Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Har en nissan micra 1998 k11 som bara går på 3 cylindrar vid kallstart. Men när den gått 10 sekunder på tomgång så går den som den ska. Är det tänddelar som behöver bytas? Eller kan det va kylvatten givaren? Eller något annat?
av William85
Med lite tur är det kanske så enkelt som nya tändstift och kanske en flaska spridarrengöring gör susen :-)

Kul med K11, vi har haft en i familjen från ny tills häromåret. Köptes ny för 79 000kr år 2000 och krånglade inget på 23 år trots stod ute alla år.
av wallentin
Har bytt stiften, ska testa med en flaska spridarengöring. Tack för hjälpen! Min fru köpte micran av en gammal dam som hade haft den 26 år. Ska byta skärmar och tröskellådor inför besiktningen i oktober. Det gamla paret som vi köpte micran va roliga dom prutade själva ner bilen med 500 kr och vi fick även en fulltank för dom skulle visa hur man skulle tankta bilen eftersom den var lite krånglig och tanka.
Användarvisningsbild
av lennarte
Körde en hel vinter med en liiite läckande toppackning. Motorn startade på 3cyl. Men "gick" på alla 4 efter en km eller så. Det blev dock mer och mer läck. Till sist startade inte bilen (en cylinder var full med vatten), men efter lite "klickande" på starten så trycktes kylarvätskan tillbaka ut i kylkanalerna och motorn gick runt ett varv och startade. Så körde jag tills det blev "känligt väder" så man kunde stå ute och jobba. Då blev det bytt toppackning, kamaxel och kamkedja. Tog beg delar från en skrotad Mazda 626 (bilen jag hade var en Mazda B 818) så det blev ett lyft på 10 - 20 hk...... Körde flera år efter denna reparation och bilen gick som en klocka tills den gick till skrot för jag hade för många bilar........

Edit.
Upptäckte att jag glömt en mening i böran. Är nu fixat.......

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]