Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Funk skrev:Om jag förstått det rätt så går inte oljepengarna till detta...

/Thomas
Större delen av skatteinkomsterna kommer direkt och indirekt från oljeindustrin.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Trevlig ton tack!
Användarvisningsbild
av Funk
KalleJ skrev:
Funk skrev:Om jag förstått det rätt så går inte oljepengarna till detta...

/Thomas
Större delen av skatteinkomsterna kommer direkt och indirekt från oljeindustrin.
Ja det är vi överrens om, men om det finansierar elbilssatsningen var frågan. Så vitt jag vet är det kraftiga begränsningar på uttagen ur fonden, samt rätt hårt styrt hur den får investera.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt är inte oljefonder. Staten drar ju in enorma pengar i vanliga skatter också, direkt och indirekt, som kan användas till att subventionera elbilar.
av Okalettos
Man landar oftast i det som liknar vanlig bokföring.. Man väljer konton och motkonton.. Och därtill kan man göra 'interna omdispositioner' och andra 'abrovinscher'..
Om oljefonderna inte tillåts finansiera en viss sak, så får något annat konto belastas istället.. Och då kan oljepengarna investeras på något annat, som är tillåtet, som annars hade behövt belasta t ex föregående konto.. I slutändan blir det trots allt ett 'korrekt' bokslut, såvida man inte försökt sig på akrobatik som man egentligen inte begrep sig på..
Halvljus

Har samma problem, V50 -11, Xenon på halv[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Antar att den nyare bilen går lite tystare o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]