Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är en framhjulsdriven (2.0 liters bensin) personbil årsmodell 2001.

Vid inbromsning, när hastigheten är 80 km/h eller mer, och man bromsar in försiktigt så börjar framvagn/ratt att skaka, det känns som att bilen vill hoppa i diket. Bromsar man hårt bestämt, så uppstår det inte skakningar. Problemet finns inte alls heller vid hastigheter på ex 50-70 km/h.

Vad är det sannolikt att detta beror på?
Hur försöker jag lokalisera orsaken och i vilken ordning?

Tackar för information!
Kan vara en skiva som blivit skev eller fått rostfläckar på insidan där man inte ser dem. Jag har trasslat hela sommaren med en skiva bak som ser hur fin ut som helst både på in- och utsida men likförb***at så skakar det när man bromsar. På nåt märkligt sätt måste den ha slitits ojämnt så att tjockleken varierar varvet runt :-/
Att det märks mest vid 80 beror på att där har framvagnen vanligen sin resonansfrekvens..

Man kan kolla om skivorna tar jämnt varvet runt om man lyfter ett hjul i taget, lägger i friläge, sätter en plankbit mellan förarsätet och bromspedalen så den trycker lite lätt på pedalen och sen vrider runt hjulet för hand.
Det ska gå jämntrögt hela varvet runt om skivan är frisk. Allt annat är dåligt :-D

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]