i direkt läget till elcentralen. Nu är min bil gammal så förhoppningsvis är spänningsfallet mindre på nyare bilar. Hade ju samma problem med strålkastarna, 2V i spänningsfall fram till glödlampan.
av anteno1
Tack för era svar.

Jag hade tänkt be en vän mäta spänningen medans jag startar motorn och se om det överstiger 8 V, men jag ville prova starta bilen med helt uppladdat batteri först. Gjorde så här:

Jag laddade batteriet fullt på hemma på balkongen.
Gick ut till bilen ikväll, monterade batteriet
Spänningen var 12,05 V

Startar bilen, det går bra
Sitter i bilen med motorn på tomgång
Efter 5 min kommer det upp en varning "Elsystem service snarast" Samt att batterivarningslampan lyser
Går ut och mäter batterispänningen. Den ligger nu på 11,78 V
Sätter mig i bilen igen. Efter ytterligare 20 min tomgång mäter jag spänningen igen. Den är nu 11,32 V
Efter ytterligare 10 min tomgång kommer det upp en varning "Antisladd tillfälligt avstängd" Det har jag sett förut vid låg batterispänning.
Går ut och mäter. Spänningen är nu 9,32 V
Jag stänger av motorn
Mäter batterispänningen igen, den är nu 11,52 V
Efter ytterligare 5 min är spänningen 11,72 V

Jag gogglade när jag satt i bilen och letade efter var man håller kontakterna när man mäter spänningen direkt från generatorn. Kunde inte hitta, jag öppnade motorhuven och kollade och kunde inte se nått så jag har tyvärr inte mätt spänningen direkt från generatorn.

Kan ni utifrån ovanstående säga om det är batteriet eller generatorn som är fel? Det borde vara batteriet tycker jag för varför skulle generatorn lägga av just när jag bytt batteri?

Jag har ett någorlunda nytt batteri från en husvagn i förrådet som jag ev kan testa med, men det är bara på 60 Ah. Tänkte prova med det, det borde väl gå fastän batteriet skall vara 95-100 Ah egentligen?
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?