Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rasmus85
Jag bytte bromsar på en gammal bil i garaget idag och tänkte passa på att byta bromsvätska.
Jag öppnade en biltema 1 l dot 4 bromsvätska som jag haft stående ett tag (dock oöppnad). Jag upptäckte att bromsvätskan ur förpackningen är pissgul, ser precis ut som gammal bromsvätska som man vill byta ut..
Det blir omöjligt att se när man har spolat igenom systemet, men undrar även om ni känner igen detta?
Jag har aldrig kört biltemas bromsvätska tidigare, men den brukar ju alltid vara nästan genomskinlig / lätt gulaktig.
Kan det vara något fel på min förpackning?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jao, min är väl typ pissgul den också. Vad jag kan minnas har den varit så sen den köptes, kanske något mörkare nu.
Tvivlar på att det har någon som helst funktionell betydelse... Det är ju inte färgen man vill bli av med när man byter vätska, det är ju allt vatten som samlats man vill bli av med. :-)

Vill man verkligen bli av med all vätska som går, så är det bara att öppna nipplarna och locket på kärlet och låta bilen stå ett dygn eller så. När man kommer tillbaka har man som mest en pytteskvätt kvar i oken som ligger under nivån på nipplarna. Lite mer jobb att lufta då, men man får garanterat 99.9% ny vätska i hela systemet :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Vill man verkligen bli av med all vätska som går, så är det bara att öppna nipplarna och locket på kärlet och låta bilen stå ett dygn eller så. När man kommer tillbaka har man som mest en pytteskvätt kvar i oken som ligger under nivån på nipplarna. Lite mer jobb att lufta då, men man får garanterat 99.9% ny vätska i hela systemet
Jag gör så (nästan). Ja öppnar alla nipplar och låter det droppa ut själv när jag byter bromsvätska. Dock låter jag inte systemet gå tomt, fyller på ny bromsvätska hela tiden. Det tar c:a en halv timme till 45 minuter att byta bromsvätskan på detta sätt. Och jag behöver inte lufta alls
av rasmus85
Tack för alla svaren här. Fick ingen notis så missade dom. Toppen, tack. Då verkar det OK.
Jag vill inte tömma systemet helt då jag är rädd att jag får problem med luftningen sedan. Så det är ett stort minus att det är svårt att se skillnad på den gamla och nya vätskan..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Avdelningen för meningslöst vetande:
Om nån är intresserad så kan jag berätta att även Volvos gröna bromsvätska blir gulbrun om man håller den upphettad till typ 120C något tiotal minuter. Ju varmare, ju mörkare färg. Jag har provat :-D
Antar att den gröna färgen är fluorescerande läckageindikering..? Eller bara dekoration? :party:
Hursomhelst bryts färgen uppenbarligen ner redan strax över 100 grader trots att dot 5.1 påstås tåla 300C :-/ Jaja, bromsvätskan gör säkert sitt jobb även när den tappat färgen!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni som har lite modernare bilar, kopplar ni upp bilen mrt dator och kör abs, antispinn, dstc osv för att byta bromsvätska i pumpar och ventilpaket?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har visserligen "bara" ABS, men där är ju samma (liknande) ventiler och pumpar som nyare modeller.
Jag suger upp så mycket jag kan i behållaren, fyller upp med ny vätska och sedan öppnar jag alla nipplar. Och går och fikar. Tittar till det och fyller på efterhand som det försvinner. När jag fyllt i en burk med ny vätska stänger jag nipplarna och tömmer alla gamla ungsformar i en flaska för sophanteringen och anpassar nivån i behållaren till hur slitna klossarna är. Annars sprutar det ut bromsvätska ur behållaren när du byter klossar nästa gång. Färdig.... 😁😁

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]